Previews

Preview: Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Wie nog denkt dat Yooka-Laylee and the Impossible Lair DLC is, help ik jullie even uit deze fantasie. Het is namelijk een hele nieuwe game, maar ook met een hele andere setting.

2,5D platformer

Yooka-Laylee and the Impossible Lair is namelijk een platformer die zich grotendeels in 2,5D werelden (zoals je ook van Donkey Kong Country kent) afspeelt. Alleen de hub van de game is 3D, maar daarover kom ik later nog wel even op terug. De game speelt zich namelijk wel af na de gebeurtenissen van de eerste game. Capital B keert terug om vraag te nemen op de twee helden, maar houdt zich schuil op een plek die je niet verwacht, namelijk het eerste level dat je tegenkomt.

Echter is het niet zo dat je dit level wel even doet en de eindbaas verslaat, want zoals de naam al verklapt is deze schuilplek namelijk onmogelijk om doorheen te komen. Dit level kent namelijk zoveel obstructies, vijanden en andere valkuilen dat het dezelfde frustratiefactor krijgt als een Cuphead. Helemaal als wanneer je afgaat ziet hoeveel procent van het level je gehaald hebt.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Nu is er gelukkig een mogelijkheid om deze frustratie iets weg te nemen en dat is door bijen te verzamelen. Deze voorkomen namelijk dat je schade krijgt, maar je moet er dus wel genoeg verzamelen om het hele level door te kunnen komen. Om even een beeld te schetsen: Ik kwam op 12% van het level en heb daarvoor 18 bijen gebruikt! Daarentegen moet ik wel bekennen dat ik het level maar één keer gespeeld heb en vijanden tegenkwam die ik niet eerder gezien had.
Maar goed terug naar de game, want het is namelijk een platformgame met veel exploratie mogelijkheden. De game speelt overigens erg lekker weg en zal op alle platformen in 60fps draaien.

Naast de levels te doorlopen, valt er ook een hoop quils te verzamelen. Deze veren zijn verstopt door alle levels en zijn niet zomaar overal te pakken. Zo moet je sommige op een bepaald tempo weten te pakken en andere juist op gevaarlijke plekken, waar vijanden of de afgrond je weg tussen deze quils moeilijk maken.

Gemanipuleer met de levels

De game kent nog een leuke toevoeging in de vorm van het manipuleren van de levels. Zo kun je in de hub een aantal dingen doen om de levels te veranderen. Denk hierbij het onder water zetten van een level of juist bevriezen ervan. Dit zorgt ervoor dat levels niet alleen anders spelen, maar dat ook bepaalde gebieden toegankelijk worden (of juist niet) en het dus niet alleen uitdagender wordt om een level opnieuw te spelen, maar ook juist verkennen nog meer aangemoedigd wordt.

Naast deze manipulatie zijn ook de bekende drankjes (tonics) weer van de partij, waarmee je de game een klassieke look kan geven (zelf old skool Game Boy graphics) of juist de game een stuk makkelijker kan maken of juist moeilijker. Er zijn meer dan 40 soorten tonics dus je kan naar alle hartenlust losgaan op de look van de game, maar ook de controls. Denk hierbij aan omgekeerde knopbesturing of juist de game op zijn kop. Ik heb tijdens mijn hands-on beide gedaan en kan zeggen dat een klein stukje door een level al een hele uitdaging kan worden!
Wat ik tot nu toe gezien heb van Yooka-Laylee and the Impossible Lair heeft mijn positief gestemd en kan ik niet wachten om op 8 oktober met deze game aan de slag te gaan!

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.