Review: Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown review 2

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ace Combat 7 is mijn eerste ervaring met deze serie. Maar wat ben ik blij dat ik ooit begonnen ben met deze serie!

Onrealistische wereld met echte oorlog

Het verhaal van Ace Combat draait eigenlijk niet om de oorlog tussen het fictieve Osea en Erusea gehouden wordt, maar meer om een kleine groep personages die op één of andere manier betrokken raakt. Tussen het verhaal door speel jij de zwijgzame piloot genaamd Trigger. Waarschijnlijk een naam die hij gekregen heeft omdat hij zo graag schiet.

Echter wordt de reputatie van deze piloot flink geschaad doordat een missie compleet fout gaat. Hij wordt samen met een groep gevangenen ingezet om de vijand uit te lokken, maar ook aan te vallen. Immers zijn ze toch vervangbaar. Maar tot zover het verhaal van de game, want dat is iets wat je zelf moet ontdekken (of niet).

Tijdens de 20 missies durende campagne krijg je diverse taken voorgeschoteld. Van het bombarderen van vijandelijke geschut tot het beschermen van ‘VIP’s’ en het verslaan van grootse vliegtuigen. Het wisselt elkaar goed af, waardoor je niet snel zult vervelen.

Ace Combat 7: Skies Unknown review 4

Het dondert en het regent

De game is visueel gezien misschien niet de mooiste game van deze tijd, maar het excelleert wel in het dynamissche weersysteem. Wanneer je door de ijskoude wolken vliegt kunnen je ramen zelfs bevriezen of wanneer je in een onweersbui geraakt wordt door de bliksem kan je besturing even wegvallen en turbulentie kan ervoor zorgen dat je die ene lock-on toch niet kunt afvuren.

Het is een game die echt goed past onder het motto ‘makkelijk te spelen, maar moeilijk om te perfectioneren. Daarbij zul je niet voldoende hebben aan één 11 uur durende singleplayer om alle voertuigen uit de game te kunnen ontgrendelen. Het enige wat jammer is aan deze game is het systeem van de checkpoints. Deze voelt erg ouderwets aan en wanneer je sommige missies niet haalt of overleeft, zul je soms weer hele stukken overnieuw moeten spelen. In het begin van de game zal dit niet zo erg zijn, maar later in de game kan dit nog wel eens voor kleine irritaties zorgen.

Ace Combat 7: Skies Unknown speelt lekker weg en dat zul je ook merken tijdens het spelen van de singleplayer, waar je tussendoor je jets kunt upgraden en natuurlijk nieuwe kunt kopen. Deze komen in de vorm van de Aircraft tree. Het is dus niet zo dat je willekeurig een vliegtuig kunt kopen, maar je zult dus eerst een bepaalde reeks moeten ontgrendelen om een vliegtuig te kunnen scoren.

Ace Combat 7: Skies Unknown review 2

VeRrukkelijk ritje

De PlayStation 4-versie komt met een bonus en wat voor één! De VR-missies van Ace Combat 7: Skies Unknown zijn gruwelijk! Wel toegegeven dat bij het eerste keer spelen toch even de misselijkheid op kwam zetten. Het is namelijk behoorlijk intensief, aangezien je vaak kurkentrekkers in de lucht zult maken en epische dogfights zult uitvoeren. Het wordt voornamelijk onwennig als je er uit stapt, omdat alles om je heen stilstaat en je gevoelsmatig daarvoor alle hoeken van de game gezien hebt.

Het is jammer dat er maar drie VR-missies zijn, maar het heeft wel een hoge replay-waarde doordat je nieuwe wapens ontgrendeld, maar ook een nieuw vliegtuig en zelfs een ‘live’ demonstratie kunt bekijken. Voor een VR-game ziet Ace Combat 7 er echt gelikt uit en is het een geweldige ervaring om met je jet door een wolk te vliegen en het condens van je raam af zien gaan en de zon boven de wolken te zien stralen! Wat dat betreft zou de volledige game in VR mogen!

Ace Combat 7: Skies Unknown review 1

Simpele multiplayer

Als dit alles nog niet genoeg is, biedt Ace Combat spelers ook de mogelijkheid om het tegen andere op te nemen. De multiplayer is heel simpel: wie het snelst een bepaald punten haalt, wint de game. Dit kan zowel in Team Deatmatch als in een Battle Royale modus (wat eigenlijk neerkomt op een free-for-all modus). Het is wel een stuk pittiger om het tegen menselijke tegenstanders op te nemen, maar dat maakt het natuurlijk alleen maar interessanter. Het is alleen jammer dat Project Aces niet met een modi komt die de multiplayer wat unieks meegeeft, maar dat kan nog altijd komen.

Ace Combat 7: Skies Unknown review 2

Ace Combat 7: Skies Unknown coverUitgever: Bandai Namco
Ontwikkelaar: Project Aces
Releasedatum: 18 januari 2019
Platforms: pc (van 1 februari), PlayStation 4 en Xbox One
Gespeeld op: PlayStation 4 Pro

Gave flightsim met unieke VR-ervaring

Ace Combat mist misschien wat diepgang qua verhaal, maar maakt het wel goed door de makkelijke gameplay, maar de moeilijke dogfights. En de VR-missies zijn gewoon zo goed dat ze daar alleen al een nieuwe Ace Combat van mogen maken!

8.4
9.1
7.5