brawlout, indie, nintendo switch, fighting

Review: Brawlout

De nieuwe game van Angry Mob Games lijkt verdacht veel op Super Smash Bros, toch? Een vergelijking is in ieder geval gauw gemaakt. Het is positief om te zien dat ook andere ontwikkelaars zich aan dit genre wagen, lees gauw verder of Brawlout zich kan onderscheiden.

Wat heeft Brawlout offline te bieden?

Het beginscherm is helder en biedt ons de keuze uit vier verschillende opties. In quick play start je snel en eenvoudig een match op. De keuzeopties qua karakters en game instellingen zijn vergelijkbaar met Super Smash Bros. Je kunt zowel in tijd of in stock tegen elkaar spelen. Met vrienden biedt deze stand veel plezier, helaas zijn items wel een gemis om de chaos compleet te maken.

In het single player gedeelte vinden we vooral manieren om te trainen en biedt buiten de arcade stand weinig uitdaging. Het is wel fijn dat er een tutorial beschikbaar is en een gedeelte waar je kunt oefenen, maar zodra de besturing duidelijk is kom je hier waarschijnlijk niet vaak meer terug. In arcade neem je het op tegen verschillende karakters uit de game. Het karakter waar je mee vecht bepaalt ook de korte verhaallijn. Uiteindelijk draaien dit soort vechtgames ook niet echt om de diepgaande verhaallijnen, maar op dit vlak had het zich wel kunnen onderscheiden van Super Smash Bros.

Wat heeft Brawlout online te bieden?

Online gamen is een welkome toevoeging aan Brawlout, dit is ook op meerdere manieren mogelijk. Het is via local multiplayer mogelijk om met Switch vrienden tegen elkaar te spelen en in online kun je het opnemen tegen mensen van over de hele wereld. Dit laatste werkt over het algemeen prima, het zoeken naar een match gebeurt namelijk in de achtergrond. Hierdoor kun je gewoon door de meeste menu’s gaan, zonder dat dit gevolgen heeft voor de match. Het is zelfs mogelijk om bij langdurige wachttijd een potje in quick play op te starten. Er wordt een melding weergegeven wanneer je online kunt gamen. Een pluspunt voor Brawlout! Helaas kampt het online systeem met wisselende resultaten. De snelheid en lag hangt namelijk af van de internetverbinding van beiden spelers (net als bij de laatste Super Smash Bros games waar online spelen mogelijk was).

Als laatste kunnen we in de store onze verdiende munten en andere beloningen inwisselen voor van alles en nog wat. Fijn om te zien dat Brawlout hier een knipoog geeft naar de omstreden loot box praktijken. In deze winkel is namelijk alles alleen te koop met ingame verkregen beloningen, niet met echt geld dus.

brawlout, menu, nintendo

De uitwerking vergt nog wat aandacht

Voor 20 euro krijgen we veel van de verschillende modi terug die we ook in Super Smash Bros kunnen vinden, maar speelt Brawlout ook net zo lekker? Niet helemaal, jammer genoeg. In alle mogelijke standen, zowel online als offline en zowel in quick play als in de single player standen ben ik lag tegengekomen. Het gebeurt niet vaak, maar het is voor een snelle vechtgame wel storend als het gebeurt. Het heeft me zelfs wel is de overwinning gekost. Met name in de offline standen hoop ik dat de ontwikkelaar nog een update kan uitrollen om dit probleem te verhelpen.

De camera en besturing werken ook niet altijd even goed mee. In sommige gevallen schakelt het camerastandpunt te langzaam, waardoor de actie niet in beeld wordt gebracht. De besturing is even wennen, omdat sommige acties anders uitpakken dan in de Super Smash Bros series. Na een aantal gevechten had ik dit wel onder de knie en was ik positief verrast. Angry Mob Games heeft een aantal veranderingen doorgevoerd die ik positief vind uitpakken voor het genre. Zo zijn karakters onderling erg goed gebalanceerd en hebben ze allemaal hun eigen specialiteiten. Deze speciale aanvallen bieden veel variatie tijdens gevechten, hierdoor blijf je je niet altijd vastklampen aan één karakter. Het is alleen wel jammer dat de besturing niet altijd accuraat is. Het gebeurde me vrij regelmatig dat mijn karakter iets anders deed dan ik wilde.

special, brawlout, volt, nintendo

Super Smash Bros Brawl(out)

Brawlout is een gedurfde zet van ontwikkelaar Angry Mob Games. Ik ben positief verrast door de game. Voor 20 euro is er genoeg te doen, zowel online als offline. Het behalen van dagelijkse achievements en beloningen zorgt ervoor dat ik geregeld aan het ‘Brawlen’ ben. Er zijn wel een aantal irritaties die hopelijk middels updates kan worden verholpen. Gameplay moet bij een game als deze perfect werken. Hoewel Brawlout een eind is, zijn er nog wel wat verbeterpunten waar aan gewerkt kan worden.

Wie durft het tegen mij op te nemen? 😉

Uitgever: Angry Mob Games
Ontwikkelaar: Angry Mob Games