Review: Judgment

Judgment is de nieuwe game van de makers van de Yakuza games. Lees hier mijn judgement over Judgment!

Geplaagde advocaat/detective/pro-vechter

Als speler ben je Takayuki Yagami, hij is een privé detective die voordat hij detective werd advocaat was. Yagami heeft zijn laatste zaak als misdaad advocaat gewonnen, daarmee heeft hij een man vrij gekregen die vervolgens zijn vriendin heeft vermoord. Het geweten krijgt de overhand en Yagami stopt als advocaat en begint een carrière als privé detective.

In de zaak voor handen lijkt alles wat er de afgelopen drie jaar is gebeurd mee te tellen een belangrijke rol te spelen. Daardoor komen er regelmatig flashbacks naar het verleden van Yagami als advocaat. Nu is hij vooral actief om advocaten te helpen bewijs te vinden voor hun processen en daarbij komt hij steeds meer te weten over het grote plot. Uiteraard speelt de Japanse maffia, de Yakuza, een grote rol in de game, en die zitten je regelmatig in de weg. Als echte advocaat-die-privé-detective-is-geworden vecht je je daaruit met je straatvechtstijl die we kennen uit de Yakuza games.

Het verhaal is feitelijk een uitgebreide detective serie, waarin je regelmatig mag knokken met iedereen die in de weg staat. Waar je in behoorlijk veel games hele volkeren uitmoord, sla je ze hier alleen maar in elkaar. Het is overigens nooit helemaal duidelijk waar Yagami zijn vechtkunsten vandaan heeft, de verklaring die daarvoor wordt gebruikt is ‘de straat in een gevaarlijk dorp’. Toch is onze protagonist de beste vechter en verslaat hij iedereen zonder wapens, terwijl er wel regelmatig iemand met een honkbalknuppel tegenover ‘m staat.

Ondertussen is het verhaal wel erg goed, de personages zijn sterk neergezet. De acteurs die zowel hun stem als bewegingen aan de game hebben geleend hebben, samen met de ontwikkelaars, een erg goede prestatie geleverd. Ondanks dat de game origineel in het Japans is, zijn de kleine aanpassingen aan de mondbewegingen genoeg om het geloofwaardig genoeg in het Engels te maken. De game heeft enorm veel cutscenes en dialogen waardoor de snelheid er niet lang in blijft. De cutscenes zijn echter wel bijzonder goed gemaakt, waardoor ik regelmatig het idee heb gehad dat ik een interactieve detective film aan het spelen was.

Terug naar Kamurocho

Judgment speelt zich af in Kamurocho, dezelfde stad die het decor vormt in de Yakuza games. Ondanks dat dit een makkelijke oplossing lijkt, is dit juist fijn. De straten en restaurants zijn zo ongelooflijk goed gemaakt dat het alles behalve vervelend is om terug te keren naar de stad waar we zoveel uur als Yakuza in hebben doorgebracht. In de werelden van zowel de Yakuza games als Judgment is Kamurocho een stad waar misdaad de orde van de dag is. De Japanse maffia heeft meer te zeggen dan wie dan ook, maar de stad zit vol met mensen die bereid zijn te vechten voor hun plek in de samenleving.

Naast de prachtige stad Kamurocho zijn er nog een paar plaatsen waar je in de game komt, maar deze zijn niet heel erg indrukwekkend. Eén daarvan is het politiebureau, die je alleen van de binnenkant ziet en dus eigenlijk helemaal niet als andere plek aangeduid zou moeten worden. De ander is er eentje die een belangrijke rol in het verhaal speelt, de ADDC. Het is een onderzoekscentrum die er uit ziet als een ziekenhuis met een luxere aankomsthal. De ster in de game is en blijft toch echt Kamurocho.

Eén van de grootste verschillen met de Yakuza games is dat er een stuk minder gekke afleidingen zijn. De bijzondere karaoke minigames en alle andere bizarre activiteiten die Yakuza uniek maken zijn in veel mindere maten aanwezig in Judgment. Hierdoor is de focus veel meer op het verhaal, gelukkig is die sterk genoeg om de game te kunnen dragen.

