Review: Grass Cutter: Mutated Lawns

Na twee jaar lang op Steam te hebben gestaan komt Grass Cutter: Mutated Lawns nu eindelijk naar PlayStation, Switch en Xbox. In deze review lees je mijn bevindingen met deze razendsnelle puzzelgame!

Gemuteerd gras

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, Grass Cutter: Mutated Lawns is een lieve kleine game die je niet de rest van het jaar bezig houdt. Het is een vlotte, reactie gebaseerde puzzelgame met een verhaal die net zo kort is. Jij bent een grasmaaier, je kan nieuwe grasmaaiers (en koeien!) kopen met in-game verdiende currency, ‘gears’. Het verhaal is letterlijk dat een paar wetenschappers een middeltje hebben ontwikkeld die gras beter moet laten groeien. Dat gaat uiteraard niet goed en er ontstaan grasmonsters.

Jij hebt als grasmaaier een ogenschijnlijk eenvoudige taak, je moet het gras maaien. In het begin is dat ook zo simpel als dat het klinkt. Je rijdt rond als grasmaaier (of koe) die niet kan stoppen en stuurt je maaier zo dat je alles netjes achterlaat. Daarbij krijg je verschillende obstakels zoals modder, water en hekjes. Tot zover is alles nog simpel en overzichtelijk. Na een aantal levels ter introductie komen de puzzels steeds meer naar voren. De puzzels worden vrij snel vrij lastig, zeker na de toevoeging van de monsters.

Frustraties en voldoening

De puzzels in Grass Cutter zijn op zichzelf niet zo moeilijk. Ze variëren van een pad naar de overkant creëren door kistjes in het water te duwen tot monsters ontwijken of uitschakelen en zo het laatste stukje gras weg te maaien. Je zal vrij snel de oplossing vinden, maar die uitvoeren wordt in rap tempo moeilijker en moeilijker. De hulp van een nieuwe grasmaaier, met nieuwe krachten zoals een elektriciteits-golf , is dan erg welkom.

De frustratie komt om de hoek in de latere levels waar je steeds langer met een level bezig zal zijn. Als je dan systematisch bezig bent om de puzzel op te lossen en ondertussen vakkundig het gras aan het maaien bent en ook nog eens de monsters aan het ontwijken bent, wil je het halen. Maar doordat de maaier altijd rijdt, tenzij je jezelf tegen een muur rijdt, is het vrij lastig om de timing juist te hebben. Tegelijkertijd is het wel erg fijn als je dan een level hebt gehaald. Wel is het extra frustrerend als je bijna het laatste stukje gras kan maaien en dan doodgaan omdat je door een klein stuurfoutje frontaal tegen een monster aan rijdt.

Genoeg te doen

Grass Cutter heeft 60 reguliere levels en daarnaast nog een secret level (die ik niet gevonden heb) en een ‘master mode’. Voor de 6,99 euro die de game kost (dit weekend nog 0,82 euro op Steam) is dit toch aardig wat content. Zoals ik aan het begin al aangegeven had is dit niet een game die je lang bezig zal houden. Wel is het een vrij eenvoudige platinum trophy, wat voor mij een pluspunt is. Daarbij is de weg naar de platinum niet lang en hoef je niet per se de game uit te spelen, noch goed erin zijn.

Voor als je door wil gaan met de game zijn de reguliere levels genoeg om je haren uit te trekken en te juichen als je het haalt. Als je zodanig goed bent in de game en alle 60 levels hebt gehaald, dan kan je nog je tanden in de ‘master mode’ zetten. Daarin heb je oneindig veel random levels met een monster die je continu achtervolgt. De uitdaging is groot, maar oefening baart kunst. je zal zien dat je er steeds beter in wordt.

Graphics en muziek

Ondanks dat er maar 3 songs zijn die continu op de achtergrond spelen, moet ik zeggen dat diezelfde muziek stiekem erg goed is. Het zijn 2 tracks, een dance track en een gitaar track en tijdens boss-battles is er een aangepaste track. De muziek staat continu aan en is in het begin best wel fijn. Nadat je de game een paar uur hebt gespeeld zijn de tracks wel vervelend. Ik heb de muziek vervangen met spotify, maar dat duurde wel een uur of 3 voordat het zover was.

In eerste instantie lijkt het net alsof de game direct uit Minecraft is ontstaan. Dezelfde uitvergrote pixels sieren de game. Juist doordat de game niet veelomvattend is, is het meer een toevoeging dan een gebrek. De personages hebben genoeg, uh, personage en alles in de omgeving is duidelijk.

Het oordeel

Grass Cutter: Mutated Lawns is een leuke korte game. Een tussendoortje voor de trophyhunters onder ons, maar ook voor degene die de uitdaging aan willen gaan om een leuke, snelle puzzelgame willen spelen. De frustraties zijn niet hoog genoeg om de game weg te leggen, maar ondertussen zijn de uitdagingen hoog genoeg om je flink bezig te houden. Ondertussen kan ik deze review ook niet afsluiten zonder genoemd te hebben dat Grass Cutter meer als een mobile game voelt dan een console game. Wel is het zo dat het een prima prijs-kwaliteit verhouding is!

Uitgever: Usanik
Ontwikkelaar: Usanik
Releasedatum: 10 juli 2019 (Switch, PlayStation 4) (Steam en Xbox One reeds beschikbaar)
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, Switch, PC Steam

Een leuk tussendoortje

Grass Cutter: Mutated Lawns is een razendsnelle puzzelgame die je zal uitdagen en frustreren, maar daardoor is de voldoening alleen maar groter. De game heeft genoeg content om je bezig te houden. Dat in combinatie met de prijs is het een indie-game aanrader, maar geen must-have.

7.1
7.5
Content: