Super Mario Party

Review: Super Mario Party

Nintendo heeft met het succes van de Switch een goede reden voor een feestje. Echter wisten de vorige Mario Party-games niet echt te overtuigen. Weet Super Mario Party je dan wel de avond van je leven te geven? Je leest het in deze review!

80 mini-games

Super Mario Party kent in totaal 80 mini-games die erg variërend zijn en dit komt vooral dankzij de Joy-con-controller. Deze liet in 1-2 Switch (misschien op een merkwaardige wijze) de potentie van de hardware. Daar maakt Nintendo in Super Mario Party dankbaar gebruik van. De mini-games maken niet allemaal gebruik van de HD-Rumble, aangezien er ook gewoon mini-games zijn waarbij je de standaardbesturing zult hanteren.

De mini-games zijn eigenlijk precies wat je van een Mario Party-game verwacht en wederom met vier spelers tegen elkaar, drie tegen één of twee tegen twee te spelen. De meeste mini-games zijn overigens ook goed te spelen met een door de computer gestuurde partner, maar bij een enkeling kan dit soms voor wat stress/ frustratie zorgen. Soms lijkt een partner dan niet goed te weten wat hij moet doen of gewoonweg even niet te reageren. Als je deze game drie vriend(inn)en/ familie speelt, zul je merken dat het veel soepeler zal lopen. Althans als jullie goed blijven communiceren..

Ready to Party!

Het eerste wat opvalt in Super Mario Party is de hoeveelheid content die de game te bieden heeft. Naast het volgen van de Party modus is er ook een partnermodus, een online ‘Mariothon’ modus, een mini-game modus (waarin je alle 80 mini-games kunt spelen), River Survival, Toad’s Rec-room, Sound Stage en Challenge Road. Vooral de laatste vier modi zijn onbekend voor de serie, maar zijn erg welkom bij het feestje.

Sound Stage zet het feestje aan. In deze modus krijg je allerlei mini-games die je ritmische vaardigheden testen. Zo zijn er mini-games waarin je moet marcheren en de stok op de juiste momenten moet bewegen, een mini-game waar je een paardrace moet winnen door de juiste timing te hebben of de moeilijkste game waarin je een tafelkleed onder een stapel glazen moet trekken. Deze modus is op zich erg kort, maar wel uitdagend en zorgt (als je met vrienden speelt) voor een gezellige sfeertje in huis.

Super Mario Party

In River Survival gaan vier spelers een wilde tocht in het water tegemoet. Zij moeten binnen de tijd een rivier afzien te varen, maar uiteraard ligt er overal gevaar op de loer. Denk hierbij aan rotsen, maar ook bekende vijanden uit de Mario-serie. Spelers kunnen door middel van goed samen werken extra tijd vrijspelen door mini-games zo goed mogelijk te voltooien. Deze mini-games moeten wel eerst bereikt worden door een ballon te raken die boven het water zweeft.
Dit lijkt erg makkelijk, maar het vereist wel teamwork om erbij te kunnen komen. Enig minpuntje van deze modus is dat de mini-games vrij simpel zijn, waardoor de uitdaging wel een klein beetje ontbreekt. Bovendien zijn er maar een beperkt aantal mini-games in deze modus verkrijgbaar, waardoor het snel repetitief aanvoelt.

Toad’s Rec-Room heeft als nadeel dat om er volledig gebruik van te maken, heb je twee Nintendo Switch-consoles en twee exemplaren van de game nodig. Daarnaast zijn het maar een paar mini-games die je ook wel op één console kunt spelen, maar sommige vereisen dus meer. Zie het meer als een extraatje voor het feestje.

Challenge Road is een van de games die je vrij moet spelen en is erg uitdagend. Je zult als je personage een aantal werelden vol uitdagingen moeten voltooien. Deze uitdagingen zijn natuurlijk de mini-games, maar dan met een twist. Zo moet je bijvoorbeeld bepaalde mini-games binnen een bepaalde tijd voltooien of juist zorgen dat je een bepaald aantal punten gehaald hebt. Het klinkt erg eenvoudig, maar je zult als snel merken dat de uitdagingen steeds pittiger worden.

Super Mario Party

De enige party!

