Review: Far Cry New Dawn

De nieuwe Far Cry is een nakomertje van Far Cry 5, maar is dat per se slecht? Of geeft dat New Dawn juist de perfecte achtergrond? Je leest het hier! (Let op: Far Cry 5 spoilers)

Far Cry New Dawn is niet te beschrijven zonder grote Far Cry 5 spoilers. Als je Far Cry 5 nog vers wil spelen dan raad ik aan dat eerst te doen.

Ongeveer 17 jaar later

Far Cry New Dawn is een direct vervolg op de gebeurtenissen aan het eind van Far Cry 5. De atoombom die afgaat aan het eind van de game is de reden dat in New Dawn de hele wereld kapot is gegaan en de samenleving opnieuw is gestart. De overlevers hebben de boel over de ongeveer 17 jaren heen weer redelijk opgeknapt en daar zijn natuurlijk ook weer slechteriken die hun kans zien. Jij bent de ‘captain’, een vrijheidsstrijder die in dienst is van de grote held van de nieuwe wereld, oftwel, de New Dawn.

Zodra de slechteriken doorhebben dat jullie zijn benaderd om Hope County uit de brand te helpen, proberen zij daar direct wat aan te doen. De trein waarmee jullie onderweg zijn wordt aangevallen door de ‘Highway Men’ en daarbij vallen de meeste vrijheidsstrijders ten prooi. Alleen jij, Rush (de grote held) en de dame die jullie heeft benaderd overleven het. Dat is ook het moment dat je Mick en Lou ontmoet in de game. Zij zijn de tweeling die je door de game heen het moeilijk proberen te maken.

De Highway Men zijn een groep vechters die terreur spreiden in Hope County. Ze zijn uitgerust met gear wat je in een motorcross race verwacht en ze hebben de hele vallei overgenomen. Mick en Lou zijn hun bazen en deze dames hebben een erg leuke dynamiek samen. Ze zijn beide even grof, maar net even iets anders van elkaar, waardoor er vaak leuk uitgespeelde cut-scenes ontstaan. Ook is de eerste helft van het verhaal leuk en geloofwaardig gebracht, het is de tweede helft waarin alles ontspoort en het steeds verder van de echte wereld afstand neemt.

Dezelfde plaats, maar dan anders

In New Dawn ben je de hele tijd in dezelfde map als die van Far Cry 5, het grote verschil is dat alles vernield is en weer primitief opgebouwd. Voor mijn gevoel is zijn de afstanden kleiner dan in Far Cry 5, maar dat kan komen omdat de bergen aan de rand van de map afgebakend zijn met een ‘radiation zone’. Ook is er een nieuwe roze bloem die de wereld heeft overwoekerd. Daardoor is alles lekker kleurrijk en is de post-apocalyptische achtergrond niet zo somber als het klinkt.

De dieren in de game zijn een beetje vreemd, maar dat mag je verwachten na een nucleaire bom. Wolven zien eruit als vossen, maar dan groot en in een roedel en er zijn gemuteerde dieren die, uhm, mos op hun rug hebben. Voor de rest zien ze er uit als een iets grotere variant van hun ongemuteerde versie, die nog volop aanwezig is.

Regelmatig ben ik een plaats tegengekomen die ik nog ken uit Far Cry 5, en dan is de vergelijking beter te maken. De gebouwen die herkenbaar waren zijn grotendeels weg en op de ruïne zijn nieuwe structuren gebouwd. Het ziet er allemaal erg tof uit, misschien is het de makkelijke oplossing, maar het ziet er wel tof uit.

Nog meer van hetzelfde

De gameplay is vrijwel identiek als Far Cry 5, en dat is helemaal niet vervelend. De game had de mogelijkheid om helemaal los te gaan met wapens, alleen dat hebben ze helaas niet gedaan. Eigenlijk is het enige echt nieuwe post-apocalyptische wapen de ‘saw-launcher’ die je ook in een trailer kon zien. Die launcher mag je aan het begin van de game al maken en verder zijn er vooral reguliere wapens die een skin hebben waardoor het lijkt alsof ze in een hobbyschuur in elkaar geknutseld zijn. Het schiet ook gewoon hetzelfde, en dat is stiekem wel fijn.

