Review: Destiny 2: Shadowkeep

shadowkeep

De laatste tijd is er een hoop veranderd voor Bungie’s Destiny 2: een ‘free to play’ model genaamd New Light, de overstap van Blizzard’s Battle.net naar Steam en een nieuwe de Shadowkeep expansion. Die laatste nemen we hier eens goed onder de loep. Boyd en Rogier hebben de game in co-op gespeeld en laten weten wat ze ervan vonden in deze duo-review.

In de nieuwe uitbreiding gaan we terug naar de maan, die in het eerste deel al bezocht was. Tijdens het bestormen van de planeet ontdekken we de nieuwe Scarlet Keep. Je komt echter al snel genoeg achter dat dit iets veel groters overziet: The Pyramid. Bij het naderen van de Pyramid ontdekken de Guardians een nieuwe Nightmare, welke een verontrustende vorm aanneemt die angst zaait onder de Guardians.

Onvolledige verhaalvertelling

Waar we tijdens het spelen vaker dan eens tegen aan zijn gelopen de wijze waarop het verhaal duidelijk wordt gemaakt. Of eigenlijk, hoe het niét duidelijk wordt gemaakt. Boyd en ik hebben al aardig wat uurtjes in de basisgame zitten en weten zelfs onze mond te houden tijdens de cutscenes. Hoe de lore nu precies in elkaar steekt is ons echter nog steeds redelijk onbekend. Bungie verwijst hierbij zelfs naar een website waar het verhaal wordt uitgelegd. We vonden zelf dat dit een te gemakkelijke manier is om te wijzen naar de lore, zonder het in het spel zelf te verwerken.

Ook in Shadowkeep komt dit probleem naar voren. Tijdens de eerste cutscene en de eerste gameplay zien we wel bekende personages en gedaanten (ook vanuit Destiny 1), maar verder is het totaal niet duidelijk waarom je wat precies doet. Nadat we door de eerste missies zijn heen gekomen krijgen we iets meer indruk van wat er precies speelt, maar zonder enige achtergrondinformatie klinkt het erg ingewikkeld allemaal. Om op de hoogte te zijn van het gehele verhaal heb ik zelf een drie uur durende Youtube video gekeken waar het verhaal uitgelegd wordt. Het is vooral sprekend voor de gebrekkige verhaalvertelling vanuit Bungie, als je zelf eerst urenlang onderzoek moet plegen om het verhaal ook maar enigszins duidelijk te maken.

Als dit je nooit heeft gestoord tijdens het spelen van Destiny, dan zal je het ook geen fluit uitmaken dat dit ook in Shadowkeep zo gedaan is. Ben je echter een nieuwe speler en zoek je een duidelijk verhaal in het spel zelf, dan kan je je achter de oren krabben en je afvragen waarom Bungie dit niet in de reeks zelf verwerkt heeft.

Monsterlijke maan

Waar Bungie wel ijzersterk in is, is het bouwen van een wereld. In Shadowkeep keert de maan weer terug uit het eerste deel, maar dit keer met veel meer detail en veel meer dingen om te doen. De zwevende ruimterots is gevuld met Raids, Patrols, zijmissies en allerlei andere zaken om zoveel mogelijk Fallen, Vex en Nightmares om zeep te helpen. De maan zelf is wel klein qua oppervlakte; dit merk je vooral als je moet grinden voor bepaalde missies, waarbij je binnen een klein oppervlakte rondjes moet rennen om maar vijanden te vinden. Nu draait het in Destiny 2 niet om de grote oppervlakte, maar om de uitgebreide dungeons en missies. Deze zijn wel erg goed verzorgd: de omgevingen zijn prachtig vormgegeven, van rotsachtige omgevingen tot ellenlange torens die zo uit een spel als DOOM zijn gehaald. De levels zijn zwart en rood en gevuld met hardnekkige Knights en Acolytes, die je heel gemakkelijk het leven zuur maken. Een specifieke missie is erg sfeervol, waarbij je door een donkere grot gaat en steeds belaagd wordt door snelle monsters. Aan het einde gaat het helemaal mis en moet je zo snel mogelijk de uitgang vinden,terwijl tientallen beesten je proberen te bespringen. Je waant je op deze manier zo in een horrorspel, iets wat ons erg is bijgebleven. Er zijn op deze manier een hoop toffe missies die lekker afwisselend zijn, inclusief de gigantische bazen die allemaal verschillen in uiterlijk én aanpak.

