Review: Devil May Cry 5

In het vijfde deel van Capcom’s hack ‘n slash game Devil May Cry gaat het allemaal om de familieperikelen van Dante. Zit dit in de weg van de game? Of is het een goed excuus om weer volop actie te krijgen? Lees het in deze review.

Familieperikelen

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het verhaal van Devil May Cry 5 zou niet misstaan in Goeden Tijden, Slechte Tijden, of een willekeurige andere soapserie, passen. Het gaat over wraak familieproblemen, vermiste vrienden, dingen goedmaken en nog meer clichés die je zou kunnen verzinnen. Gelukkig moet een game als DMC5 het niet van z’n verhalen hebben, maar van z’n sterke ‘over the top’ combat, en dat zit wel goed.

Zoals gezegd, het verhaal is flinterdun, je speelt met drie verschillende protagonisten die allemaal hun eigen agenda erop na houden. In het begin mag je als Nero beginnen, een dude met 1 arm die verdacht veel op koning Joffrey uit Game of Thrones lijkt. Hij is samen met een wapensmit (Nico) op pad als demoonjager. Nico is de hele game door de dame waar je je gear, wapens en skills kan upgraden.

De tweede speelbare personage is de mysterieuze V, hij ziet eruit als die ene gothic die altijd in een hoekje stond. Elke middelbare school heeft er wel zo eentje (op mijn school was ik best goed bevriend met de onze). V is een personage die vooral zijn huisdieren voor zich laat vechten. Zo heb je een demonische vogel die elektriciteit kan oproepen en je hebt een panter die dient als je melee wapen. V moet wel zelf de kills maken, want dat doen zijn huisdieren niet.

Als laatste is er ook nog de goeie oude Dante, de protagonist van de meest DMC’s. Hij is de demoon-jager die we kennen en vertrouwen. In deze game gaat hij nog meer over de top met wapens en moves, maar daar later meer over. Hij werkt nu vooral voor ‘Devil May Cry’, een bedrijfje die tegen betaling demonen uit de weg ruimt. Hij wordt halverwege de game ingehuurd door V om hem en Nero te helpen in hun gevecht.

Overtreffende trap

We kennen allemaal games die het belachelijke opzoeken en dat met een strak gezicht aan ons voor proberen te schotelen. DMC5 gaat daarin een stuk verder en brengt het op zo’n manier dat je het weer helemaal accepteert. We zagen in een trailer al Dante’s motor, die hij doormidden breekt en beide delen gebruikt om vijanden te lijf te gaan. Die twee delen kan je daadwerkelijk inzetten als wapen en het speelt log, maar hartstikke fijn!

De combat is bijzonder goed gedaan en gezien dat het de core van de game is maakt dat alle slechte verhaaldelen weer helemaal goed. Zo heb je een combo-systeem die een mooie uitdaging kan geven aan iedereen die daar goed in is. Je kan aanvallen aan elkaar rijgen en zo hordes vijanden slachten. Als je, net als ik, eigenlijk helemaal niet zo goed bent in games, combo’s of in een splitseconde de juiste knoppencombinatie eruit weet te persen, dan is er nog een ‘auto’-modus. Die laat jou gewoon lekker alle knoppen indrukken waar je vingers bij kunnen en maakt daar netjes een combo van. Zo kunnen gamers als ik ook genieten van de combo’s en de visuele sensatie die dat teweeg brengt.

Nog een keer

De herspeelbaarheid van DMC5 is discutabel, na 20 missies heb je de game uitgespeeld en dan kan je op een hogere moeilijkheidsgraad alles nog een keer doen of teruggaan en betere scores neerzetten. Zelf ben ik daar niet van, het idee is leuk, maar ik weet dat ik dat toch niet ga doen. Je mag wel al je ontgrendelde skills en wapens bij je houden en dus heb je vanaf het begin al een beetje een voorsprong. Naast de twee moeilijkheidsgraden die je in het begin mag doen, komen er nieuwe moeilijkheidsgraden om je een volgende uitdaging te presenteren. Als je de game een paar keer hebt uitgespeeld krijg je de de ultieme uitdaging. In totaal zijn er ongeveer 6 moeilijkheidsgraden om je bezig te houden.

Micro transacties

Je kan in de game ‘red orbs’ kopen via de store. Dit is totaal niet nodig omdat je op een vrij rap tempo orbs verdiend met spelen. Wel is er één taunt die 3 miljoen orbs kost, als je die zou kopen met aangeschafte red orbs, dan zou je daar 60 euro voor betalen. Dat is het natuurlijk niet waard, sterker nog, het lijkt er een beetje op of de game juist ‘taunt’ met micro transacties, gewoon om een discussie te starten.

Na één playthrought heb ik zo’n beetje alles wat mij interessant leek kunnen aanschaffen en had ik nog 100.000 orbs over. Dat zegt mij dat het niet nodig zal zijn om er ook maar een stuiver extra aan uit te geven. Mocht je wel vanaf het begin al alles willen ‘vrijspelen’, dan kan dat maar nogmaals, het is niet nodig. Gelukkig zit de aanschaf knop ook niet prominent in beeld en dus zal je er waarschijnlijk niet per ongeluk op drukken.

Belachelijk tof

Devil May Cry 5 is precies wat je wil dat het is, een videogame met over the top actie, een soapserie als verhaal en combo’s om je vingers bij af te likken. Tel daar een reeks belachelijke wapens bij op en een paar personages die in hun vrije tijd waarschijnlijk supermodel zijn bij op en je hebt een topgame! Voor spelers die niet zo goed zijn in dikke combo’s maken, zoals ikzelf, is er een assist modus die je helpt om de aanvallen aan elkaar te combineren, zodat ook wij kunnen genieten van de combat. Het is een dikke aanrader voor iedereen die houdt van een belachelijke, over the top, dikke, actie/hack n slash game en niet zo veel geeft om een verhaal.

Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Releasedatum: 8 maart 2019
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC

Belachelijk tof

Devil May Cry 5 is precies wat je wil dat het is, een videogame met over the top actie, een soapserie als verhaal en combo's om je vingers bij af te likken. Tel daar een reeks belachelijke wapens bij op en een paar personages die in hun vrije tijd waarschijnlijk supermodel zijn bij op en je hebt een topgame! Voor spelers die niet zo goed zijn in dikke combo's maken, zoals ikzelf, is er een assist modus die je helpt om de aanvallen aan elkaar te combineren, zodat ook wij kunnen genieten van de combat. Het is een dikke aanrader voor iedereen die houdt van een belachelijke, over the top, dikke, actie/hack n slash game en niet zo veel geeft om een verhaal.

8
5.5
Combat: