eFootball PES 2020 review

Review: eFootball PES 2020

Met een nieuwe naam die doet vermoeden dat de franchise zich wil gaan mengen in de strijd om de esports gamer, komt Konami ook dit jaar weer met een gloednieuw deel in de Pro Evolution Soccer serie. Kan eFootball PES2020 die verwachtingen waarmaken?

Andere naam ander spel?

Als je een beetje bekend bent met de PES voetbalserie zal de opvallende verandering, of beter gezegd verlenging van de naam je vast niet zijn ontgaan. Het toegevoegde ‘eFootball’ komt op het eerste gezicht wat knullig over en lijkt vooral een marketingterm te zijn die er op gericht is om een bredere doelgroep aan te trekken. De tijd zal uitwijzen of een naamsverandering ook daadwerkelijk meer spelers aan gaat trekken maar duidelijk mag zijn dat Konami niet bang is om veranderingen door te voeren. Toch lijkt de uitgever hier als het gaat om de inhoud niet zo rigoureus over te denken.

Een menuutje minder mag wel

Wat direct opvalt wanneer de game opstart is het menu. Eindelijk lijkt ontwikkelaar PES Productions door te hebben dat de PS2-stijl menu’s niet meer passen bij een moderne voetbalgame die de pretentie heeft een breed publiek te willen bereiken. Het is dan ook een welkome verbetering dat de kleurstellingen goed op elkaar zijn afgesteld, en er qua vormgeving voor een simpelere interface is gekozen. Helaas blijkt de menustructuur daarentegen op veel fronten nog steeds onbegrijpelijk gecompliceerd in elkaar te zitten. Vier keer moeten klikken om bij je teammanagement te kunnen komen is gewoonweg onlogisch en gaat irriteren wanneer dit de footie is die je een jaar lang blijft spelen. Als trouwe fan zal je hier ongetwijfeld al wel aan gewend zijn, maar voor de nieuwe doelgroep die de uitgever aan wil spreken zou dit weleens een heikel punt kunnen blijken.

Waar PES daarentegen uitblinkt is de diepgang qua tactische opties die je in de verschillende menu’s kunt vinden. Waar de concurrentie zich vooralsnog redelijk op de vlakte houdt wat betreft het aanpassen van strategieën kun je ook in PES2020 je lol op met het veranderen van looppatronen, individuele instructies, teambalans en trainingen om het team en de spelers waarmee je op het veld staat zo realistisch mogelijk te laten spelen.

Realisme op het veld

Waar PES2019 tijdens potjes af en toe flink snel op en neer kon gaan is dit bij PES2020 wat moeilijker geworden. Niet alleen is het algemene speltempo wat afgenomen, maar ook is het iets lastiger geworden om een bal goed onder controle te krijgen na een splijtende dieptepass. Desalniettemin geeft het gevoel dat je krijgt wanneer je steeds beter leert om te gaan met de nieuwe besturingsmogelijkheden, zoals een korte versnelling, schijnbewegingen met je rechter thumbstick, of een noodingreep tackle, ontzettend veel voldoening. Ook zorgt die iets tragere gameplay ervoor dat je net een extra halve seconde hebt om te anticiperen op bepaalde situaties waarmee het veldspel in zijn geheel niet alleen realistischer oogt maar ook daadwerkelijk aanvoelt.

De AI van zowel medespelers als tegenstander is dit jaar verbeterd. De keepers houden meer ballen tegen en maken minder gekke blunders, je tegenstander doorziet welke pass je wil gaan geven en stapt op tijd in, maar ook je medespelers verdedigen actief mee. Het enige minpunt is dat in aanvallend opzicht medespelers af en toe niet het inzicht lijken te hebben in wanneer ze een sprint moeten inzetten of juist even terughoudend moeten zijn in hun loopactie. Hierdoor speel je bijvoorbeeld de bal weleens onnodig over de zij- of achterlijn terwijl je anders een-op-een had kunnen staan met de keeper. Maar goed, dat gebeurd in het echte voetbal ook weleens zullen we maar zeggen.

Wat overigens zichtbaarder mist om het spel qua realisme naar een nieuwe hoogte te brengen zijn de licenties. Natuurlijk zijn er patches op internet te vinden, natuurlijk is er een nieuw exclusief contract afgesloten met Juventus, maar het beperkte aantal stadions en het gedoe met importeren van bestanden is misschien wel het grootste minpunt van de PES franchise.

Grafische upgrade

Visueel gezien is PES2020 net een stapje beter dan zijn voorganger. De houterig ogende acties van spelers blijven bij tijd en wijle zichtbaar, maar de spelvrijheid en controle die je daarmee terugkrijgt is het meer dan waard. Daar komt bij dat er weer meer spelers in, onder andere de Eredivisie, herkenbaar zijn. Bovendien kan je wederom gezichten aanpassen door middel van verschillende bewerkingsopties om standaard gezichten zo toch nog een beetje gelijkenis mee te geven. Kortom, de vooruitgang die PES de laatste jaren in grafisch opzicht heeft ingezet is ook dit jaar consequent doorgezet.

Veranderingen in modi

Door de naamsverandering waren de verwachtingen hooggespannen voor het online gedeelte van PES2020. Hoe gaat MyClub, de tegenhanger van de FUTmodus bij de concurrent, eruitzien. In vergelijking met PES2019 lijkt er helaas weinig veranderd. Door de gecompliceerde menustructuren loop je overal net wat minder soepel doorheen en ben je soms echt even aan het zoeken waar je bepaalde instellingen kunt vinden. Het feit dat je daarentegen een stuk makkelijker een waardig team opbouwt en goede spelers met een laag niveau kunt trainen en upgraden zorgt voor een leuke variatie en uitdaging. Daarnaast ligt de focus een stuk minder nadrukkelijk op het aftroggelen van geld door microtransacties, wat heel wat frustraties voorkomt.

De Masterleague kent qua vernieuwing een aanpassing in het transfersysteem. Zo is het onderhandelen met nieuwe spelers nu gebaseerd op een realistischere strategie. Helaas is de onbegrijpelijke manier van geldverdeling tussen transfer en salarissen nog steeds een irritatiepunt wat niet is aangepakt in het huidige deel. De verdeling zorgt er namelijk voor dat je salarisbudget niet kan worden aangevuld met transferbudget waardoor je bij een club als Ajax of Feyenoord na de aankoop van een speler al je volledige salaris hebt uitgegeven. Door deze rare regeling ben je al snel geneigd om alleen nog maar spelers te huren, wat ervoor zorgt dat het beter maken van spelers om ze met winst door te verkopen een stuk minder interessant wordt.

Ook zijn er enkele keuzeopties bij persconferenties toegevoegd. Dit geeft je iets meer gevoel dat je daadwerkelijk een club leidt en invloed hebt al zullen er nooit fundamentele veranderingen mee gepaard gaan. Tot slot is de optie om zelf een coach vorm te geven uit het spel gesloopt. In plaats hiervan kun je kiezen uit een vooraf bepaalde selectie van coaches waaronder oud-voetballers als Johan Cruijf, Maradonna en Roberto Carlos. Enerzijds een leuke toevoeging en mooi eerbetoon, maar anderzijds een beetje wrang en onrealistisch wanneer je Johan langs de lijn ziet staan juichen als je spits er net een heeft ingelegd.

Uitgever:
Konami
Ontwikkelaar: PES Productions