Review: Gravel

Gravel

Als je van grote wagens met ontzettend veel PK’s houdt, is Gravel wellicht de game voor jou. Helemaal als je dit in combinatie met de rauwe klanken van hard rock voor kunt stellen! Echter moet je dan wel wat dingetjes voor lief kunnen nemen.

Unieke races

Gravel is dus een offroad racegame waarin je in diverse takken van de sport moet laten zien dat jij de beste bent. Deze variëren van een offroad race tot races in stadions. De game is opgedeeld in diverse races en kampioenschappen en daartussen moet je steeds de regerend kampioen per soort weten te verslaan om uit eindelijk de beste offroad racer te worden.

Wat deze game uniek maakt, is de vele soorten locaties waar geracet kan worden. Dit zijn niet standaard plekken, maar zeer exotische. Denk hierbij aan locaties die variëren van een woestijn in Zambia tot de bosrijke gebieden in de VS. De locaties onderscheiden zich niet alleen daarin, maar ook omdat de wegen lekker breed zijn en dus niet zo strak gereden hoeven te worden als in een rallygame.

De game is een echte arcade racer en speelt eigenlijk over het grootste gedeelte lekker weg. Waar wel een puntje van kritiek ligt, is dat de game er niet echt overtuigt op visueel gebied. Zo zijn de tussenfilmpjes niet echt van hoge kwaliteit en maakt de game ook (nog) geen gebruik van de extra kracht van de Xbox One X (waarop wij de game recenseerde). De game kampt regelmatig met framerateproblemen en zo af en toe blijft hij compleet vastlopen. Voor een ontwikkelaar die al meer dan 10 jaar racegames maakt, had de lat wel iets hoger gelegd mogen worden.

De game neemt je mee naar de meest exotische locaties

Deuk in een pak boter

Ook het schademodel van de game is niet echt bijster diep uitgevoerd. De ontwikkelaar liet ons tijdens Gamescom nog weten dat deze zeer uitgebreid was, maar het valt behoorlijk tegen. Op het moment dat je met snelheden van 250 kilometer per uur of hoger tegen een tegenstander aan ramt, zie je slechts wat blikschade. Ook de klap die daaraan vooraf gaat, klopt niet met wat er daadwerkelijk zou gebeuren.

De fysica zijn ook niet echt om naar huis te schrijven. Soms ram je een pilaar dat aan de kant van de weg staat, die op magistrale wijze recht omhoog wordt gelanceerd. Ook zullen wagens soms te licht op de weg liggen, waardoor ze door het minst geringste hobbeltje op de weg ineens op hun zijkant zullen belanden. Gelukkig hebben ze daarvoor wel de rewind-knop bedacht, waardoor je kunt terugspoelen om dit alsnog te voorkomen. Echter zijn er zo genoeg gevallen die je even doen laten fronzen, wat erg jammer is.

De diversiteit zit hem in de verschillende modi de die game te bieden heeft

Gravel; volle beuk erin, maar wel met restricties

Gravel is eigenlijk wel een erg leuke offroad racer. Het is een keer wat anders dan games als WRC, Dirt of Forza Horizon. De singleplayer modus is op zich erg leuk al had de TV-show die er omheen draait er niet perse in gehoeven. De commentator valt al na enkele races in herhaling en begint eigenlijk pas te praten op het moment dat je al kunt gaan racen.

Wat wel erg goed is, is dat de game weer eens wat nieuwe locaties laat zien en dat de muziek in de game lekker voor adrenaline zorgt. Daarnaast kunnen we ook de sloot aan wagens enorm waarderen, waaronder pareltjes als de Toyota Corolla, maar ook de nieuwere wagens als de BMW X3. Er is eigenlijk voor iedereen wel een wagen die bevalt. Milestone krijgt van mij echt nog wel de kans om met een eventuele sequel te laten zien dat er nog wel genoeg potentie in deze IP zit om ermee door te gaan.

Een leuke toevoeging aan het offroad racegenre

Gravel is misschien niet een perfecte racegame, maar Milestone biedt met deze game een unieke ervaring. De game heeft veel potentie en wellicht kan de ontwikkelaar dit met een eventueel vervolg ook daadwerkelijk laten zien.

6.6
6.5
6