Random gevechten en ‘zij-zaken’

De grootste ergernis die ik in Judgment ben tegengekomen zijn de verplichte zij-‘zaken’ (missies worden zaken genoemd in de game) en de random gevechten. Zeker in de eerste paar hoofdstukken wil het nog wel eens gebeuren dat je verplicht een zij-zaak tussendoor moet doen. Deze zij-zaken zijn bijna altijd één van de drie opties, iemand schaduwen, iemand achtervolgen of iets voor iemand zoeken/kopen. Het duurt even voordat je goed en wel in het verhaal komt, en als je er eindelijk lekker inzit moet je een laffe zij-zaak gaan doen. Of erger nog, wachten totdat iemand je terugbelt.

Ook is het bij vlagen erg vervelend dat de stad vol zit met random tegenstanders die tegen je willen vechten. Het overgrote merendeel van deze gevechten stelt niet zoveel voor, je tegenstanders zijn niet met veel en hebben weinig health. Toch is het een irritante onderbreking van de zoveelste keer dat je naar de andere kant van de stad moet lopen. Zeker als je net een doorbraak hebt en je gauw met die ene persoon wil praten om te kijken hoe het nou echt zit.

Diezelfde gevechten hebben ook een leuk extra element. Als je er te lang over doet om ze allemaal neer te hoeken, dan komt de politie. Niet dat dat grote gevolgen heeft, maar het geeft wel een leuk extra effect. Daarbij komt ook nog eens dat de combat zo moeilijk, of zo makkelijk is als dat je het zelf instelt. De game heeft 4 moeilijkheidsgraden, waarvan simple de makkelijkste is, die is bedoel om vooral het verhaal te volgen.

Judgment_20190610083916

Alles telt mee

Alle acties die je in de game doet, tellen mee onderweg naar nieuwe skills. In 3 uitgebreide skilltrees kan je een variatie aan nieuwe ability, battle en special skills kiezen. De xp krijg je voor letterlijk alles wat je goed doet, van de beste dialoog opties tot een slot openen en van iemand helpen tot het vinden van een kat tijdens een onderzoek.

Judgment heeft een aantal zaken die te vaak worden herhaald, zoals het achtervolgen en het schaduwen. Het is niet boeiend om te schaduwen en je moet van cover naar cover rennen om daar te wachten tot degene die je volgt verder loopt. Wel zijn er veel leuke nieuwe inovaties zoals mortal wounds. Dat zijn verwondingen die je oploopt tijdens vechten tegen sterkere vijanden. Dit haalt een stukje van je healthbar af die je alleen terugkrijgt als je de dure medicijnenkist gebruikt, of een dokter bezoekt. Hierdoor ga je automatisch meer opletten tijdens de gevechten, zodat je daar niet al je geld aan hoeft te besteden.

Judgment

Judgment’s judgement

Judgment is de serieuzere game in het universum van de Yakuza serie. De game heeft weliswaar dezelfde wereld, maar een stuk minder markante minigames en andere afleidingen van het verhaal. Er is genoeg afwisseling tussen realisme en surrealisme, waarin protagonist Yagami een onverslaanbare vechtmachine is die ook graag katten zoekt tijdens onderzoeken.

Er is genoeg aan te merken op Judgment, waaronder de onderbrekingen van verplichte zij-zaken en random gevechten, maar al met al staat de game als een huis. Het verhaal zou niet misstaan in een goede detective serie en de gameplay is zo uitdagend als dat je die zelf instelt. Judgment is een verhalende game in de wereld van Yakuza die zijn eigen bestaansrecht heeft verdiend. PlayStation heeft er een nieuwe hit bij!

Uitgever: SEGA
Ontwikkelaar: Ryu Ga Gotoku Studio
Releasedatum: 25 juni 2019
Platforms: PlayStation 4
Speelduur: 30+ uur

PS: Leuk om nog even genoemd te hebben, de theme-song is gedaan door een band die ik een warm hart toedraag. [Alexandros], check hieronder de videoclip van de toffe soundtrack!

Toffe game, maar wel met mankementen

Judgment is zeer zeker een toffe game, de vraag is alleen of het sterke verhaal en de toffe wereld de ergernissen teniet kunnen doen. Dat is puur op mening gebaseerd, voor mij duurde het zeker een uur of 5 voordat ik echt van de game kon genieten. Maar toen dat eenmaal zover was, was het ook echt genieten! De ergernissen van de random battles zijn snel vergeten als je weer een stukje verder in je onderzoek komt. Judgment is een game voor de geduldige gamer, die van een goed verhaal houdt!

8
9
Zij-'zaken':