Review: Darksiders III

Darksiders III

Niemand had nog gedacht dat, na het faillisement van THQ in 2012, er nog een Darksiders III zou worden uitgegeven. Gelukkig was Nordic Games bereid om de rechten op te kopen van de franchise. Zes jaar later is er dan eindelijk een vervolg op Darksiders II. Is het een waardig vervolg?

In Darksiders III speel je als Fury, één van de Four Horsemen of the Apocalypse. Het is aan jou om de personificaties van de zeven dodelijke zondes uit te schakelen, zodat ze de leider wordt van de Horsemen.

Het spel is een third person actie RPG met hier en daar een puzzel, net zoals de voorgaande delen. Het is geen geheim dat de Darksiders-spellen niet bekend staan om hun originaliteit; zowel deel één als deel twee lenen veel The Legend of Zelda en steken dit niet onder stoelen of banken. Het derde deel heeft dan ook goed gekeken naar de Dark Souls-franchise, waarbij het belangrijk is om te counteren en te ontwijken. Button mashen heeft geen zin; zelfs standaard vijanden kunnen een uitdaging zijn. Jouw leven wordt ook niet meer automatisch aangevuld, maar moet worden bijgehouden middels Nephilim’s Respite, die te vergelijken zijn met Estus Flasks. Uiteraard verdien je ook Souls waarmee jij jezelf kan upgraden. Mocht je doodgaan, moet je wel weer jouw Souls ophalen bij het punt waar je dood bent gegaan. Ik maakte niet voor niets de vergelijking met Dark Souls! Het is overigens niet erg wanneer dit gebeurt, maar wellicht wordt ik een beetje moe van alle Dark Souls-achtige spellen, zeker bij franchises waar dat niet nodig bij is.

Darksiders III is een zeer lineair spel, waarbij elk level eindigt met een baas. Versla je de baas, dan krijg je een Hallow. Deze worden weer gebruikt bij puzzels of voor nieuwe aanvallen, dus ze komen zeker van pas. Je kunt constant van Hallow wisselen in het spel, waardoor je de gevechten gevarieerd kan houden en bepaalde tactieken kan toepassen. Het is een leuke toevoeging wat diepte geeft aan het spel. Hoe meer Hallows je verzamelt, hoe complexer en interessanter het spel wordt. De bazen zelf zijn overigens niet om naar huis te schrijven; hoewel ze allemaal een gaaf ontwerp hebben, zijn de gevechten niets anders dan bepaalde aanvallen onwijken en bepaalde aanvallen counteren. Ik vond ze persoonlijk erg saai en ik kan me ook geen gaaf moment herinneren tijdens deze gevechten.

Daarbij voelt het spel vaak wel leeg aan; je moet meer dan eens terugkomen in gebieden waar niets meer te vinden is. Dit in combinatie met de lineaire levels laat het spel gedateerd aanvoelen. Spellen als Zelda en Dark Souls geven je een wereld waarin je tot een zekere hoogte jouw eigen route kan bepalen, waarbij je wordt beloond door de gebieden goed te doorzoeken. Dark Siders III heeft dit niet, waardoor de wereld ook lang niet zo interessant is als vergelijkbare spellen.

Het is absoluut geen slecht spel, begrijp me niet verkeerd: de vechtmechanieken zijn gaaf en het spel kan je een goede uitdaging geven in de twaalf uur dat het te bieden heeft. Echter, ik vind Darksiders III moeilijk aan te raden als er zoveel spellen zijn die dit concept beter aanpakken. Bovendien had ik op mijn PC veel technische problemen; in het begin wilde het spel niet eens opstarten. Na veel gedoe kreeg ik het aan de praat, maar de performance was zeer matig. Ik weet dat dit uiteindelijk gepatched gaat worden en dat de consoleversies waarschijnlijk een stuk beter draaien, maar het maakte mijn ervaring er niet beter op.

Als je een echte fan bent van de Darksiders-spellen en je bent benieuwd wat THQ Nordic heeft te bieden, dan zou ik dit spel in de loop van tijd wel een kans geven. Ben je op zoek naar een nieuwe third person actie RPG en je hebt alle Souls-spellen al geprobeerd, dan raad ik je aan tot dit spel een stuk goedkoper in de winkel ligt.

Uitgever: THQ Nordic

Ontwikkelaar: Gunfire Games

Releasedatum:: 27 november 2018