Review: Destiny 2 (deel 2)

Destiny 2

De Raid is uit, Trials is aan het tweede weekend begonnen, de clanrewards zijn al even actief en Xur is er voor de tweede keer. Met andere woorden, het is tijd voor het tweede deel van de review over Destiny 2. Deel 1 gemist? Hier kan je ‘m nog eens rustig doornemen.

Trials of the Nine

Trials of the Nine is de nieuwe Trials of Osiris, een competitive pvp ervaring met hoge rewards. Waar Trials of Osiris 3v3 Elimination was, is er nu meer variatie. Trials is 4v4 en in twee verschillende modi, Countdown en Survival. Countdown is te vergelijken met Call of Duty‘s Search and Destroy, je moet met je team twee punten om en om verdedigen of vernietigen. Ook kan je een ronde winnen door het vijandige team compleet uit te schakelen. Het eerste team dat 6 rondes heeft gewonnen, wint de match. Survival is feitelijk Team Deathmatch met een beperkt aantal levens. Als team heb je een gezamenlijk aantal levens, dus elke fout zal het hele team beïnvloeden.

Aan het begin van elke match worden beide teams voorgesteld in een kort filmpje. Daarin wordt elke speler even onder de loep genomen en krijg je te zien welke wapens hij gebruikt, welk stuk exotic gear en welke class en subclass hij draagt. Terwijl de loadout in beeld is, zie je ook welke emote die speler aan heeft staan. Dit filmpje is op de emote na zeer nuttig, je kan zo een inschatting maken hoe je tegenstanders spelen en daar een strategie tegen bedenken. Na een paar potjes ben je het trouwens wel zat dat je eigen team ook onder de loep wordt gehouden, je weet ondertussen wel met welke wapens je teamleden schieten.

Het is ondertussen al uitgelekt dat de eerste DLC the Curse of Osiris gaat heten en zich om het mysterieuze personage Osiris afspeelt. Veel meer dan dat is er nog niet over bekend. In Trials of the Nine dagen the Agents of the Nine jouw team uit om de beste te zijn. Niet dat je daar veel van merkt, maar het is toch weer eens wat anders. Je krijgt je ticket naar de social space (the Third Spire), waar je je gewonnen tokens kan inleveren en je endgame rewards op kan halen. Dit kan al na 1 winst, wat het niet zo exclusief maakt als the Lighthouse bij Trials of Osiris. Dat is zowel positief als negatief, de meeste spelers kunnen toegang vergaren waardoor het niet meer zo exclusief is. Aan de andere kant is het wel fijn voor de mindere pvp spelers zodat zij (en ik) daar ook een kijkje kunnen nemen zonder eerst een paar zeer goede pvp-ers lief aan te hoeven kijken.

Xur, Agent of the Nine

Xur, ons aller bekende Agent of the Nine die in Destiny 1 wekelijks ergens in een social space verstopt zat om exotic wapens en gear te verkopen, is terug. Hij is niet meer te vinden in een social space, maar ergens op een willekeurige plek op een willekeurige planeet. Dat klinkt als een flinke zoektocht die je prima aan de Destiny community kan overlaten, maar dat is niet nodig want hij staat gewoon op de kaart. Hij verkoopt net als altijd 1 exotic wapen en 1 stuk gear voor elke class.

Waar je in deel 1 nog met strange coins mocht betalen, neemt hij nu alleen legendary shards aan. Die kan je verkrijgen door ongewilde legendary gear of wapens weg te doen. Leuk extraatje, waar in Destiny 1 Xur in zijn eentje de Agents of the Nine vertegenwoordigde, is er nu een tweede agent die je kan vinden in de social space van Trials of the Nine. De nieuwe Agent gaat onder de naam the Emissary en fungeert als een NPC waar je de behaalde tokens kan inleveren voor een engram, waar dan op zijn beurt weer een wapen of een stuk gear in zit.