De game moet het eigenlijk gewoon van zijn beste modus hebben en dat blijft toch de Mario Party modus. Vier spelers nemen het tegen elkaar op in vier verschillende levels. Nintendo heeft het karretje, waar de spelers in vorige delen allemaal in zaten, weggelaten en laat spelers weer helemaal vrij om zelf hun gang te gaan. Wel heeft het bedrijf een nieuwe tactiek doorgevoerd. Personages kies je niet alleen meer omdat je graag als Mario, Yoshi of Bowser wilt spelen, maar ook bieden zij elk een ‘eigen dobbelsteen’. Deze dobbelsteen heeft een ander aantal ‘ogen’, waardoor je bijvoorbeeld als Bowser tot 10 kunt gooien, maar ook drie munten kunt verliezen. Het risico op een teleurstelling is aanwezig, maar je kunt dus ook hoger uitkomen dan je tegenstanders.

Zoals in voorgaande delen zul je dus als eerste bij de sterren moeten komen en zoveel mogelijk van deze zien te vangen om de game te winnen. Tussen elke ronde door speel je een mini-game om aan de munten te komen om deze sterren te kunnen kopen. De levels zijn overigens een stuk kleiner dan voorgaande delen, maar daardoor niet minder spannend. Door de vele manieren om je vijanden zuur te maken (of zij jou) kan een game binnen no-time helemaal gekanteld zijn. Denk je even met 2 sterren voor te staan, steelt een tegenstander een ster en weet er vervolgens één zelf te scoren en je voorsprong is helemaal weg en de spanning weer op het hoogste niveau. Na elke game worden bovendien nog bonussterren uitgedeeld en zo kun je zelfs op het laatst van de strijd de game verliezen. Je moet het spelletje wel meespelen om te kunnen winnen.

Het enige wat er nog wel te melden valt over deze modus, is toch het gebrek aan variërende levels. In het begin zul je drie verschillende levels hebben en als je deze voltooid hebt, wordt er nog een aan toegevoegd. Doordat de levels kleiner zijn, zul je ze na een paar keer gespeeld te hebben wel voor gezien beschouwen. Hopelijk voegt Nintendo in de komende maanden nog wat leuke (en het liefst) wat grotere levels aan de game toe om het feestje aan te houden.

Super Mario Party

Partner Party

Waar Mario Party de strijd tussen vier spelers doet losbarsten, is Partner Party een modus waar twee spelers het tegen elkaar opnemen. In deze modus zit je niet vast aan de opbouw van het level, maar ben je (in grote lijnen) vrij om te gaan waar je maar wilt. Spelers moeten wel goed samenwerken om deze game te winnen, want niet alleen de sterren die Toadette bij haar heeft, geven je de kans om te winnen.

Naast samenwerken met je partner kun je in deze modus ook andere partners vrijspelen. Deze worden gedurende de game vordert ergens in het level gedropt en zodra je over hun plek heen loopt, zullen ze je volgen. Het voordeel hiervan is dat je niet alleen hun eigen dobbelsteen kunt gebruiken, maar ze gooien zelf ook een dobbelsteen, waardoor je nog sneller bij het doel kunt komen. Het enige nadeel hiervan kan zijn dat je soms 7 vakjes van de ster verwijderd bent en door de partners op een even getal uitkomt en daardoor niet bij de ster kunt komen. Hierdoor moet je soms wel het geluk mee hebben, maar dat zal de tegenstander ook hebben als zij een of meerdere partners hebben. Je bent namelijk wel verplicht het aantal wat je met de dobbelsteen gooit aan stappen te zetten en het is soms meer geluk dan wijsheid dat je op het vakje van de ster uitkomt. Ach het moet toch wel een beetje een verrassend feestje blijven, toch?

Mariothon

In tegenstelling tot wat menige verwachten, bevat de online modus geen complete party game, maar ‘slechts’ een Mariothon. In vijf mini-games, die je zonder uitleg moet spelen, zul jij moeten bewijzen dat jij de beste bent. Per game scoor je punten en hoe beter je presteert hoe hoger je geclassificeerd wordt. Als je van een uitdaging houdt, is deze modus toch wel het beste. Hoewel de computer op het moeilijkste niveau behoorlijk wat tegenstand weet te bieden, zijn online tegenstanders toch een stuk venijniger en zul je toch constant moeten presteren om als winnaar uit de bus te komen.

Super Mario PartyUitgever: Nintendo
Ontwikkelaar: Nd Cube
Releasedatum: 5 oktober 2018