Reviews

Review: Dead or Alive 6

Dead or Alive 6

De Dead or Alive serie wist de laatste jaren niet echt meer te overtuigen. Alleen al de belachelijk dure seizoenspassen waren al bijna een reden om de game links te laten liggen. Weet Team Ninja met het zesde deel wel te overtuigen?

Hoezo volwassen?

Jarenlang leek de ontwikkelaar namelijk zelf niet door te hebben dat de game een best goede fighting game was. Echter leek de overgrote voorgevels van de jongedames meer de voornaamste verkooppunten van de serie te wezen. Echter is daar in deel zes niet heel veel verandering aan gekomen. Oké de borsten van de dames zijn niet meer zo bewegelijk als in de voorgaande delen, maar ze hebben nog wel een behoorlijke aantrekkingskracht.

Wel dragen vechters als Kasumi en Tina over het algemeen wat meer nuttige kleding om in te vechten, maar ook zijn er nog steeds een aantal pakjes die meer verhullen dan ooit tevoren. Team Ninja wilde dat de fans de serie meer serieus zou nemen als vechtgame, maar doet zelfs te weinig om dit te laten blijken. Het feit dat je de personages kunt voorzien van andere haarstijlen, haarbanden, brillen en andere accessoires geeft maar aan dat ze niet alleen echt op het serieuzer maken van het vechten hebben gefocust.

Ook lijkt de uitgever qua DLC een nieuw dieptepunt te hebben bereikt. Het personage Nyotengu, dat in deel 5 al werd geïntroduceerd is wel speelbaar in de singleplayer, maar niet in de Versus modus?!

Dead or Alive 6

Warrig verhaallijn

Ook in het verhaal van de singleplayer doet de ontwikkelaar te weinig moeite om je geboeid te houden. Je speelt het verhaal in verschillende hoofdstukken met verschillende personages. Het dient uiteindelijk meer als een soort uitgebreide tutorial voor alle personages, maar die heeft de game eigenlijk niet nodig, want dat zit er al in.

Het verhaallijn is ook niet echt heel uitgebreid en is met een uurtje of 4 wel helemaal uit te spelen. Je leert er wel meer van de nieuwe personages en de beweegredenen van de oude personages om toch weer terug te keren, al is het dan niet altijd allene voor het toernooi.

Perfecte combo’s

Gelukkig valt er ook nog wel wat goeds te vertellen over Dead or Alive 6. Het vechten werkt eigenlijk zo goed als je van een game als deze verwacht en dat is echt complimenteus bedoeld. De manier van vechten voelt erg goed aan en voor je het weet, counter je vijanden alsof je het al jaren doet. Erg belangrijk detail hierin is het ‘hooghouden’ van vijanden, want die zijn namelijk het meest kwetsbaar als ze in de lucht ‘hangen’ wanneer je ze een rake schop hebt verkocht.

De combinatie van de vrij simpel te maken combo’s en de wat pittigere zorgt ervoor dat deze game makkelijk te hanteren is, maar o zo moeilijk kan zijn om echt heer en meester over te worden. Daarbij komen ook de gevaren die de omgevingen met zich mee brengen om de hoek kijken.

Net als in eerdere delen kunnen vijanden namelijk over obstakels geslagen worden, maar zijn er ook in bepaalde levels gebeurtenissen te triggeren. Dit varieert van een tank die vijanden naar de andere kant van een level blaast tot een gigantische octopus die je onder water trekt.

Daarnaast zijn de superaanvallen van de personages nog iets verder uitgediept en daardoor nog bevredigender om uit te voeren. Je krijgt dan in slowmotion te zien hoe je de tegenstander een knal voor zijn kanis geeft. Om vervolgens te zien hoe zijn zonnebril van zijn hoofd geslagen wordt en wat bloed langs zijn mondhoeken spuit.

Dead or Alive 6

De quest voor perfectie

Een van de meest belangrijke nieuwe modus is DOA Quest, een simpele singleplayer modus waarin je extra wordt uitgedaagd. Dit door bijvoorbeeld bepaalde combo’s uit te voeren en de vijand proberen te verslaan. Dit lijkt erg simpel, maar in de praktijk komt het er niet altijd vlekkeloos uit.

Gelukkig biedt de modus je dan ook gelijk toegang tot de desbetreffende tutorial, waardoor je bepaalde moves tot in de perfectie kan blijven uitoefenen. Door alle mijlpalen in deze quest te behalen, kun je nieuwe outfits vrij spelen voor de personages. Alleen is het wel jammer dat dit gewoon random bepaald wordt en je niet echt bepaald kunt vechten voor die ene outfit van Ayane die je zo graag wilt hebben. Daarnaast moet je ook eerst een aantal doelen behaald hebben, voordat je een nieuw pakje vrijspeelt.

Goede online modus

Ook over de online modus heb ik weinig te klagen, want het werkt eigenlijk precies zoals je verwacht. De game zoekt automatisch een tegenstander van hetzelfde niveau en tot nu toe is dat erg goed bevallen. Ook lopen de matches over het algemeen vrij soepel, al waren er een paar uitzonderingen waar de ping van de tegenstander (of misschien ook van mezelf) erg hoog was en er meer lag in de game was. Echter helemaal onspeelbare matches heb ik niet gehad dus het werkt allemaal zoals het hoort!

Dead or Alive 6

Weinig schokkends, veel detail

Ook qua visuals heb je niks te klagen als je Dead or Alive 6 in je console/ pc schuift. De game ziet er degelijk uit voor een game uit 2019, maar doet niks spectaculairs. Wel is er veel meer gelet op detail en zijn ook de zweetdruppels weer op de voorhoofden (of andere niet nader te verklaren delen) te bespeuren en kunnen kledij ook weer schade oplopen.

Qua geluid zit het ook helemaal snor in deze fighter en weet het op het moment van de superaanval extra gevoel mee te geven. De voice-acting is helaas niet echt van hoog niveau, althans als je hem op Engels hebt staan. Gelukkig is de Japanse variant beter te behappen.

Dead or Alive 6

Ontwikkelaar: Team Ninja
Uitgever: Koei Tecmo
Releasedatum: 1 maart 2019
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC
Gespeeld op: PlayStation 4 Pro

 

Goede fighter!

Dead or Alive 6 laat zien dat de serie wel meer is dan een aantal schaars geklede heren en dames. Het vechten werkt zoals je verwacht, maar het maakt je niet zo maar een meester!

7.9
Gameplay:
8.6
Algehele presentatie:
7.2
Replaywaarde:
7.8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.