Clanrewards

Bungie heeft zijn best gedaan om het sociale element van Destiny een belangrijkere plek in de game te geven. Het is net als in het eerste deel zo dat je je aan kan sluiten bij een clan, maar nu heb je er ook daadwerkelijk wat aan. Voor 4 wekelijkse activiteiten kan je een extraatje krijgen, namelijk Crucible, Nightfall, Raid en Trials of the Nine. Als leden van jouw clan deze activiteiten halen met een fireteam waarvan minstens de helft onderdeel uitmaakt van jouw clan, krijgt de hele clan een engram die iets bevat waarmee je verder kan levelen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je op zoek gaat naar een clan, maar stimuleert ook dat je veel meer met je clan samen gaat spelen. De clanrewards zijn op te halen bij Hawthorne, een nieuwe npc die je aan het begin van de story tegenkomt en later je go-to NPC is voor alles wat met clans te maken heeft. Je Destiny 1 clan kan je gewoon in zijn geheel meenemen naar Destiny 2, waardoor je niet compleet opnieuw hoeft te beginnen.

De Leviathan raid

De raid is en zal altijd de ultieme endgame blijven in Destiny. Eerdere raids hebben je al in epische gebieden laten vechten, puzzelen en springen en nu is dat niet anders. De Leviathan raid is een epische strijd die je door diverse uitdagende teambased puzzels en gevechten leidt. Net als bij eerdere raids is communicatie en teamwork de sleutel tot succes. De puzzels zijn een stuk ingewikkelder dan alle eerdere raids, maar als je eenmaal weet wat je moet doen en je fireteam ook, is de uitdaging wel een beetje weg.

In de Leviathan raid word je uitgedaagd door Emperor Calus, hij heeft een aantal tests uitgezet om jou en je team tot het uiterste te drijven. Voor het eerst in Destiny wijken ze hiermee af van de formule die ze in het eerste deel hebben aangehouden, je vecht nu niet meer tegen de eindbaas van de story, maar tegen een ander. Ghaul is verslagen aan het eind van de campaign en is daarmee ook echt verslagen, hij komt niet meer terug.

Het oordeel

Nu het spel nagenoeg compleet is, is het tijd voor het oordeel. Hierbij nemen we dus niet de maandelijkse events mee. Destiny 2 is een social game, alle activiteiten komen beter uit de verf als je met een team de uitdaging aangaat. Er zit een verhaal in, niet alleen in de campaign, maar ook in meerdere onderdelen zoals bijvoorbeeld de raid en adventures. Het verhaal zorgt ervoor dat je meer een idee hebt waarvoor je het allemaal doet, ondanks dat je net als in het eerste deel steeds hetzelfde aan het doen bent.

Al met al is het een erg toffe game, maar de herhalingen beginnen toch irritant te worden na een niet al te lange tijd. Als je met 3 verschillende Classes endgame content wil spelen, moet je de campaign eerst drie keer uitspelen. De eerste keer is leuk, de tweede keer voelt het als een taak en de derde keer als straf. De missies en quests komen ook steeds terug op public events en andere herhalingen. Alleen de raid is nieuw, maar na een aantal keer daar helemaal doorheen te gaan, is de uitdaging weg en is het weer een herhaling van hetzelfde truckje om betere loot te verkrijgen.

De conclusie is dan ook heel simpel, als je vernieuwing zoekt is Destiny 2 niet jouw game, maar als je vooral voor de gezelligheid samen met vrienden steeds dezelfde dingen wilt doen is Destiny 2 daar de uitstekende plek voor.

In deel 1 kan je onder andere lezen over de Crucible, nieuwe subclasses en de campaign. Hier kan je ‘m nog eens rustig doornemen.

Solide game waarvan we meer hadden verwacht

Destiny 2 is op de eerste plaats een solide sci-fi shooter. De game is prima gebalanceerd en als het geen deel 2 was geweest had het een topgame geweest. Nu is het zo dat ik de originaliteit van deel 1 mis. De raid is leuk, maar niet leuk genoeg om de game te redden. Trials geeft pvp-spelers een mooie uitdaging, maar de beslissing om een 4de speler per team erbij te zetten had niet gehoeven. Destiny 2 maakt de verwachtingen die Destiny 1 heeft gezet helaas niet waargemaakt.

7.3
Originaliteit:
5