Yooka-Laylee and the Impossible Lair review Playtonic

Review: Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Playtonic keert weer terug met hun favoriete duo en na het spelen van Yooka-Laylee and the Impoosible Lair zul je de paarse vleermuis en de groene kameleon ook in je hart sluiten.

Een bijdehand plannetje van met hoofdletter B

Yooka-Laylee and the Impossible Lair speelt zich af na het eerste deel. De gemene Capital B heeft een plan om Royal Stingdom in zijn greep te krijgen. Middels een apparaat genaamd de Hive Mind weet hij alle bijen te vangen en laten deze nou net erg belangrijk zijn. Koningin Phoebee komt al snel bij het olijke duo om hulp te vragen. Immers wisten zij de gemenerik eerder al een halt toe te roepen.

Bovengenoemde is dan ook wat er in de intro van de game gebeurt en zien we ook meteen waarom het belangrijk is om de bijen te redden. Capital B houdt zichzelf behoorlijk goed schuil in een level dat the Impossible Lair genoemd wordt. Daarvan is geen woord gelogen, want alhoewel het volgens de ontwikkelaar mogelijk is, zul je toch liever eerst wat bijen te verzamelen voor je dit level gaat doen. Om even een beeld te schetsen: Met 18 bijen lukte het me de eerste keer niet om verder te komen dan 12% van de levensbalk.

Samen sta je sterker

Yooka-Laylee and the Impossible Lair speelt heel anders dan het eerste deel. Je speelt niet meer in 3D, maar in 2.5D. In het origineel werd door velen de camera toch als hekelpunt beschouwd en daar heb je in deze game dus geen last meer van. Daarnaast speelt de game zo soepel en lekker weg dat je echt goed snapt waarom de ontwikkelaar deze keuze heeft doorgevoerd.

Ook over het design van de levels valt eigenlijk niets te klagen, want het doet ons denken aan de hoogtij dagen van de platformers. De levels bieden genoeg variatie in gameplay. Niet alleen in de vorm van hoe je vijanden verslaat of omzeilt, maar ook door de vele geheimen die er zijn te ontdekken en de extra quills die er te scoren zijn. Er zijn namelijk speciale Quils die je op allerlei manier proberen uit te dagen. Zo is er een die je zo snel mogelijk moet zien te pakken, terwijl hij bergen aan quills voor je neus dropt en is er een andere die je op allerlei gevaarlijke plekken op de proef stelt.

Gedurende de game zul je ook merken dat dit alles een stuk makkelijker gaat als je het duo laat samenwerken. Je bestuurt dan wel alleen Yooka, maar zijn trouwe vleermuis Laylee zorgt er wel voor dat je samen sterker voor de dag komt. Zo kun je samen een stampsprong maken of een dubbele koprol, waarna je even wat sneller kunt rennen als Yooka.

Zodra het duo geraakt wordt, zal Laylee op de vlucht gaan. Je kunt het vleermuisje wel terugvangen, maar niet zonder risico. Je zult dit soms met de dood moeten bekopen, maar als je zonder Laylee verdergaat, zul je merken hoe kwetsbaar je bent.

Overworld

De hub van Yooka-Laylee heet de Overworld en dat is meer dan een plek waar je van level naar level (pagina naar pagina in de game). Je kunt er namelijk ook heerlijk toeven om op zoek te gaan naar uitdagingen, tonics te zoeken en te praten met een van de vele bekende personages uit het eerste deel. Het grappige aan dit gedeelte is dat daar ook de meest woordgrappen te vinden zijn.

Zo is Trowser degene die je voor ‘een vriendenprijsje’ verder in de Overworld helpt. Hij is de ‘paywall’ van de game, maar gelukkig hoef je geen echte valuta te betalen om verder te komen (sarcastisch bedoeld). Je kunt namelijk T.W.I.N. munten vinden in de levels, ,maar die zijn uiteraard erg goed verstopt! Per level zijn er vijf te vinden, maar omdat levels twee variaties hebben, komt het totaal aantal munten uit op tien.

Later is er een gedeelte waarin ventilatoren staan en daar worden natuurlijk leuke woordgrappen gemaakt over ‘fans’ en dergelijke. Kortom je zult vaak met een glimlach op je gezicht zitten terwijl je door de Overworld heen loopt. Mocht je overigens even niet meer weten hoe je verder moet, zijn er ook nog de pratende richtingsborden, die je quills kunt geven voor goede informatie!

Hetzelfde level, maar toch heel anders

Daarnaast fungeert de hub ook als een manier om de levels te manipuleren. Er zijn in totaal twintig levels, maar in twee varianten. Zo is er de mogelijkheid om je level te bevriezen, onder water te zetten of plakkerig maken door honing erop te morsen.

Ondanks dat de levels precies hetzelfde zijn, voelt het toch iedere keer als een compleet nieuw level aan. Er zijn kleine details veranderd of toegevoegd, waardoor je toch steeds weer een nieuwe uitdaging krijgt. De veranderingen zorgen er ook voor dat er bepaalde paden ineens wel toegankelijk zijn en je juist weer extra motiveren om op zoek te gaan naar de T.W.I.N. munten.

Een drankje op extra replaywaarde!

Mocht dit alles nog niet uitdagend genoeg klinken of juist iets te uitdagend, zijn er nog de Tonics. Deze drankjes moet je wel eerst zien te vinden in de Overworld, maar geven je de mogelijkheid om de game makkelijker of moeilijker te maken. Of juist old school 8-bit versie of Yooka-Laylee in andere kleuren. Kortom genoeg manieren om de game extra replaywaarde mee te geven (wat meer dan een leuk extraatje is). Probeer maar eens een level te spelen op zijn kop met de besturing omgekeerd! Kijk of je het spel dan nog kunt uitspelen?!

Yooka-Laylee and the Impossible LairUitgever: Team17
Ontwikkelaar: Playtonic Games
Releasedatum: 8 oktober 2019