Kingdom Come Deliverance

Review: Kingdom Come: Deliverance

Ridders, het Christendom en de standenmaatschappij: iemand die ooit heeft opgelet tijdens geschiedenislessen, weet dat deze zaken wijzen op de middeleeuwen. Eeuwen van onderlinge strijd, het onderwerpen van de lagere standen en de grootschalige uitroeiing van Europa door de Zwarte Dood. Nee, de middeleeuwen waren geen prettige tijden! Toch is de ervaring in Kingdom Come: Deliverance bijzonder, interessant en avontuurlijk te noemen.

Succesvolle Kickstarter

Het verhaal achter Kingdom Come: Deliverance is bijzonder. In 2009 verliet Daniel Vivra 2K Chech, om met een klein groepje aan een nieuw project te werken. Bijna dreigde het project tot een einde te komen door gebrek aan een financiële injectie, maar toch werd in 2011 Warhorse Studios geboren. Hoewel het project publiekelijk bekend werd gemaakt, had de studio moeite de financiën rond te krijgen om eraan verder werken, totdat ze drie jaar later besloten een Kickstart-campagne te starten. Het doel was om 300,000 Pond te verzamelen, zodat ze aan de investeerders konden aantonen dat er interesse was in het spel. Een maand nadat de Kickstarter was gestart, had de studio al meer dan 1 miljoen Pond gekregen via crowdfunding. In 2016 wist Warhorse Studios een uitgever te vinden; Deep Silver zou ervoor zorgen dat het spel ook op de consoles zou uitkomen. Het spel is deze maand, 7 jaar na de eerste aankondiging, eindelijk uitgebracht. Het doorzettingsvermogen en de steun vanuit de gaming community zijn beide bewonderenswaardig te noemen, waarbij Warhorse Studios keer op keer heeft aangetoond goed te luisteren naar de feedback van hun publiek en hart voor het project te hebben. De grote vraag is nu: wat is het eindresultaat na al deze jaren hard te hebben gewerkt?

Realisme en authenticiteit

Kingdom Come: Deliverance speelt zich af in de Bohemen in 1403, honderd jaar voordat de middeleeuwen officieel tot zijn einde zou komen. Je speelt als Henry, de zoon van de lokale smid. Je leeft in een saai, maar vredig dorpje. Al gauw gaat het mis, aangezien de Hongaarse keizer Sigismund binnenvalt met zijn leger (overigens gebaseerd op een waargebeurd verhaal). Voordat Henry doorheeft wat er is gebeurd, worden zijn ouders vermoord en vlucht hij voor zijn leven. Het is aan jou om wraak te nemen op degene die jouw ouders heeft vermoord, hoe lastig dat ook lijkt te zijn.

De wereld in Kingdom Come: Deliverance is prachtig weergegeven: de natuur ziet er prachtig uit, de bossen zijn dicht gebroeid en voelen groot aan en de dorpen zijn geweldig om in rond te lopen. Warhorse Studios heeft er alles aan gedaan om het spel zo authentiek mogelijk te maken, waarbij ze zo ver zijn gegaan om alle steden te baseren op daadwerkelijke stadsplannen uit die tijd. De authenticiteit is niet alleen terug te vinden in de steden en de omgeving; de historische personages, de omgang tussen mensen uit verschillende standen en de beroepen zijn allemaal tot in de details onderzocht en realistisch verwerkt in het spel.

De boeren zijn op het land te vinden en zullen zich weinig bemoeien met de buitenwereld. Als je van lage stand was en geen boer kon zijn, werd je al gauw een struikrover of een bandiet. De middenstand bestond uit bakkers, jagers, schoenmakers, wapensmeden en nog veel meer. Deze zijn allemaal terug te vinden de vier vierkante kilometer van Kingdom Come: Deliverance. Ze hebben allemaal een functie en zijn allemaal op andere plekken te vinden. Zo heb je slagers en bakkers nodig voor jouw eten en drinken, een kroeg om in te kunnen slapen, een wapensmid om jou te voorzien van wapens en een kleermaker om jou van kleding te voorzien. De edellieden hebben daarentegen weer bestuurlijke functies en zullen het meeste te vinden zijn binnen de kasteelmuren met dure kleding en lekker voedsel.

