Review: Borderlands: Game of the Year Edition

Bijna 10 jaar na de originele release keert Borderlands terug naar de huidige consoles, of dat nou nodig was of niet, lees je in deze review!

Terugkeer van de vault hunters

De hele game draait feitelijk om het jagen op de legendarische vault, die eens in de 200 jaar geopend kan worden. Jij bent één van de vier vault hunters die is afgereisd naar Pandora om deze vault te openen en de inhoud te claimen. Daar is in tien jaar tijd niets aan veranderd en het verhaal voelt, net als toen, leeg aan. Gelukkig zijn er een bulk NPC’s die het allemaal opleuken met hun opmerkingen en sadistische gang van zaken.

Het verhaal zelf is niet echt de moeite waard, maar de NPC’s, waarvan Cl4p-tp, of Clap-Trap, wel het boegbeeld is. De eigenwijze robot geeft de dorre wereld kleur tijdens de introductie. Hij wordt opgejaagd en jij mag hem redden zodat hij jou weer verder kan helpen. Langzamerhand kom je langs steeds meer NPC’s die vaak wel een quest voor je hebben. Sommige quests leggen je meer uit over de wereld en gebeurtenissen die daar hebben plaatsgevonden, andere zijn een willekeurig uit de kluiten gegroeid wezen doden, of iets voor de NPC ophalen. De variatie is niet heel groot, maar de gemiddelde missie duurt niet zo lang en heeft vaak een leuke grap erin verwerkt.

Vault boss

De Vault boss (de eindbaas van Borderlands) staat erom bekend dat die niet zo veel weerstand biedt. Sterker nog, hij staat in het lijstje met de 10 makkelijkste eindbazen! Bij de aankondiging heeft Gearbox gezegd dat ze het gevecht moeilijker hebben gemaakt. Ik heb ‘m gedaan en kan je zeggen dat het nog steeds geen uitdaging is. Eerst was het zo dat je achter een steen kon gaan staan en daar kon je niet geraakt worden. Nu heeft de Vault boss een nieuwe aanval waarmee hij een paar spikes de lucht in schiet die landen waar jij staat. Als je een beetje een oké schild hebt, heb je er geen last van en kan je gewoon je ding doen. Ik ben niet je typische pro-gamer en ik heb de Vault boss in ongeveer 2 à 3 minuten naar een andere dimensie gejaagd.

De game geeft je wel degelijk uitdagingen, maar die kan je vrij eenvoudig uit de weg gaan door side-quests te doen. Deze geven je genoeg xp om je skill tree uit te breiden en zo sterk genoeg, of veel te sterk, te maken om je vijanden weg te vagen.

Reclame

Op het moment dat je de game opstart, komt er eerst een pagina vullende reclame met pre-order informatie voor Borderlands 3. Ook in het main menu zelf staat er een optie om het aankomende derde (eigenlijk vierde, de pre-sequel zat er nog tussen) deel te bestellen. Persoonlijk vind ik dat een slechte zaak, asociaal zelfs. Je koopt een game, en het eerste wat je ziet in de game is een verzoek om de volgende game te kopen. Gelukkig is er buiten het main menu niets van te merken en blijft het bij de eerste pagina vullende advertentie, de optie in het main menu en een banner in het menu.

Natuurlijk snap ik heus wel dat de heruitgave van Borderlands: Game of the Year Edition een opwarmertje is voor Borderlands 3. Toch voelt het niet goed dat het zo ‘in your face’ is. De game zelf is genoeg om je een flinke tijd zoet te houden en als je daar doorheen bent dan zijn er nog vier DLC’s waar je de nodige tijd in kwijt kan raken. De reclames zijn niet nodig en nu staan ze er toch in de weg te staan.