Helaas zijn er ook minder spannende missies in Shadowkeep te vinden: de zogenoemde ‘grinds’. Het is in 2019 niet meer leuk om een missie te krijgen, waarbij er staat dat je ‘100 Fallen’ moet killen of ‘80 Nightmares’ moet ombrengen. Het voelt aan als vulling, om ervoor te zorgen dat de lengte van de uitbreiding zo lang mogelijk wordt uitgerekt. Het is jammer, want de missies die goed zijn, zijn de beste missies die ik ooit in Destiny heb gespeeld. De vijanden zijn gaaf en gruwelijk vormgegeven en de levels hebben nog nooit zo horrorachtig en afwisselend aangevoeld.  Daarbij vind je ook talloze vette wapens die veel kracht op tafel brengen, nieuwe armorstukken die (meestal) gaaf er uit zien en heb je nu ook zogeheten ‘finishing moves’, waarbij je een unieke melee move uitvoert als de vijand minder dan ⅓ van zijn leven nog over heeft.

Upgraden 2.0

Al deze vette wapens en bepantsering kunnen uiteraard ook geupgrade worden. Nu was dit al mogelijk in vorige uitbreidingen maar Bungie heeft dit systeem een beetje omgegooid. Het was wel even zoeken, voor we door hadden dat het mogelijk is om je wapens en armor op deze manier krachtiger te maken. Zoals we alle benoemden over het verhaal is Bungie ook niet al te goed om nieuwe functies te promoten.

Het op deze manier aanpassen van je armor is vooral van toepassing op de nieuwe uitrusting die je gaat vinden door middel van de Shadowkeep missies. Deze nieuwe stukken armor maken gebruik van een ‘energy pool’ en een aantal slots waar je upgrades en mods in kunt plaatsen. Elke nieuw stuk armor bevat drie van deze slots om te upgraden; een voor standaard mods, zoals het boosten van je stats en twee slots die specifiek bedoeld zijn voor je wapens of krachten. Welke mods je kunt gebruiken hangt helemaal af van de hoeveelheid energy je armor biedt en hoeveel de betreffende mod vraagt.

Maar we willen er natuurlijk ook een beetje cool uitzien! Beide hebben we momenten gehad dat we ons eigen armor tof eruit vinden zien en onszelf wel fabuleus vonden. Natuurlijk trek je betere gear aan zodra je deze vindt om je light level en je stats te verbeteren. Helaas kom je er hierdoor al gauw uit te zien als een of andere maan-sloeber; alles in een andere kleur en rare combinaties. Met het nieuw upgraden krijg je gelukkig ook de mogelijkheid om je outfit een iets andere uitstraling te geven.

Volwaardige toevoeging

Tijdens het spelen hebben we genoeg weten te klagen over de game. Er was een hoop onduidelijk en onwennig. We hebben ook akelig lang gedaan over bepaalde ‘jumping-puzzles’ waar we het eigenlijk niet meer over willen hebben (hint: we hebben er extreem lang over gedaan). Maar allerbelangrijkst; we hebben erg genoten van de uitbreiding. Opnieuw weet Bungie genoeg leuke content aan te bieden om z’n spelers bezig te houden. De hoeveelheid verhaal-missies, de nieuwe Strikes en een nieuwe Raid is precies voldoende voor een DLC van 30 euro. De echte fan weet natuurlijk nog veel meer waarde uit de content te halen zodra je je gear op maximale kracht wilt krijgen en dit voor al zijn personages wilt doen. Helaas zijn we zelf niet toegekomen aan deze Raid, maar we zijn nog druk bezig om het aanbevolen niveau te halen. Tegen die tijd delen we natuurlijk met veel plezier weer ons ervaring!

Waardige toevoeging aan Destiny 2

Hoewel de verhaalvertelling van Shadowkeep gebrekkig is en sommige missies wel erg 'grindy' zijn, voegt de DLC genoeg toe aan Destiny 2 om het een waardige toevoeging te noemen. Tel daarbij op dat de missies spannend en uitdagend zijn met pittige tegenstanders en gruwelijke omgevingen en je kan zeker zeggen dat Shadowkeep de prijs waard is.

7.8
Verhaalvertelling:
6