Review: Anthem

Anthem

Anthem was de afgelopen tijd overal te zien in medialand: reclames waren overal te zien en elke YouTuber had wel zijn mening over de nieuwe titel van Bioware. Het is één van de meest geanticipeerde games van 2019. Het is daarom juist zo jammer dat Anthem zo middelmatig blijkt te zijn.

Ik moet bekennen dat de afgelopen twee maanden razend enthousiast was geworden om Anthem: een co-op spel met mech suits waarmee je rondvliegt door een prachtige wereld? Ik was compleet verkocht. In eerste instantie was ik ook onder de indruk van de bètaversie; hoewel er wat problemen waren, deed ik dit af als een kleinigheid en werd ik verliefd op de core gameplay. Toen ik uiteindelijk het volledige spel in handen kreeg en het een tijd heb gespeeld, werd het mij al vrij snel duidelijk dat mijn liefde al snel een bittere pil werd.

Schisma tussen gameplay en verhaal

In Anthem speel je in een team van vier Javelins – mech suits met ieder z’n eigen mogelijkheden en vaardigheden – op een groene planeet vol met vijandige monsters en ander gespuis. Op deze planeet zijn vele artifacts te vinden van de Shapers, waaronder ook de Anthem of Creation. Deze artifcact kan twee dingen: bouwen en vernietigen. De Dominion wil deze artefact bemachtigen om hun expansie een zekerheid te maken. Normaal gesproken staat Bioware bekend om hun geweldige verhaalvertelling, dialogen en unieke personages. Mass Effect is hier het beste voorbeeld van, maar het lijkt erop dat de ontwikkelaar hier niet de focus op heeft gelegd. Het verhaal is wel boeiend en de personages zijn interessant, maar het haalt het totaal niet bij hun vorige spellen. In dit geval hoeft dat ook niet, aangezien Anthem een ‘looter shooter’ is, waarbij het vooral draait om de actie en de gave loot die je ervoor krijgt.

Het is daarom des te vreemder dat het spel lijkt te zijn opgedeeld in twee delen: de missies zelf en Fort Tarsis, de Hub-wereld. In Fort Tarsis praat je met mensen, haal je missies op en kan je het verhaal verder laten gaan. Dit gedeelte speelt zich af in first-person, terwijl de rest van het spel in third-person is. Hoewel het een leuk idee is, lijkt het niet te werken bij het concept van Anthem zelf. Sterker nog, het haalt de ‘flow’ weg uit de actie. Anthem speel je voornamelijk in groepen van vier spelers. Als je klaar bent met een missie, moet je dus individueel terug gaan naar Fort Tarsis, je missies ophalen (wat niet snel gaat, geloof me maar) en dan vervolgens weer terug je pak in te gaan om de missie te selecteren. Vergelijk dit met een looter shooter als The Division of Destiny 2, waarin deze twee elementen veel beter afgestemd zijn op elkaar om de speler een vloeiende ervaring te geven. Bioware wilde graag hun grootste kracht laten zien, maar laat hiermee ook zien dat ze totaal onervaren zijn met met genre. Je kan het ook wat cynischer zien; wellicht waren ze binnen Bioware het niet helemaal eens wat het spel zou moeten worden. Het zou nog cynischer zijn om te stellen dat EA hier een vinger in heeft gehad om Anthem winstgevender te kunnen maken, maar dat is pure speculatie.

Belachelijke ontwerpkeuzes

De ellende met het spel houdt hier niet op. Hierboven stelde ik dat de flow van het spel onderbroken wordt door de opbouw van het spel. De ellenlange en talloze laadtijden helpen hier ook niet bij. Ik heb onlangs de open bèta gespeeld van The Division 2. Ik heb één laadscherm gezien in 4 uur speeltijd. In Anthem heb ik al vier laadschermen gezien voordat ik een missie kan beginnen: één bij het opstarten van het spel, één om het spel te laden, één om mijn loadout te kunnen kiezen en één om de missie te starten. Vervolgens heb je in het spel zelf weer laadtijden om dungeons in te gaan én laadtijden als je te ver van jouw groep af bent gedwaald en automatisch weer in de buurt wordt geplaatst (tethering). Het is ontzettend frustrerend dat een spel anno 2019 zoveel onderbrekingen moet hebben voordat je eindelijk ervan kan genieten. Nu zal het vast sneller gaan op een PC met een SSD schijf, maar op de PS4 heb je soms laadtijden van een minuut lang. Naar mijn idee is dit onacceptabel, zeker omdat de laadschermen statische afbeeldingen zijn. Hadden ze hier niet creatiever mee om kunnen gaan?

