Dragon Quest Builders

Review: Dragon Quest Builders (Switch)

In deze spin-off van de Dragon Quest series is het bouwen geblazen. Velen van jullie zullen dan vast denken aan een Minecraft-achtige game. Ja, er zitten zeker elementen in die doen denken aan Minecraft al is Dragon Quest Builders veel meer dan dat.

Ongeveer 50 uur aan speelplezier

Square Enix staat bekend om haar uitgebreide games en daar is Dragon Quest Builders geen uitzondering op. Er valt ontzettend veel te beleven in de wereld van Alefgard. Deze is namelijk verwoest door de Dragonlord en hij heeft bij alle andere mensen de kennis ontnomen om te kunnen bouwen, op jou na. Zodra de game, na het introductieverhaal, begint worden de basisbeginselen uitgelegd. De tutorial zit grotendeels verweven in de game, waardoor je eigenlijk meteen aan de slag kunt.

De eerste thuisbasis is een vervallen stad. Een goed startpunt om te kunnen oefenen met alle mogelijkheden die er zijn. De game bouwt erg rustig op (zeg maar traag) en introduceert steeds nieuwe elementen. Zo zijn er bijvoorbeeld missies die inwoners naar je stad haalt of missies die voor nieuwe vaardigheden of materialen zorgen. Na het behalen van steeds meer missies worden ook delen van het verhaal verder uitgelegd. Deze manier van een verhaal vertellen werkt bij mij niet zo goed, omdat ik een game vaak speel met tussenpozen. Het verhaal is vooral in het begin ook niet zo interessant, het gaat dan vooral om de wensen en bedoelingen van de nieuwe inwoners. Later wordt het verhaal wel steeds belangrijker.

Een belangrijk punt in de game is het moment waarop je naar een volgende wereld mag gaan. In het begin kon ik het niet verdragen om helemaal opnieuw te moeten beginnen met het maken van een nieuwe stad. De tijd die ik had gestoken in mijn eerste stad leek even voor niets te zijn geweest. Gelukkig verdwenen die gevoelens naarmate ik verder speelde. Het is goed om te weten dat er dus meerdere werelden zijn.

dragon quest builders, nintendo, nintendo switch, square enix

Veel handelingen, soms even wennen

De speelduur is lang en de mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Een uitdaging voor een ontwikkelaar om deze zo efficiënt en eenvoudig mogelijk terug te brengen naar de besturing. Square Enix slaagt daar vrij goed in en weet ondanks de vele handelingen toch duidelijk te zijn. Dragon Quest Builders bouwt langzaam op, zowel in verhaal als in functies. Voor deze game werkt dat heel goed, als speler raak je op deze manier namelijk gewend aan de verschillende knoppencombinaties.

Het navigeren door de verschillende menu’s kan in het begin soms een beetje verwarrend zijn. Net als op de PlayStation versie van de game maak je zowel gebruik van de joysticks als van de vier richtingstoetsen. Op de controllers van de Nintendo Switch was dat voor mijn handen wel even wennen. Helemaal als je met weinig HP in de menu’s aan het zoeken bent naar het opvullen ervan.

Buiten de wat onwennige besturing om, speelt de game erg fijn. De trage opbouw zal niet voor iedereen even prettig zijn, maar het zorgt wel voor twee manieren van spelen. Dankzij het verhalende én bouwende aspect ligt de keuze wat betreft speelstijl volledig bij de speler. Als het volgen van een verhaal meer de nadruk mag hebben, dan is het een logische stap om missies te gaan doen. Het is echter ook mogelijk om gewoon lekker te gaan bouwen en je creativiteit de vrije loop te laten gaan.

Alefgard ziet er goed uit op de Switch

Qua graphics ziet Dragon Quest Builders er zowel op de tv als op de handheld goed uit. Tijdens mijn speelsessies heb ik vrijwel geen last gehad van stotterend beeld of lange laadtijden. Sommige tekens of materialen zijn op het handheld scherm wat lastig te zien, maar het is niet storend. De artstyle die Square Enix heeft gebruikt voor deze Dragon Quest is natuurlijk ook wat eenvoudiger dan bijvoorbeeld een Skyrim of Xenoblade.

Hoewel de game geen verschillen kent in grafische kwaliteit, twijfel ik wel of de game echt geschikt is voor korte sessies onderweg. Een game met zulke uitgebreide functies en mogelijkheden vond ik lastig om ‘even’ op te pakken in de trein of bus. Het ging dan vooral om speelsessies waarbij er al een missie aan de gang was en die weer moest worden opgepakt. Voordat alle controls en doelen duidelijk waren was mijn treinreis alweer voorbij.

Neem de tijd of niet

Dragon Quest Builders zit boordevol content. Het is echter geen verplichting om deze stapsgewijs af te werken. Het is ook mogelijk om lekker op eigen tempo een kunstwerk te bouwen. In het begin zal de besturing misschien even dwarsliggen, maar het went al gauw. Dankzij de hybride console van Nintendo is het mogelijk om de game ook onderweg te spelen. In mijn geval raad ik dit echter af, de game vind ik hier te uitgebreid voor.

Als je op zoek bent naar een game met veel content en veel vrijheid, is het prijskaartje van 50 euro het zeker waard!

Uitgever: Square Enix, Division 5
Ontwikkelaar: Square Enix