Review: Dragon Quest Builders 2

Niet niks natuurlijk, zomaar in een cel gegooid worden vanwege je kwaliteiten en je beroepskeuze. Stel je toch eens voor dat jij in de cel belandt omdat je goed bent in je werk. Zit je ook niet op te wachten. Tenzij hetgeen wat je doet wordt gezien als het meest abominabele beroep wat je maar kan hebben, dan is het misschien gegrond.

In de wereld van Dragon Quest Builders 2 worden de ‘builders’ zo gezien’. Door en door slecht. Het bouwen van dingen, koken van eten en verbouwen van gewassen is een ongekende zonde. Tenminste, voor de heersende partij monsters. Deze zogenoemde builders zorgden voor het verdwijnen van de opperheerser. De groep monsters die je gevangen heeft genomen noemt zichzelf ook wel de ‘Children of Hargon’.

Overspoeld met sfeer

Je komt echter al gauw in de problemen op zee en strand op een onbewoond eiland, waar je je avontuur begint. Eigenlijk begint het al voor je op dit eiland komt al, maar ik voelde me direct thuis. De eerste beelden stromen over met bekende elementen: de opvallende anime haarstijlen van de personages, de cartoon-omgevingen en de blauwe slijmmonsters. Bekende melodieën en klanken maken de ambiance helemaal af. De overduidelijke aanwezigheid van het Dragon Quest-thema in deze spin-off is een fijn gegeven.

Maar, we zijn hier natuurlijk vooral om te bouwen, te creëren en om te slopen. Vanaf het opstarten en maken van je personage kom je eigenlijk in een soort van tutorial terecht. Dit is uiteraard fijn, want lang niet iedereen zal het eerste deel hebben gespeeld, of überhaupt nog nooit ge-gamed hebben (je weet het niet). Deze introductie met uitleg duurde voor mij, als ervaren speler, echter veel en veel te lang. Tot ergernis aan toe. Dragon Quest is van nature een rollenspel, waarbij verhaal centraal staat. Ik vind het superleuk om een stukje verhaallijn te zien in een bouwgame, maar ik vond het hier te veel. Het overheerst in het begin een beetje, terwijl je eigenlijk direct wilt bouwen.

Naast bouwer, boer, leider ben je ook nog kok!

To build, or not to build

In de introductie legde ik al even uit wat er precies speelt: builders zijn slecht, monsters zijn goed. Stel hier en daar wat nieuwe personages voor en laat ze ook als questgiver fungeren, maar het moet vooral draaien om het bouwen. Je fantasie loslaten en zien wat ervan komt. Zo komt een game met een titel Builders namelijk op mij over. Tussen de missies en het bouwen door zitten gevoelsmatig pagina’s aan tekst. Tekst die eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben, maar alleen zorgen dat er een bepaalde relatie ontstaat tussen jou en de non-player characters (NPC’s). Dit is voor mij overbodig. Omdat ik wel iemand ben die het meeste leest om niks te missen heeft dit begin te lang geduurd en moest ik mezelf er wel toe zetten om door te spelen. En wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb.

Ondanks het wat moeizame begin met de ellenlange introductie, wist ik wel wat me te wachten stond. Enkele jaren geleden heb ik ook een begin gemaakt aan het eerste deel van de Builders-serie. Door afleiding van andere games ben ik nooit verder gegaan, maar in grote lijnen was wel duidelijk wat wel en niet kon. Ik keek hier ook erg naar uit, want het bouwen van fantastische bouwwerken staat me aan (bedankt Minecraft). Al snel wordt duidelijk dat je een community gaat opbouwen, samen met een groep verloren boeren. Je komt namelijk uit bij een boerderij waar je doel is om wat gewassen te verbouwen en om een mysterieuze boom weer te laten bloeien.

Minecraft vs Stardew Valley

Net als in het eerste deel bouw je een zelfvoorzienende basis op. Je verbouwt gewassen zodat je kunt eten en je energielevel op pijl kunt houden. Het aanleggen van kleine akkertjes en bijhouden van je groentes vond ik een heel leuk onderdeel van bijvoorbeeld Stardew Valley. Alhoewel ik het wel probeer, ben ik in het echte leven niet bijster handig met gewassen. Desondanks vind ik het wel leuk om en virtueel tuintje bij te houden en heb me hier dan ook goed mee vermaakt. De omheining aanleggen, paar schuurtjes plaatsen en zorgen dat alle leden van m’n kleine community kunnen eten heeft voor veel vermaak gezorgd. De boeren in het veld nemen naarmate je levels stijgt ook delen van je werk over, zodat jij je kunt focussen op het bouwen en ontdekken. Ideaal, je werk een beetje delegeren!