Daarbij is het spel niet wars van de nodige bugs; ik heb meerdere keren een volledige gamecrash gehad, ik heb in een zwarte limbo vastgezeten nadat ik kon vliegen tijdens een cutscene, missies die volledig vastliepen omdat de mission objective niet wilde updaten en ga zo maar door. Dit kan allemaal gepatched worden en dat zal ook zeker gebeuren, aangezien Bioware hier bovenop zit. Wat mij echter totaal verbouwereerd zijn bepaalde ontwerpkeuzes. Kan iemand mij hier een antwoord op geven: waarom kan ik niet naar het menu als ik dood ben? Waarom moet ik wachten totdat ik óf wordt gerepareerd door een teamlid of totdat het hele team dood is voordat ik naar het menu kan gaan? Dit is compleet absurd! Dit betekent namelijk dat als mijn team mij niet wil helpen óf niet wil dood gaan, ik minutenlang vast kan zitten in een missie. Je wordt dan geforceerd te staren naar een scherm waarin staat dat je gerepareerd kan worden en hopen dat je team zo snugger of lief genoeg is om je uit de penarie te helpen. Wat is dan de laatste optie die je kan doen? Het volledige spel afsluiten en weer opstarten. Dit levert enorm veel frustratie op, omdat je vaak genoeg in een missie terecht komt waarin je teamgenoten niet luisteren, of dat je halverwege de missie gaat meedoen en erachter komt dat de vijanden veel te sterk zijn. Tel daarbij de andere vreemde ontwerpkeuzes op (geen mogelijkheid om waypoints neer te zetten, je ziet niet welk level jouw teamgenoten zijn, de rewards die je na een missie krijgt worden niet uitgelegd dus je hebt geen idee wat je goed of slecht hebt gedaan) en je kan met zekerheid stellen dat Bioware de nodige ervaring mist in dit genre.

Waar is de content?

Ik ben nog niet klaar met het klagen, want ik wil ook nog wat kwijt over de inhoud van het spel zelf. Hoewel het verhaal van Anthem redelijk lang is (je kan er genoeg uren in steken, zeker als je de Contracts erbij rekent), is de end-game op dit moment nog akelig leeg. Je hebt een aantal Strongholds, waarbij één Stronghold constant wordt gespeeld vanwege de redelijk makkelijke moeilijkheidsgraad versus de loot die je ervoor krijgt. Er is weinig om naar toe te werken: de loot die je krijgt is redelijk zwak en er zijn maar een paar skins om jouw Javelin er anders uit te laten zien. Bioware heeft wel een roadmap uitgegeven voor de komende 90 dagen én ze hebben het probleem met de loot inmiddels opgelost via een update, dus ze zijn er zeker mee bezig om het spel een leukere ervaring te maken. Ik hoop dat EA de stekker er nog niet uit trekt en Anthem een kans wil geven.

Licht aan het einde van de tunnel?

Na al dit klagen zou je zeker verwachten dat ik Anthem een zware onvoldoende zou geven. Het spel wordt echter gered door de geweldige core gameplay waar ik zo verliefd op ben geworden. Het is ontzettend lekker om in een goed samenwerkend team de hordes vijanden uit te schakelen met bommen, vlammenwerpers en zelfs jouw eigen vuisten. De Javelins voelen allemaal lekker aan en hebben hun eigen unieke vaardigheden. Ze hebben allemaal hun eigen feel: zo is de Colossus een letterlijke tank die de kogels moet opvangen en speelt meer ‘boots-on-the-ground’ dan de rest vanwege zijn traagheid in de lucht. Het is aan jou om de triggers te detonaten om zo combo’s te leveren. Een Javelin als de Storm – de magiër zogezegd – zweeft dan weer in de lucht en strooit elementaire schade rond over de vijanden heen. Dit zorgt weer voor de bovengenoemde triggers, wat dan weer voor een geweldige dynamiek tussen de spelers zorgt. Zeker op hogere niveau’s zijn deze combo’s noodzakelijk om de meer gevaarlijke monsters uit te schakelen. De Interceptor is daarentegen weer de snelle Javelin, die oneindige melee chains kan leveren maar ook zeer kwetsbaar is. Ten slotte is er ook de Ranger, die op alle gebieden gemiddeld scoort. Als je het spel speelt met mensen die én willen samenwerken én een headset op hebben, kan Anthem een geweldige ervaring geven. Het is daarom zo jammer dat het spel geplaagd wordt door zoveel problemen die de pret juist weer bederven.

Ik vind het enorm jammer dat Anthem niet het spel is geworden waar men op had gehoopt. Wat ik wel zie is een spel dat met de nodige patches een vermakelijk spel kan worden die wat meer kan meedoen met de concurrenten in het genre. Het is op dit moment echter een rotzooitje die ik nog niet kan aanraden voor de volledige 60 euro. Ik hoop dat Bioware en EA Anthem nog wat leven in kunnen blazen, wat op deze manier heb ik geen goede hoop in zijn toekomst.

Uitgever: EA
Ontwikkelaar: Bioware
Releasedatum: 22 februari 2019