Dit is allemaal erg belangrijk, omdat jouw persoonlijkheid, stand en kleding bepalen hoe mensen op jou reageren. Kom jij aan in dure kleding, dan zullen boeren en mensen uit de middenstand snel respect voor jou hebben. Kom je aan in vodden bij edellieden, dan zullen ze je bespotten en niet serieus nemen. Jouw gedrag en uiterlijk bepalen hoe jij Kingdom Come: Deliverance kan spelen. Jouw speech en charisma spelen hierbij een grote rol; als je succesvol onderhandelt met handelaren of mensen overtuigt in dialogen, zul je hier op natuurlijke wijzen beter in worden. Jouw kleding en de staat hiervan spelen ook een rol hierin. Kom jij bebloed aan in een dorp, dan zullen de dorpelingen verschrikt opkijken en je niet graag willen helpen. Kom je aan in een gevaarlijk uitziend pantser en wil je de mensen intimideren, dan zal je dit sneller lukken.

Diepgaande combat en vaardigheden

Het realisme en de authenticiteit zie je niet alleen terug in de wereld en de personages, maar ook in de gameplay. Buiten het feit dat je rekening moet houden met slapen en eten, is dit spel niet bepaald bedoeld voor de ondoordachte speler. De meeste mensen zijn gewend om in een RPG erop los te hakken, maar dit heeft in Kingdom Come: Deliverance maar weinig zin. De combat in het spel is diepgaand en erg interessant. In het begin zal het de meeste spelers frustreren, aangezien het niet draait om het kiezen van de sterkste aanvallen of om wie het snelste klikt. De combat draait om precisie, timing en het ‘lezen’ van jouw tegenstander. Heeft de tegenstander weinig bepantsering aan, dan zal zijn vechtstijl gebaseerd zijn op snelheid. Heeft hij zware bepantsering aan, dan zullen klappen met een zwaard weinig zin hebben. Hiervoor moet je een mace gebruiken, een stalen knots die de tegenstander in zijn eigen pantser klutst. Je kan ook wachten totdat hij moe is en hem dan met precieze klappen uitschakelen. De combat is gebaseerd op HEMA, ofwel Historical European Martial Arts. Als je daar meer over wil weten, volg je de link. Dit zorgt ervoor dat het vechten uitdagend en complex is, maar dat het voor sommige spelers ietwat traag zal gaan. Het is aan jou om te beslissen of dit jouw ding is of niet. Ik geniet van het vechten in Kingdom Come: Deliverance, zeker als ik door mijn eigen inzicht en kunde tegenstanders kan uitschakelen. Je zult in het begin wel harde klappen krijgen; je kunt alleen winnen als je doorzet en de mechanics helemaal snapt.

In alles wat je in Kingdom Come: Deliverance doet, kun je beter in worden. Dit doe je niet door punten in stats te stoppen, maar door het spel te spelen. Je zal op natuurlijke wijzen sterker en beter worden in alles wat je doet. Ben je veel aan het rennen? Dan zal jouw endurance beter worden. Vecht je veel? Dan zullen jouw strength en agility beter worden. Drink je veel in de kroeg, dan zal je ook beter worden in drinken. Je kan om de zoveel levels investeren in perks, die jou ondersteunen in de verschillende vaardigheden. Per vaardigheid zijn er weer verschillende perks, dus je kan veel kanten op met jouw personage. Een interessante vaardigheid is alchemy, de mogelijkheid om potions te brouwen. Dit doe je door naar een alchemy bench te gaan en letterlijk te gaan koken. Je hebt een kookboek, ingrediënten, een pot met vuur en een distilleerder. Ik heb uren erin gestoken om hier goed in te worden en verschillende brouwsels uit te proberen. Voordat je echter aan koken kan beginnen, moet je wel leren lezen. De zoon van een smid kon uiteraard niet lezen in de middeleeuwen, dus je moet een manier vinden om dit te leren. Het toont aan hoe diepgaand Kingdom Come: Deliverance kan zijn op vlakken waar je het niet zou verwachten.

Sterke verhaalvertelling

Het verhaal is ook sterk. Hoewel het ‘mijn ouders en ik neem wraak’-verhaal niet bijster origineel is, wordt het wel erg goed verteld. Dit is te danken aan Daniel Vivra, die voorheen ook aan Mafia en Mafia 2 heeft gewerkt. De cutscenes zijn mooi gemaakt, de muziek past bij de sfeer en voice-acting is (over het algemeen) erg sterk. Het verhaal wordt gewoonweg goed verteld, met bijpassende missies die vrijwel allemaal interessant zijn. Hoewel het om een open wereld gaat met genoeg activiteiten(zoals dobbelen, boogschietcompetities en jagen) en zijmissies, ligt de focus toch op het verhaal. Je kan dit vergelijken met The Witcher 3, waarbij het duidelijk draait om de ontwikkeling van de personages en wat er met hen gebeurt. Je kan het daarom niet vergelijken met een spel zoals Skyrim, waar het duidelijk meer draait om het avontuur zelf en jouw eigen invulling hiervan.

