Review: Apex Legends

Apex Legends

Na een surprise release was daar ineens een nieuwe kandidaat in de battle royale der battle royales. In deze review kijken we of Apex Legends ook echt de concurrentie aan kan.

Apex Legends is de zoveelste battle royale, een genre waar de meeste games het licht in de ogen niet gegund wordt. Deze lijkt na de eerste weken toch een blijvertje, nu (tijdens het schrijven op dinsdagmiddag) zijn er bijna 350k kijkers op Twitch, tegenover 80k van Fortnite en 150k voor League of Legends. Dit zegt vooral dat Apex Legends, na een ruime maand in het wild te zijn, nog steeds bovenaan staat. Wij hebben de game nog even laten indalen om een goede mening te kunnen vormen.

Battle royale, met een twist

Apex Legends is een free-to-play battle royale shooter van de handen van Respawn Entertainment, bekend van onder andere Titanfall 2. De game geeft het ondertussen bekende thema een nieuw jasje door een paar dingen anders aan te pakken. Zo heb je een systeem waardoor je communicatie hebt zonder te hoeven praten, maar daarover later meer.

De game speelt zich af in de wereld van Titanfall, dat is te merken aan de wapens en omgeving en algemene vormgeving. Ze hebben de titans zelf eruit gehaald, wat alleen maar goed is voor de balans van de game. Wel hebben ze in de stijl van Overwatch verschillende legends aangeboden, die verspreid zijn over 4 classes. Zo heb je een healer, tank, dps-er en scout die allemaal hun eigen specials hebben. Als je die specials goed weet te gebruiken, kan dat zo maar het verschil in de doorgaande strijd betekenen.

Echter heeft Respawn ook een behoorlijke twist aan de game toegevoegd, want zodra je neergeschoten bent en je teamgenoten je niet op tijd kunnen redden, betekent het niet dat je de rest van de game als toeschouwer hoeft blijven te kijken. Teamgenoten kunnen je namelijk terughalen door je badge te pakken en in een respawn terminal te activeren. Uiteraard gaat dit niet zonder gevaar, maar als je een sterk team hebt, is het zeker een leuk extraatje!

Apex Legends

“Ping het even!”

Apex Legends laat je samen met vreemden spelen en met ze communiceren zonder dat je je headset hoeft aan te sluiten. Met een simpele druk op een knop kan je een richting aangeven waar je heen wil met je team, een vijand aanwijzen of loot markeren. Hiermee onderscheid Apex Legends zich enorm van alle andere battle royales. Ook fijn, je kan met dit zelfde systeem vragen om hetgeen waar je naar zoekt, welk soort ammo of wat dan ook.

Ook als je met een eigen team bent en dus wel voicechat gebruikt is het ping-systeem erg fijn. Zeker omdat niet iedereen even duidelijk is, hoe vaak heb je niet gehoord “daar loopt er een!”. Nu kan je die dus pingen en weet je waar ‘daar’ is! Superhandig natuurlijk!

Apex Legends

De legends

Doordat je in Apex Legends kan kiezen tussen 8 (in het begin 6, de overige 2 moet je vrijspelen of kopen) ‘legends’ geeft het de game een extra laag. Je kan zelf je team samenstellen met je maten waardoor je voor jullie het ultieme team hebt. Als je verdedigend wil spelen kan je de tanks en healer inzetten, aanvallend twee dps’ers en de tracker, of welke combinatie voor jullie werkt.

Elke legend heeft eigen passieve krachten, ‘specials’ en supers. De passieve vaardigheden lopen uiteen van sneller kunnen rennen zodra je beschoten wordt, zien waar iemand tot een minuut geleden heeft gelopen, tot het doorhebben dat iemand je in het vizier heeft. specials zijn actieve vaardigheden die je zelf moet gebruiken wanneer het je uitkomt. Deze lopen uiteen van een decoy hologram, een helende drone, tot een ‘voidjump’ waarmee je even onzichtbaar bent en naar een veilig plekje kan rennen, of juist achter een vijand kan verschijnen.