Net als in de meeste Far Cry games zijn ook in New Dawn een paar outposts die je mag veroveren. Dit is voor mij de eerste keer dat ik de outposts meerdere malen heb gedaan. Door een chronisch tekort aan ethanol (de premium grondstof in New Dawn) in jouw kamp heb je dat nodig, de snelste manier daar veel van te verdienen is door de outposts opnieuw te bevechten nadat je ze heb bevrijd. Ze worden dan bezet door (sterkere) Highway Men en je kan ze zo een paar keer doen voor hogere beloningen en daarna ook nog, maar tegen een lagere beloning.

Ook in deze Far Cry heb je AI hulp, die net als in, je raadt het al, Far Cry 5 je bijstaat in je gevechten. Aangezien het 17 jaar na Far Cry 5 is, zijn de dieren uit die game niet meer aanwezig, maar daarvoor zijn wel een paar nieuwe beschikbaar. Zo is er een nieuwe hond en een wild zwijn die als tank door een kamp heen rent. Ook is er voor elke situatie een menselijk hulpje, waaronder de baby die een missie in de vorige game was, althans, de geboorte van die baby dan. De leukste vind ik Nana, een oud dametje die een sniper is. Naast dat ze superhandig is in gevechten, is het erg leuk als ze down gaat en roept; “Help, ik ben gevallen en kan niet meer opstaan, ik ben zo’n cliché!”

Nana, de sniper ai die erg handig is

Toch nog nieuwe dingen

Vanuit je eigen kamp kan je op een gegeven moment op expeditie gaan naar bijvoorbeeld Alcatraz. Daar vind je feitelijk een grote outpost waar je een pakketje kan stelen die veel materialen bevat die je goed kan gebruiken om weer nieuwe wapens te bouwen. Door deze expedities is de game groter en geeft het een nieuwe achtergrond om in te vechten. Dit is wel fijn aangezien New Dawn niet lang is, binnen 10 uur zal je de credits hebben gezien en heb je de meeste activiteiten gedaan.

LET OP: LICHTE SPOILERS Ergens in de tweede helft van de campaign ga je op bezoek bij de slechteriken van Far Cry 5. Gezien de gebeurtenissen in de die game waren zij voorbereid op het einde van de wereld en zijn ze nog steeds ervan overtuigd dat Joseph Seed gelijk had. Zonder te veel te verklappen; de game neemt in dat stuk een op z’n zachts gezegd, bijzondere wending, die alles daarna beïnvloed en de hele gameplay anders maakt. Wel tof, maar anders dan we gewend zijn van Far Cry, wat dan ook wel weer verfrissend werkt.

Een leuke toevoeging

Far Cry New Dawn is een erg leuke game die een bizarre tweede helft heeft. De game is aan de korte kant en gebruikt veel uit Far Cry 5, wat een prima besluit is geweest. Het verhaal loopt lekker door en de nieuwe slechteriken zijn leuk om tegen te vechten. Wel is het zo dat de game de gebeurtenissen in Far Cry 5 direct aan het begin al vertelt, waardoor je 5 na New Dawn niet meer voor het verhaal hoeft te spelen.

Ondanks dat Far Cry New Dawn erg veel op haar voorganger lijkt, is het toch op een paar plaatsen heel anders. Zowel de nieuwe elementen, zoals bijvoorbeeld de expedities en de nieuwe manier waarop je outposts kan aanvallen, als de overgenomen elementen uit Far Cry 5 (het landschap en de complete basis van de game) spreken mij erg aan. Het enige erg jammere aan de game vind ik de korte duur en de afstand van de realiteit in de tweede helft van de game. Als je Far Cry 5 met veel plezier hebt gespeeld dan is dit een aanrader, ook vanwege de lagere prijs. Mocht je de vorige game niets vinden, dan kan je deze ook met een gerust hart laten liggen.

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Releasedatum: 15 februari 2019
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC

Leuk, bizar en kort

Far Cry New Dawn gebruikt veel van Far Cry 5, en dat is helemaal niet erg. Hope County is zodanig bewerkt dat het alleen bij bekende plaatsen voelt alsof je het nog kent van de vorige game. De toevoeging van expedities geeft je een nieuwe achtergrond om te vechten voor materiaal die je goed kan gebruiken. Het enige echte bezwaar dat ik tegen New Dawn heb is dat het te kort is, na ongeveer 10 uur heb je de credits gezien.

8
8.5
9