De missies zijn gelukkig wel op jouw ‘eigen’ manier te spelen. Wil je geweld vermijden en liever rondsluipen? Ga je gang. Wil je een zwaar pantser aantrekken en erop los hakken? Dat kan ook (met soms desastreuze gevolgen). De missies (inclusief de zijmissies en activiteiten) zijn niet alleen op die manieren anders te spelen. Soms kan je missies ook anders aanpakken. Een goed voorbeeld hiervan is een quest, waarin jij de bandieten moet zoeken die een boerderij hebben aangevallen. Je kan zelf gaan zoeken en de bandieten zelf vinden, of iedereen ondervragen en met jouw speech vaardigheid de juiste informatie losweken. Als je de bandieten eenmaal hebt gevonden, kan je ervoor kiezen er zelf achteraan te gaan, of de soldaten in te lichten. Je kan ze ook afluisteren en zelf achter het hele verhaal komen. Hoe je de missies ook wil aanpakken, Kingdom Come: Deliverance zorgt ervoor dat de meeste opties mogelijk zijn. Dit geeft je het gevoel van vrijheid en je kan het spel meerdere malen spelen, maar dan op verschillende manieren.

Kingdom Come: Deliverance

Verre van perfect

Ondanks het feit dat ik honderd procent zeker fan ben van dit spel, moet ik toegeven dat Kingdom Come: Deliverance verre van perfect is. De talloze bugs en glitches zijn daarbij nog het minste probleem. Sommige quests zijn broken, NPC’s willen nog wel eens door de lucht lopen, ik kon tot drie keer toe opeens mijn wapen niet meer trekken, meerdere malen wilde het spel niet meer laden en ga zo maar door. Warhorse Studios is druk bezig deze problemen op te lossen en na verschillende patches zijn veel van deze problemen opgelost.

Het spel heeft echter last van grotere problemen, te beginnen met de verouderde engine. De gezichtsuitdrukkingen van de meeste personages zijn zielloos en niet van deze tijd. Hoewel de voice-acting van de hoofdpersonages uitmuntend is, kan dit niet gezegd worden van de meeste NPC’s. Sommige van hen klinken alsof ze de tekst voor het eerst zeggen, of gewoonweg geen talent hebben om stemmen in te spreken. Sommige animaties zien er lachwekkend uit, zoals de manier waarop ruiters op hun paard zitten en de teugels niet eens beet hebben. Daarbij is het vreemd dat er in het hele spel vrijwel geen andere ruiters te vinden zijn of karavanen, waardoor de wegen tussen de dorpen erg leeg zijn (buiten een paar bandieten en wayfarers om). Daarbij is het gebrek aan dynamische belichting ronduit vreemd te noemen en ziet de regen in het spel er spuuglelijk uit.

De AI van NPC’s kan soms zo idioot zijn, dat het tot hilarische momenten leidt. Ze functioneren allemaal goed in gevechten als je bezig bent met sneaken, maar de reacties zijn soms ge-wel-dig dom te noemen. Het ene moment ben je bezig met een vrolijk dialoog, het volgende moment schelden ze je uit en moet je hun huis uit. Ik kom een stad binnen in de kledij van een Cuman (de Hongaarse indringers) en niemand reageert hier op. Ik krijg verschrikte reacties van mensen alsof ik vies en bebloed ben, terwijl ik schone kleding aan heb. Dit zijn allemaal kleine dingetjes, die je soms uit de ervaring kunnen trekken. Ik moest soms denken aan de hilariteiten van Oblivion, het spel dat berucht staat om zijn schizofrene en bizarre A.I. Gelukkig is het niet zo erg, maar het zou Warhorse Studios sieren om deze problemen goed aan te pakken.

Ik heb erg genoten van  Kingdom Come: Deliverance. De complexe combat, het interessante verhaal, de boeiende wereld en de talloze activiteiten in de wereld hebben ervoor gezorgd dat ik tot nu toe meer dan zeventig uur in het spel heb gestoken. Het spel heeft echter ook zijn gebreken, mede door het relatief kleine budget (10 miljoen, ongeveer 20% van The Witcher 3) en het kleine team. Deze zaken weerhouden ervan om het spel legendarisch te noemen, zoals The Witcher 3 dit was. Het spel heeft al meer dan een miljoen exemplaren verkocht, dus ik verwacht dat Warhorse Studios dit spel lang blijft ondersteunen en hopelijk binnenkort zal gaan werken aan een vervolg op dit geweldige spel. Petje af!

Uitgever: Deepsilver Studios
Ontwikkelaar: Warhorse Studios
Releasedatum: 13 februari 2018