De supers kunnen een gevecht beslissen, allemaal zijn ze even bruikbaar in de juiste handen. Het is niet een allesvernietigende aanval zoals in bijvoorbeeld Destiny, maar een actie die bij jou legend past. Zo heeft bijvoorbeeld de tracker een supervision en ziet alles in zwart-wit, behalve een vers spoor van een vijand en de vijand zelf en heeft zowel de tank als een dps’er een airstrike aanval (die je kan ontwijken als je team alert is).

Twee legends zijn niet direct beschikbaar, die moet je of vrijspelen en met punten kopen, of kopen voor 7,50 euro per stuk. Gelukkig zijn er 6 legends wel speelbaar waardoor je genoeg keuze hebt zonder direct geld uit te geven. Ook is het zo dat de game verder gratis is, en het dus niet zo erg is dat ze op een manier iets willen verdienen.

Lootboxes en microtransactions

Er zijn ongelooflijk veel cosmetische dingen in Apex Legends, zodanig veel dat je ze waarschijnlijk nooit allemaal bezit. Eigenlijk is dat ook helemaal niet zo erg, de meeste dingen die je kan krijgen zijn helemaal niet zo boeiend. Zo kan je ongeveer 40 tot 50 verschillende skins per wapen, waar ik persoonlijk weinig waarde in zie. Net als wapenskins heb je ook overweldigend veel skins voor de legends, waarvan er eigenlijk maar weinig variatie is. Alle niet-gouden skins zijn voor alle legends hetzelfde, dat systeem geldt ook voor de wapenskins.

Elke zoveelste keer dat je level up gaat, krijg je een lootbox die je ook kan kopen voor een euro. De inhoud van deze boxes zijn 3 items, skins, quips of iets voor je banner. Deze zijn ook niet erg boeiend, alleen je banner is misschien leuk. Op deze banner kan je pronken met bijvoorbeeld je aantal keren dat je in de top 3 bent geëindigd of je aantal kills. Deze banner zie je aan het begin van de match van jou en je teammaten en daarna van de champion squad (de squad die in hun vorige match het hoogst zijn geëindigd). Er is een belofte dat in elke 30 lootboxes in ieder geval 1 gouden item zit.

Apex Legends

Wapens en combat

Respawn Entertainment bestaat uit een team die verantwoordelijk is voor Call of Duty: Modern Warfare, Titanfall en Titanfall 2. Dat zijn een paar van de betere shooters van de afgelopen tijd en dus is er genoeg ervaring om de wapens en combat goed uit te voeren. Dat hebben ze gelukkig ook gedaan. De variatie in wapens en hoe ze schieten is groot genoeg om het interessant te houden en ze voelen goed, zoals je ze wil in een goede shooter.

De frisse wind in een jong genre

Apex Legends heeft in de maand dat het nu bestaat grote golven achtergelaten. Zo heeft het zo’n beetje alle triple A games uit februari achter zich gelaten en ook als een trein Fortnite ingehaald, voor nu. Doordat Apex Legends een paar leuke nieuwe en vooral handige elementen toegevoegd zoals het tot perfectie uitgewerkte ping-systeem. De game voelt als de eerste battle royale, op Call of Duty: Black Ops 4 na, die daadwerkelijk af is, maar nog genoeg ruimte heeft om te groeien. Het is een grote dikke aanrader en je hoeft er geen stuiver aan uit te geven!

Dikke aanrader

Apex Legends is een battle royale die alles goed doet, de combat, de wapens, verschillende 'legends' en het unieke ping-systeem. De game is, naast gruwelijk populair, tot in perfectie uitgewerkt. Dit alles is nog eens hartstikke gratis, wel optionele aankopen, maar die zijn helemaal niet nodig. Het is een grote, dikke aanrader!

9.1
9.5
8