Online co-op

Als ik deze review eerder had geschreven had hier niets dan negatiefs gestaan. De online services werkte ongeveer even goed als originele game tien jaar geleden deed. Stiekem gaf dat toch wel weer een beetje een nostalgisch gevoel, om een half uur bezig te zijn om in de game van een maat mee te kunnen doen. Gelukkig heeft Gearbox een patch op de game losgelaten en nu werkt de online co-op functie als een zonnetje. Wel jammer dat je daarmee de game flink kan afsnijden door met een veel hoger level eventjes mee te spelen. Daardoor schiet je level omhoog en ben je veel te sterk voor je eigen game.

Nostalgie

Zoals hierboven ook benoemd, het niet of nauwelijks werken van de online co-op (en dan op internet vinden dat de poort van je modem op het verkeerde nat-type staat) roept nostalgische gevoelens op. Ook de game zelf doet dat voor mij. Ik heb de game tien jaar geleden helemaal grijs gespeeld en het is een feest der herkenning om er weer in te springen. Het verbaasde mij hoeveel ik nog van de game wist, hoeveel NPC’s ik nog herkende en dat de grapjes niet oud zijn geworden in de tien jaar tijd.

Ook is het zo dat de humor wat grover is dan wat je nu in games ziet. Zo is er een ‘shotgun midget’ die, zodra hij de trekker over haalt, een paar meter naar achter vliegt. Het bloed in de game is ook iets wat we niet zo vaak meer zien, maar dat geeft alleen maar extra kleur aan de game.

Cartoon

Borderlands staat bekend om zijn unieke cartoon stijl, die cosplayers heerlijk vinden om te recreëren. Daarmee is het ook gelijk zo dat de visuele upgrade die deze versie heeft gekregen nauwelijks merkbaar is. Toch is dat helemaal niet erg, juist het cartoon gedeelte maakt de game extra leuk en daardoor weet je dat je alles niet zo serieus hoeft te nemen. Vergelijk het met een tekenfilm die telkens weer de grens van het acceptabele opzoekt, daarvoor staan we ook niet op de barricades. Net als in Borderlands mag je dat gewoon wegzwaaien als zijnde een stomme grap in een cartoon.

Het is heerlijk om weer terug te duiken in een game die mij tien jaar geleden maandenlang heeft bezig gehouden. Toch denk ik dat de gamer van nu een hogere standaard heeft en die zal kritischer tegenover de loot en het verhaal staan. Ik denk dan ook dat de game vooral is bedoeld voor de fans van de serie, die massaal wachten op Borderlands 3. Ook daarover, Borderlands: Game of the Year Edition begint met een reclame voor Borderlands 3, dat zit me toch niet goed. Ondanks dat Borderlands: GotY een budgetgame is, hoeft er nog steeds geen reclame in.

De visuals en de gameplay houden zich prima staande in de game, en de overdadige dosis humor maakt de game af. Borderlands is dé game bij uitstek die elke puber van 30 jaar gespeeld zou moeten hebben. Ook als je de game kan dromen, of nog nooit hebt gespeeld. Als Destiny, The Division, of een willekeurige andere lootshooter jouw genre is, dan is Borderlands een twijfelgevalletje. Het is erg leuk, maar misschien is het dan beter om deel 2 of 3 te gaan spelen en deze te laten voor wat het is. Voor mij was dit een heerlijk ‘trip down memory lane’!

Uitgever: Gearbox, 2K
Ontwikkelaar: Gearbox
Releasedatum: 3 april 2019
Platforms: Xbox One, PlayStation 4, PC

Nostalgische lootshooter

Borderlands is voor mij als consolegamer de grondlegger van de lootshooters en ik heb een heerlijke tijd met de Game of the Year Edition gehad. Toch denk ik dat nieuwkomers in Borderlands beter aan Borderlands 2 of 3 kunnen beginnen. Het ontbreken van een goed verhaal en de repetitieve missies zijn niet meer van nu en alleen maar leuk als je ze nog kent van 10 jaar geleden. Voor iedereen die niet kan wachten op Borderlands 3 is dit wel een leuke manier om het wachten in te vullen!

7.6
5
9