Review: Déraciné

Déraciné

De nieuwe game van FromSoftware is een VR game waarin je een faerie bent. Wij zijn ermee aan de slag gegaan en hier lees je onze belevingen.

“Aren’t you excited? You’re going to be a faerie!”Zo klonk het eerste zinnetje in de trailer die op E3 2018 dropte. Ik kan je zeggen, nee, ik was niet excited. Totdat ik goed en wel doorhad dat het een game is van de makers van Dark Souls en Bloodborne, die gasten mogen mij best in de huid van een faerie laten kruipen. Ook had ik niet helemaal door dat het ging om een faerie en niet een fairy, klein verschil…

Tijdreizende demoon

Om alsnog maar bij het begin te beginnen; Een faerie is een tijdreizende demoon die levens-span van wezen naar wezen kan overbrengen. Dat wil zoveel zeggen dat je een dood wezen weer tot leven kan wekken door het leven van een even groot wezen af te nemen en het in de dode te plaatsen. Ook heb je levens-span nodig om terug in de tijd te kunnen reizen. Doorgaans zijn faeries hongerige demonen die vooral willen voeden en daarbij met niets en niemand rekening houden. Faeries bewegen tussen de tijd door, dus voor jou staat de tijd stil en je hebt een momentopname om je heen waar je doorheen kan bewegen. In dat moment kan je wel eerdere herinneringen in de vorm van silhouetten tegenkomen en onderzoeken.

Als enige (zover wij weten) goede faerie ben je vooral nieuwsgierig. Je bent de hele game in een weeshuis waar van alles mis is, wat jij mag oplossen. Om te beginnen met aan een klein meisje bewijzen dat je überhaupt bestaat. Dit doe je door het leven uit een tros druiven te halen en die in een bloem te stoppen. De kinderen in het weeshuis zijn dan nog steeds sceptisch over jouw bestaan, en zo heb de eerste paar puzzels in de game. Ik zal niet verder op het verhaal ingaan omdat het allemaal erg spoiler gevoelig is, en ik wil de verrassingen niet van je afnemen.

Doordat de game in VR is, zit je natuurlijk middenin het verhaal, middenin de wereld van Déraciné. Dat geeft het effect dat je veel eerder affiniteit krijgt met de weeskinderen in de wereld waar je rond waant. Je ziet alles van dichtbij, je hoort de stemmen van de kinderen en je bent er voor je gevoel echt bij. Het verhaal komt daardoor nog meer aan en dat is een groot pluspunt. Déraciné zelf betekent ‘ontworteld, alsin niet op z’n plaats. Dat verwijst naar eigenlijk alles in de game.

Van punt naar punt

In de VR wereld, in het weeshuis en daarbuiten, kan je niet lopen. Je kan alleen van punt naar punt warpen. In eerste instantie stoorde mij dat een beetje, maar juist daardoor heb ik niet het gevoel van misselijkheid ervaren die ik wel krijg in VR games waar je kan lopen. Helaas maakt dit ook dat je vrij snel de punten kan vinden waar iets te vinden is. De gebiedjes die je verder kan onderzoeken zijn namelijk ook punten, maar die zien er anders uit. Zo weet je dus al voordat je er bent dat daar iets te halen valt, dan wel een item die nodig hebt, of een stukje dialoog die je de goede richting op wijst.

Om je niet alle vrijheid van het onderzoeken te geven zijn sommige deuren dicht, die kan je meestal niet openmaken. Sommige deuren hebben zo’n onderzoekspunt, en daar kan je vaak  ergens anders een passende sleutel bij vinden. De meeste puzzels zijn dan ook redelijk eenvoudig, alles om je heen wijst je de goede richting in en anders kan je simpelweg de punten systematisch afgaan.

Ook is er een kat aanwezig in het weeshuis. De kat is een blokkade voor jou, want faeries gaan hebben een hekel aan katten. De kat is in verschillende levels tactisch in een gang geplaatst om te voorkomen dat je een gebied in gaat waar je niet hoort te zijn. Dit voelt als een luie oplossing, maar wel effectief en het heeft gezorgd voor de enige schrikmomentjes van de game.

Een duister weeshuis

Het grootste gedeelte van de game speelt zich in en om het weeshuis. In twee levels kom je in een ander gebiedje terecht waar je een andere faerie tegenkomt. Je kan niet met hem (of haar) praten, maar je ziet wel hoe jij eruit ziet. In de rest van de game zie je namelijk alleen je handen die je bestuurt met de move controllers.

Het weeshuis heeft de sfeer die je van de makers van Dark Souls en Bloodborne kan verwachten. Het is een groot duister oud huis met veel tekeningen van vogels en andere dieren, lege kooien en andere grimmige aankleding. Toch is de game totaal niet eng, je zal geen grote monsters en geen enge beesten (op de kat na) tegenkomen.

De weeskinderen en de oude grootmeester zijn goedaardig en zijn geen enkele keer vervelend om op te zoeken. Zij zijn ook geheel in de stijl van het weeshuis, met uniformen en ieder een eigen kenmerk om ze te blijven herkennen. Ondanks de eigen identiteit van de personages, heb ik geen tot weinig sympathie met de wezen gekregen en was ik vooral bezig om de puzzels op te lossen. Toch zijn er wel momenten die vertederend zijn, maar die zijn zeldzaam.

Een leuke ervaring

Déraciné is een leuke game, niet fantastisch, omdat het te makkelijk is. De wereld heeft een toffe duistere sfeer die continu dreigend aanvoelt, maar nooit echt dreigt. Ook de personages zijn leuk en hebben allemaal een eigen verhaal, maar ook die slaan net de plank mis. Toch voelde ik me steeds weer aangetrokken om verder te gaan in de game om te weten hoe het verhaal afloopt.

De nieuwe FromSoftware game is leuk, maar komt over als een experiment, alsof ze aan het uitvogelen zijn wat ze kunnen in VR. Dat neemt niet weg dat het wel een leuke ervaring is. Niet eentje die je zou overhalen om een VR headset te kopen, maar als je die toch al hebt liggen, dan is Déraciné het zeker wel waard om ‘m weer eens af te stoffen!

Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Ontwikkelaar: FromSoftware, Japan Studios
Releasedatum: 6 november 2018
Platforms: PlayStation VR
Gespeeld op: PlayStation VR

NB: Voor deze game heb je PlayStation Move controllers nodig.

Een leuke VR game

Déraciné heeft een hoop dingen die de game goed doet, maar geen van alle is overtuigend om het een topgame te maken. De puzzels en de personages waarmee je interacties hebt zijn allemaal net niet fantastisch. Desondanks heb ik een leuke tijd gehad met de game in een erg mooie omgeving. De game is gewoon leuk, niets meer, niets minder.

7.8
Omgeving:
8.5