Review: Call of Duty Black Ops 4

Call of Duty Black Ops 4

Elk jaar keert de grote shooter van Activision weer terug en dit jaar is het weer aan Treyarch de beurt om Call of Duty met Black Ops 4 op de kaart te zetten. De grote vraag van dit jaar is: Is de Battle Royale modus een waardige vervanging van de singleplayer?

Tactisch gebalanceerde multiplayer

Voor we daar een antwoord op kunnen geven, moeten we toch eerst even kritisch naar de multiplayer kijken. Call of Duty Black Ops 4 kent namelijk een meer tactischere gameplay dan voorgaande delen. Zo is er al een behoorlijke verandering, doordat je health niet meer automatisch gegenereerd wordt wanneer je even in veiligheid bent. Dit keer zul je door middel van een spuit je eigen health moeten aanvullen, met het risico dat je tijdelijk kwetsbaar bent.

Daarnaast hebben de specialisten uit Black Ops 3 nu een belangrijke rol en daar zijn nog vier specialist aan toegevoegd. Elke specialist heeft zijn/ haar eigen gadgets en kan teamgenoten helpen/ ondersteunen, maar ook gewoon weg de vijand met brute kracht ombrengen. Om te voorkomen dat iedereen dezelfde kiest, zijn de slots van de Specialist beperkt.
Hierdoor worden de teams automatisch wat meer gebalanceerd en nodigt het ook meer uit om je team te versterken als een meer ondersteunende specialist. Al is het soms ook wel even door de zure appel heen bijten als steeds de specialist die jij graag wilt hebben steeds voor je neus vandaan geplukt wordt.

De multiplayer speelt eigenlijk zoals je kunt verwachten van Call of Duty en gelukkig is Treyarch weer met beide benen op de grond gekomen en dat zorgt ervoor dat de game een stuk minder snel speelt dan het voorgaande deel, maar toch net een tikkeltje sneller is dan bijvoorbeeld WWII. Het tactische aspect van de game zorgt voor meer voldoening en maakt het net even meer toegankelijker.
De maps zijn ook precies wat je van deze serie verwacht. Compact en erg gericht op snelle actie. Er keren bovendien ook een aantal klassiekers terug, zoals Jungle (uit de eerste Black Ops) en Firing Range. Deze geven door de vernieuwde gameplay toch wel meer voldoening dan in het origineel en dat is toch wel een enorme pluspunt van deze game.

Overigens zijn er twee nieuwe modi aan de game toegevoegd namelijk Control en Heist. De eerste is een variant op search en destroy, waarin twee teams diverse gebieden moeten verdedigen of overnemen. Deze modus is wel erg verslavend doordat de actie zich steeds op een andere plek bevind. Bij andere modi zie je toch vaak dat dit toch meer op bepaalde plekken is. In Heist moet je team een zak geld zien te grijpen en in veiligheid zien te brengen.

Call of Duty Black Ops 4

Een sprong wagen

Dat komt de Battle Royale modus dan ook alleen maar ten goede. Deze modus, genaamd Blackout, is precies zoals de ontwikkelaar het al tijdens de onthulling noemde: “Battle Royale op zijn Black Ops”. 88 tot 100 man (afhankelijk of je solo, duos of quads speelt) worden in een grote map gegooid en zij moeten strijden om de laatste man (team) staande te worden.
Blackout bevat eigenlijk nagenoeg alles wat de multiplayer te bieden alleen zul je deze eerst ergens in de map moeten zien te vinden. De map bestaat overigens uit delen van bekende maps, zoals Nuketown, Firing Range en Dam. Maar dit is niet het enige wat de Battle Royale modus nou zo typische Black Ops-gameplay geeft, want ook de zombies zijn van de partij.

De Battle Royale modus is misschien niet een evolutie voor dit genre, maar zit wel degelijk goed in elkaar. Waar andere Battle Royale-games op consoles achter blijven qua besturing zit dit in Call of Duty Blak Ops 4 toch erg goed in elkaar. Het werkt allemaal heel erg eenvoudig en soepel. Wanneer je bijvoorbeeld een attachment op je wapen wilt zetten, kies je de wapen waar je die op wilt zetten en pakt deze op. Mocht je de attachment al hebben, kun je met een beetje scrollen en een keer klikken deze zo op je wapen bevestigen.

Call of Duty Black Ops 4

Veel meer zombies

Waar Treyarch zo’n 11 jaar geleden begon met hun befaamde Zombie-modus zien we in het vierde deel een grootschalige versie. Niet alleen is deze veel meer toegankelijker, dankzij onder andere een uitgebreide tutorial, het biedt ook veel meer dan voorgaande delen. IX speelt zich af in het Colluseum, Voyage of Despair op de Titanic en r Blood of the Dead is een herbeleving van Mob of the Dead uit Black Ops 2.
Deze modus is erg uitgebreid met een eigen level en klasse-systeem, elixers die gemaakt kunnen worden, wapens die geüpgrade kunnen worden en nog veel meer te bieden heeft. Persoonlijk was ik voorheen niet echt een voorstander van deze modus, maar in Black Ops 4 heb ik me meer vermaakt dan in de voorgaande drie delen bij elkaar!

Altijd online

Het enige wat we toch als nadeel moeten benoemen, is dat je een constante internetverbinding nodig hebt om de game te kunnen blijven spelen. Ja, je kunt offline het opnemen tegen bots, maar doordat we de laatste tijd zoveel geweldige singleplayer games voorgeschoteld hebben gekregen (en nu weer met Red Dead Redemption 2 ervaren), blijft het gevoel hangen dat er iets mist. De Battle Royale modus is erg goed en ik moet zeggen dat ik dit niet verwacht had. Games als PUBG en Fortnite hebben me niet echt weten te boeien, maar deze Battle Royale modus blijft vermakelijk, voornamelijk doordat de gameplay van Black Ops 4 staat als een huis!

Call of Duty Black Ops 4Uitgever: Activision Blizzard
Ontwikkelaar: Treyarch
Releasedatum: 12 oktober 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC
Gespeeld op: Xbox One X

Meer tactisch gebalanceerd

Call of Duty Black Ops 4 schittert, ondanks het ontbreken van een singleplayer, in wat het goed doet. De gameplay voelt meer gebalanceerd en vereist meer tactiek. Dit komt goed van pas in de 'gloednieuwe' Blackout modus. En ook zombie-fanaten kunnen weer helemaal los in deze game!

8.9
9.7
9.1