Review: Blasphemous

Blasphemous

Tijdens de Gamescom wist een ontwikkelaar van The Game Kitchen me al aardig te overtuigen van Blasphemous. Nu ik de volledige game onder de knoppen gehad heb, ben ik er nog steeds erg over te spreken!

Blasphemous is namelijk een 2D Pixelart actie-game die geïnspireerd is op de oude Castlevania-games, maar met een vleugje Soulsborne. En ja dat is inderdaad zo interessant als dat het klinkt! De combat platformgame biedt een intrigerend beeld van enkele van de meer verontrustende aspecten van het middeleeuwse katholicisme – of beter gezegd, de publieke perceptie van een dergelijke tijd. Het is namelijk niet gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar op Spaanse folklore.

Het spel kent ook een donker kleurpatroon, die erg goed past bij de sfeer van de game. Er wordt veel gebruik gemaakt van zwart en bruine tinten, die vaak alleen worden onderbroken door de rode vlekken van bloed. Ik ben niet vaak onder de indruk van dit soort games, maar hiervoor doe ik mijn spreekwoordelijke petje af!

Blasphemous

Castlevania meets Dark Souls

Blasphemous speelt overigens erg lekker weg, maar kan soms wel moeilijk zijn. Het is een open wereld game die je in 2D speelt. Het is vergelijkbaar met de Metroid-games, waar je via een kaart kunt zien waar je geweest bent en waar eventueel handige plekjes te vinden zijn.

Het moeilijke gedeelte zit niet alleen in de vele vijanden die je hebt, maar ook in de vele obstakels. Als je dood bent, zul als in Dark Souls, je Guilt moeten terug pakken. Vijanden versla je door goed te kijken naar hun aanvallen en daarop te reageren door te blocken en toe te slaan of juist door weg te duiken, voorzichtig aan te vallen en weer weg duiken. Inderdaad, ook zoals je van de Soulsborne-games gewend bent.

Sommige vijanden zijn ook te stunnen om ze vervolgens op gruwelijke wijze af te maken. Dit gebeurt niet zo vaak, aangezien je toch vaker bezig bent met overleven, waardoor die momenten nooit gaan vervelen.

Je levensbalk is aan te vullen met potion, maar je zult lege flessen moeten verzamelen om er meer te kunnen dragen. Je kunt je levensbalk en flessen ook laten vullen bij een altaar, maar dan komen alle vijanden weer tot leven. Dit altaar is ook het punt waar je weer tot leven komt als je afgemaakt bent en ook dan zullen alle vijanden weer tot leven komen. Ook is het mogelijk om je ‘verdriet op te laten lossen’ door in-game valuta aan heiligdommen te schenken, waardoor je meters gevuld worden.

Het kan soms best pittig worden om je hoofd koel te houden en het hele stuk terug te lopen om je Guilt te pakken en te hopen dat je het volgende altaar levend haalt. Dit leidde bij mij een paar keer toe dat ik steeds om de stomste dingen dood ging omdat ik een bepaald stukje voor de zoveelste keer door moest en het wat sneller dacht te kunnen. Echter kan dit in deze game ook gewoon betekenen dat je in een gebied bent, waar je iets sterkere aanvallen voor nodig hebt en je dus beter een andere route kunt volgen. Of je gaat gewoon de uitdaging aan en ziet wel of je er doorheen komt.

Soms niet heel duidelijk

Ondanks dat ik over de meeste dingen in Blasphemous erg enthousiast ben, waren er tijdens het spelen een paar dingen die niet helemaal duidelijk/ zuiver waren. Zo had ik een paar keer dat mijn Guilt op plekken terecht kwam waar ik niet bij kon. Dit zorgde er soms gewoon voor dat ik hem niet meer terug kon pakken.

Ook bij de grotere bazen was het soms frustrerend om niet te weten wat de volgende zet van deze vijand zou worden. Dit is misschien ook wel het nadeel van een 2D-game, waar je bij 3D-games de bewegingen van deze bazen kunt volgen, is het hier vaak al gebeurd voor je het door hebt. Het is dus echt een gevalletje met vallen en opstaan.

Tot slot zijn er ook diverse objecten te vinden, die overigens het achtergrondverhaal van de game vertellen, maar daarnaast ook een doel hebben. Deze kun je namelijk op bepaalde plekken inleveren, maar waar wat precies heen moet, is eigenlijk een groot raadsel en meer een kwestie van geluk dan wijsheid. Zo’n zelfde soort wijze wordt dus ook gebruikt voor upgrades en de apparatuur in de game wat jammer is. Toch valt dit allen bijna in het niets als je met een voldaan gevoel die ene moeilijke baas hebt verslagen!

Uitgever: Team 17
Ontwikkelaar: The Game Kitchen
Releasedatum:  10 september 2019
Platforms: pc, PlayStation 4, Xbox One, Switch

Goede 2D soulsborne

Blasphemous weet soms het bloed onder je nagels vandaan te halen, maar als je van een flinke uitdaging houdt, is dit zeker een game die de moeite waard is. Het verhaal is interessant en de sfeer pas er geweldig goed bij, net als de manier waarop alles wordt weergegeven.

8.1
8.2
8.2