Review: Battlefield V

Battlefield V

Battlefield 1 bracht de serie weer helemaal terug naar de Eerste Wereldoorlog en dit jaar keert de Zweedse ontwikkelaar met Battlefield V (van Victory) weer terug naar de Tweede. Lukt het ze dit keer weer om de formule te verbeteren?!

Korte onbekende verhalen

Battlefield V kent hetzelfde idee qua singleplayer als diens voorganger. In drie verhalen volgen we drie personages die op hun eigen manier met de oorlog betrokken raken. Net als in de voorgaande delen komt er al vrij snel een connectie met de hoofdrolspeler. Al was de eerste episode wel te kort, want eenmaal een band opgebouwd, blijkt dit verhaal alweer ten einde te zijn.

De verhalen zijn sowieso niet echt langdradig en je kunt ze in tweeënhalf uur wel uitspelen, maar er is wel een verhoogd replay-gehalte. Je kunt namelijk zelf bepalen hoe je de missies voltooid. Zo kun je er voor kiezen om deze stealthy te spelen (wat vaak ook aangeraden wordt) of gewoon als een rambo een vliegtuig te jatten en alles kapot te knallen wat los en vast zit. Helaas bevatten de laatste twee missies voornamelijk lineaire gebieden, waardoor de replay-waarde wel een stuk minder is dan je eigenlijk zou verwachten.

De War Stories zijn dan ook eigenlijk niets meer dan een tutorial voor het ‘echte werk’, maar dan met een interessant verhaal van de Tweede Wereldoorlog, die je niet eerder gehoord hebt. Het is een keer niet D-day op Normandië, maar een spannend verhaal over hoe een dochter haar moeder in Noorwegen uit de handen van de nazi’s probeert te krijgen. Combineer het geheel met de prachtige graphics die we van de serie gewend zijn en voeg daar nog wat extra destructie aan toe en je krijgt een idee van wat je er te wachten staat!

Battlefield V

Teamplay van belang

De multiplayer van Battlefield V kent de typerende classes uit de voorgaande delen, maar nu teamwork wordt extra gemotiveerd. Squad-leden kunnen elkaar op de been helpen wanneer zij neergeschoten worden en hoeven daarvoor geen medic te zijn. Een medic is altijd wel handig, want die kan dit voorkomen door middel van de health packages of te reviven (wat sneller gaat dan wanneer een andere classe dat doet). De support classe kan alle soldaten voorzien van extra ammunitie en dit is ook wel echt nodig, want kogels, granaten en andere ammunitie zijn schaars en je zult merken dat je erg snel door je kogels heen bent.

Gelukkig biedt de game ook genoeg andere mogelijkheden om aan ammunitie en health te komen. Zo zijn er diverse plekken te vinden waar ammunitie en health te vinden zijn en kun je van neergeschoten vijanden of bondgenoten ammunitie en wapens pakken. Het is jammer dat ondanks dat DICE steeds meer op teamplay te focussen dit niet onder de community lijkt te werken. Althans niet als je met vrienden speelt of met andere mensen die met elkaar communiceren. Het komt er vrijwel steeds op neer dat je degene bent die teamgenoten helpt, maar nooit geholpen wordt. Het is geen kritiek op de game, want als je wel besluit om als team te werken, wordt daar gewoon goed voor beloond.

Naast deze classes zijn er ook de Assault en Scout classes en deze zijn er voornamelijk voor het hevig geschut of juist om voor dekking te zorgen. In Battlefield 1 konden alle spelers vijanden taggen, maar dat is niet meer mogelijk. Hierdoor is er weer veel meer spanning in de game, aangezien je niet meer overal tags ziet en je dus soms even niet weet van waar je beschoten wordt. De Scout classe kan overigens nog wel vijanden taggen, maar je zult merken dat het nagenoeg niet meer gebeurd.

Battlefield V

Gruwelijk mooi

De multiplayer schotelt je acht maps voor, waarvan onder andere twee in Rotterdam (één voor de verwoesting en één erna), één op het platte land in Frankrijk en één onder het Noorderlicht in Noorwegen. De graphics zijn weer net een beetje opgeschroefd ten opzichte van diens voorganger en het ziet er werkelijk subliem uit. Zo zijn er bijvoorbeeld in de map in ons eigen landje veel herkenningspunten voor de Rotterdammers, zoals de oude haven, de beurs en het witte huis.

Qua modi kun je weinig schokkends verwachten, aangezien er eigenlijk alleen veel bekende modi terugkeren. Zoals Conquest, Domination en Team Deathmatch. Breaktrough en Frontlines zijn weer terug van weggeweest, want de eerste komt uit de Operations-modus van Battlefield 1 en Frontlines is een mix van Conquest, Rush en de Obliteration-modus van Battlefield 4.

Ook keert Operations, dan wel in een iets royalere vorm terug, namelijk Grand Operations. In deze modus nemen de Axis en Allies het tegen elkaar op in drie fictieve dagen. Gedurende deze dagen komen diverse modi aan bod, waaronder de voor de Grand Operations exclusieve Airborne modus.

Airborne concentreert zich op een groep artilleriekanonnen die het aanvallende team probeert te vernietigen, terwijl de verdedigers proberen om dit te voorkomen. De aanvallers storten zich in de actie vanuit golven vliegtuigen, en elke aanvaller besluit wanneer en waar hij springt.

Battlefield V

Nog veel meer? Of toch niet!

In de multiplayer zul je weer uren bezig zijn met de verschillende wapens te ontgrendelen. Je hoeft deze niet meer te kopen, maar per classe kun je een reeks wapens ontgrendelen. Dit doe je door in level te stijgen, zowel in de classe als per wapen. Door wapens te ontgrendelen en te gebruiken kun je deze voorzien van ander (gekleurde) onderdelen, maar ook kun je wapens specialiseren. Denk aan het verminderen van recoil, het beter schieten vanaf de heup of het sneller verwisselen van wapens.

Helaas is er nog wel wat op te merken aan de game die DICE ons nu voorschotelt. De game bevat veel content, maar er is nog content onderweg dat eigenlijk al in de game had mogen zitten. Dat de Battle Royale modus er niet in zit tot daaraan toe, maar dingen als voertuig customization en modes als Rush hadden er toch wel in mogen zitten.

Ook zijn er nog tal van bugs in de game blijven hangen, waaronder het laden van gezichten, maar ook het reviven van teamgenoten (die ineens in de grond verdwijnen). Het zijn allemaal kleine bugs, die nagenoeg niet in je nadeel werken, maar het zijn er zoveel dat het toch het vermelden waard is.

Battlefield V
Uitgever: EA
Ontwikkelaar: DICE
Releasedatum: 20 november 2018
Platforms: pc, PlayStation 4 en Xbox One
Gespeeld op: PlayStation  4 Pro

Een ruwe diamant

Battlefield V legt de lat hoger qua gameplay en graphics. Ondanks alles is het pijnlijk om te zien dat er nog een hoop werk aan de game is en dat er nog een hoop staat te komen (wat eigenlijk al in de game had moeten zitten). Als dit er eenmaal is, zou het cijfer van deze zomaar een stukje hoger kunnen worden. Het is nog even poetsen, maar dan heb je ook wel wat moois in handen!

8.5
9.5
8.2