Moss

Review: Moss

De wereld van VR-gaming is nog het beste te vergelijken met het Wilde Westen: allerlei soorten ontwikkelaars maken allerlei soorten VR-spellen, variërend van ontzettend gaaf tot ongelooflijk matig. Het is een relatief jonge markt waarbij het publiek nog klein en onzeker is. Gelukkig is Moss één van de must-have titels op de PSVR.

Quill, het avontuurlijke muisje

Laten we bij het begin beginnen: in Moss speel je als het muisje Quill. Op een dag vindt ze in het bos een Glass Relic, wat ervoor zorgt dat oude magie wordt ontwaakt. De speler gaat samen met haar op avontuur om haar oom te redden en het kwaad te verslaan. Het is een simpel verhaal, iets wat wel past bij de sprookjessfeer van dit spel. Quill zelf is aandoenlijk om te zien, maar je merkt al snel dat ze dapper en avontuurlijk is. Je raakt al snel gehecht aan haar schattige uitstraling en haar dappere houding.

Moss is een puzzelplatformspel, waarbij je als de speler neerkijkt op de wereld. Het gaat hier dus niet om een First Person-spel, wat bij de meeste VR-spellen wel het geval is. Je kan volledig rondkijken zodat je de prachtige achtergronden tot je kan nemen, maar je kan ook Quill van heel dichtbij bekijken. Grappig genoemd wordt de speler ook daadwerkelijk erkend als de Reader, aangezien het spel zijn verhaal verteld door middel van een sprookjesboek. Je zal in de reflectie van het water ook jouw gemaskerde gezicht zien, wat jou een onderdeel maakt in de wereld van Moss.

Sprookjesachtige wereld

Zoals ik net al eerder benoemde, zijn de achtergronden prachtig. Je zal al snel bij een gedeelte komen waarbij er herten op de achtergrond staan, die uiteraard gigantisch lijken naast het kleine lijfje van Quill. De herten zullen uiteindelijk ook uit nieuwsgierigheid zich buigen over het gebied waar Qill zich bevindt, wat voor een echt wow-moment zorgt. Je gelooft dat de herten echt bestaan en leeft, wat een prachtige ervaring oplevert. Het geeft een perfect gevoel van de grote schaal en de imposante wereld om je heen. Het spel is gevuld met dit soort momenten ; je gaat van groene bossen naar donkere moerassen en nog veel meer, waardoor je elke keer verrast wordt door al het pracht en praal van deze wereld. Je hebt het idee dat je naar een soort interactieve diorama aan het kijken bent, maar dan met de technologie de 21e eeuw. Alleen al hierom is Moss jouw geld waard als PSVR-eigenaar, maar ik ben nog niet klaar met mijn review.

Hoewel de wereld groot en (letterlijk en figuurlijk) driedimensionaal lijkt, is het speelveld zelf lineair en gelimiteerd tot een afgezet stuk. Je zal van platform naar platform springen, klimmen en puzzels oplossen. De speler zelf kan bepaalde objecten (zoals grote stenen en beelden) verplaatsen, om Quill zo naar het einde van het level te brengen. De speler kan dit doen met de ingebouwde motion control van de Dualshock controller, wat verrassend genoeg goed werkt. Met de L2- en R2 knoppen kan je objecten duwen, trekken of optillen. Je kan Quill ook genezen door naar haar te wijzen en beide knoppen ingedrukt te houden. Deze vorm van interactie zorgt ervoor dat jij je voelt als een belangrijk en levend onderdeel in het avontuur van Quill. Je zal ook moeten vechten tegen verschillende monsters met jouw zwaard, wat het avontuur helemaal compleet maakt.

Kort sprookjesboek

Na elk level krijg je een kort laadscherm, waarna je weer in een nieuw gedeelte zal terecht komen. Je zal denken dat ik dit als iets nadeligs beschouw, maar niets is minder waar. Het zorgt ervoor dat het spel meer als een sprookjesboek aanvoelt, iets dat wordt versterkt door het daadwerkelijke sprookjesboek dat je tussen bepaalde levels in leest. Het zorgt er ook voor dat Moss één van de meest rustige VR-ervaringen is die ik tot nu toe heb meegemaakt. Zelfs mijn vriendin, die normaal gesproken misselijk wordt na tien minuten met de PSVR-bril op, kon dit spel gemakkelijk spelen zonder zich misselijk of gedesoriënteerd te voelen.

Toch heb ik een kritiekpunt, hoe briljant het spel ook is; het spel is maar drie tot vijf uur lang. Er is verder geen echte reden om het spel opnieuw te spelen, tenzij je alle trofeeën wil halen. Voor een spel als Moss is dit naar mijn gevoel lang genoeg, maar je betaald toch 30 euro voor het spel. Het spel is verder ook niet erg lastig, waardoor sommige spelers dit spel sneller kunnen uitspelen. Zelf vond ik de ervaring geweldig genoeg om het prijskaartje te verantwoorden, maar dit kan van persoon tot persoon verschillen.

Must-have!

Het is ongelooflijk hoe de VR-bril jouw game-ervaring kan verrijken. De meest simpele spellen kunnen enorm uitdagend worden en horrorspellen kunnen daadwerkelijk te eng worden (ik kijk naar jou, Resident Evil 7.). Met Moss wordt bewezen dat de VR-wereld ook magisch en sprookjesachtig kan zijn. Ondanks de korte speeltijd raad ik iedereen met een PSVR-bril dit spel aan, aangezien het één van de weinige diamanten is in de zee van steenkool die we kennen als de PSVR-bibliotheek.

Uitgever: Polyarc
Ontwikkelaar: Polyarc
Releasedatum: 27 februari 2018