Reviews

Review: Just Cause 4

Just Cause 4

In het vierde avontuur van Rico Rodriguez gaat hij weer de strijd aan met onderdrukkers. Lees hier of de game ook de vierde keer indruk heeft gemaakt.

Vecht voor vrijheid en chaos

In Just Cause 4 ben je in Zuid-Amerika, Solís om precies te zijn. Ook daar is een overheid die de lokale bevolking onderdrukt en haar eigen plannen koste wat het kost uit wil voeren. Hierbij zijn er overal groepen burgers die het niet met de overheid eens zijn en die kan je vrij spelen en inzetten om de frontline van het verzet te verzetten.

De overheid heeft het voor elkaar gekregen om het weer te manipuleren en kan zo tornado’s en stormbuien oproepen. Dit geeft de actie waar de serie vooral om bekend staat een heerlijke achtergrond en alles is een stuk chaotischer.

Net als in Just Cause 3 voelt het verhaal een beetje als een willekeurige achtergrond die alleen maar dient om een reden te geven aan alle vernietiging die je aanricht. Gelukkig is dat precies wat ik zoek in een game als deze. De chaos die je aanricht vult een metertje op die jou weer nieuwe legers geeft om in te zetten in de strijd.

Just Cause 4

Ingewikkelde elementen

In het begin van de game krijg je regelmatig uitleg over wat er gebeurt en wat jij daaraan kan personaliseren. Zo kan je de eerder genoemde legers inzetten om de frontline steeds een stukje verder door te drukken. Daarvoor moet je legers vrijspelen die beschikbaar worden als je genoeg chaos hebt veroorzaakt. Je chaosmeter loopt vol door va alles te vernietigen en chaos te creëren. Daardoor voelen burgers zich, volgens het verhaal, geroepen om mee te vechten.

De uitleg die je krijgt op zo’n moment is ook chaotisch. Je moet een reeks knoppen indrukken maar je hebt eigenlijk geen idee wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Ook is het niet helemaal duidelijk in welk menu je bezig bent. Als je daarna je tweede legertje kan inzetten is het lastig om uit te vinden hoe dat moet.

Ook kan je Rico’s grapplehook steeds uitbreiden en costumizen. Er zijn een paar opties en ook hierbij voelt het aanpassen ervan niet logisch. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, is het wel erg tof om de nieuwe elementen te gebruiken. Zo heb je een ballon die je aan zo’n beetje alles vast kan maken en dat is erg leuk om mee te spelen.

Chaos en vrijheid

Zo’n beetje het belangrijkste in de game is chaos! Niet een beetje chaos, maar gruwelijke chaos. Je kan (net als in eerdere delen) alles wat iets roods heeft laten ontploffen en je grapplehook is daarbij je grootste wapen. Je kunt bijvoorbeeld midden in een tornado twee dingen aan elkaar grapplen en die op volle kracht laten botsen. Je kan alle voertuigen die je tegenkomt een paar ballonnen geven en daar dan weer een paar raketten aan bevestigen om die door de lucht te laten bewegen, vervolgens op die auto/tank/wat je wil gaan staan en heuse mayhem veroorzaken.

Het is heerlijk om rond te rennen en alle missies links te laten liggen en alles kapot te maken wat kapot kan. Op die manier komt de game ook het best tot zijn recht. Voor je het weet ben je uren en uren verder en je hebt alleen een spoor van vernieling achtergelaten.

De grapplehook heeft een ongelimiteerde aantal van alles wat je ermee kan. Daardoor zal je nooit nieuwe touwen of ballonnen of wat je ook gebruikt hoeven te zoeken. Er zit wel een maximum aan aantal bevestigingen per keer, je kan dus niet 80 ballonnen aan een gebouw of iets dergelijks hangen.

De vrijheid qua combat en alles daaromheen is de kern van de game. Alle applicaties met de grapplehook zijn erg goed uitgewerkt en werken (nadat je eenmaal door hebt hoe het allemaal werkt) vloeiend. Je krijgt een flinke reeks aan extra mogelijkheden voor de hook, maar ik merkte dat ik alleen de paar die ik tof vind gebruikt heb. Zo heb ik de samentrekkende hooks altijd op zijn hoogste kracht staan, gewoon omdat ik het tof vind als alles met dikke explosies het veld ruimt.

Graphics

De graphics in de game en in de cutscenes zijn niet erg goed. Gezichten in de cutscenes zien er niet erg goed uit, daardoor krijg je niet of nauwelijks een band met de toch al matige personages. Daarnaast ben ik regelmatig tegen glitchy dingen aangelopen tijdens mijn tijd met de game. Zo verdwijnen bijvoorbeeld ballonnen die je aan van alles hebt bevestigd, maar de functie van de ballon verdwijnt niet.

Gelukkig is dit alles niet erg storend. De in-game graphics hebben alleen een kleine verwarring als effect, soms bevestig je een extra ballon daardoor, maar het zal nooit echt in de weg zitten. In de cutscenes vind ik het een stuk storender. Ik heb de game gespeeld op een reguliere PS4 Slim en de gezichten kloppen gewoon niet. De personen die ze in de cutscenes laten zien, zien er niet goed uit en daardoor merkte ik dat ik vooral daarop aan het letten was in plaats van wat er eigenlijk aan de gang is. Het verhaal is al niet erg goed, en met het gebrek van de ondersteuning uit de cutscenes is het al helemaal niet verdiepend.

Just Cause 4

Het oordeel

Just Cause 4 is een game die het concept van plezier en vrijheid heel goed begrijpt. Er zijn erg veel mogelijkheden en daardoor is de game een toffe afwisseling van zo’n beetje alle andere games van nu. De graphics laten wat te wensen over, maar niets daarvan is storend voor de gameplay. Echter lijdt het toch al matige verhaal er wel onder, doordat ook de cutscenes er een beetje ‘off’ uitzien komt de diepgang niet tot zijn recht.

De toevoeging van extreme weersomstandigheden is erg tof, je wingsuit, parachute en grapplehook zijn ook hier weer een fantastische beleving. Het alles kan kapot principe is dan ook eentje die de game draagt, en het enige dat de game de moeite waard maakt.

 

 

Uitgever: Square Enix
Ontwikkelaar: Avalanche Studios
Releasedatum: 4 december 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC
Gespeeld op: PlayStation 4

 

 

 

Chaos!

Just Cause 4 speelt nog meer dan zijn voorgangers in op de chaos van het 'alles-kan-kapot'-principe. De ontwikkelaars begrijpen goed waar de kracht van de game ligt. Helaas vallen het verhaal en de graphics tegen, maar toch is het een heerlijke chaotische ervaring!

7.5
Verhaal:
6.5
Gameplay:
9.5
Graphics:
6.5
Algehele ervaring:
7.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.