The sky is the limit

Eenmaal bezig met je boerderij en een aantal nieuwe leden verder wordt het doel wat duidelijker. Om de boel weer op te bouwen voor je verschillende missies die je voor leden van de community uitvoert. Je wordt echter nog wel erg aan de hand meegenomen. Je hebt een dik boek op je rug vol met ‘recepten’ en bouwtekeningen. Als voorbeeld, om een gebouw een middelgroot huis te noemen moet je aan bepaalde eisen voldoen. De gebouwen zijn leuk ingericht, maar dit beperkt je nog wel in je vrijheid. Verander je namelijk de grootte, vorm of andere onderdelen, dan is het geen middelgroot huis meer. Dus bij de meesten zullen de basissen er in het begin ongeveer gelijk uitzien.

Het is echter wel mogelijk om deze standaard gebouwen heen een enorm kasteel te bouwen. Zolang de basis maar hetzelfde blijft kun je het aankleden zoals je wilt!

Je verzamelt in de wereld verschillende bouwblokken die je kunt gebruiken voor het bouwen van al wat je fantasie maar wilt. Naast dat je blokken nodig hebt voor het bouwen van gebouwen kun je deze ook gebruiken voor het maken van allerlei voorwerpen. Deze voorwerpen zijn vaak vereist om een bepaald gebouw af te maken zodat je het een woonkamer of boerderij kunt noemen. Gelukkig heb je hier een handige werktafel voor met een menu waar alles makkelijk op te maken is, in enorme aantallen. Zelf ga ik wel naar de Gamma als ik iets moet laten maken.

Meer dan alleen bouwen

Ondanks Dragon Quest Builders 2 in het teken staat van bouwen, komt er natuurlijk wel iets meer bij kijken. De wereld zit, net als het eerste deel, boordevol vijanden en monsters. Je wordt aangemoedigd om op onderzoek uit te gaan, monsters te slachten en je voorraad blokken weer aan te vullen. Zodra je de veilige barrière van je boerderij verlaat ga je samen met je makker Markoth op pad. Handig, want zodra je begint met hout hakken of iemand aanvalt, springt Markoth direct bij om je met deze fysieke taken te helpen. Omdat jij de uitverkorene bent en als enige de magische hamer tot je beschikking hebt, ben je wel de enige die blokjes aarde en rots kunt verzamelen.

Leuk om te zien dat ook in deze game de monsters de bekende Dragon Quest-looks hebben: de vrolijke blauwe slijmmonsters, de slakken met enorme lippen. Fans kennen ze wel. Met ze vechten is echter wat minder boeiend, vaak alleen een noodzakelijke taak. Je kunt slaan, je hebt een oplaadbare aanval en veel interessanter wordt het niet, helaas. Maar dit weegt niet zo zwaar voor mij. Ik ben namelijk vooral naar deze wereld gekomen voor het bouwen en ontdekken.

Maak je onderdelen op deze handige tafel

Eerder in deze review gaf ik al aan dat er eigenlijk te veel dialoog is voor het type game. Ik blijf bij mijn punt en naarmate je vordert verandert hier weinig aan, maar daar hoef ik verder niet iets over kwijt. Het betreft nu de inhoud. Blijkbaar, hebben ze in het verre oosten hoogte gekregen van westerse straattaal. Van bepaalde personages komen om de haverklap termen als ‘YOLO’, ‘lit’, en ‘fam’. Nu voel ik me direct intens oud door zoiets aan te kaarten, maar het is volledig misplaatst in deze game. Na het lezen kreeg ik dan ook een aantal nare, interne rillingen. Mag van mij volledig wegblijven.

Al met al

Alles bij elkaar maakt echter wel een fantastische game. Opnieuw is het bouwen in de stijl van Dragon Quest een enorm plezier en weten ze de gameplay weer interessant te maken en ervoor te zorgen dat er uren aan plezier in zit. Een leuk onderdeel is ook dat je snapshots kunt maken en deze kunt delen met de wereld. Laat zo je bouwwerken zien aan andere spelers en bekijk werelden van andere en doe inspiratie op. Laat je fantasie vrijuit gaan en (woordgrap inbegrepen) maak er wat van!

Supergame, maar niet de best in de serie

De Builders reeks van Dragon Quest is een leuke spin-off van de originele rollenspellen. Het bouwen en uitbreiden van je kampement en het ontdekken van grote eilanden is onwijs vermakelijk, maar er wordt wel te veel moeite gestopt in het combineren van het bouwen en een verhaallijn toevoegen.

7.3
7
Replaywaarde: