Previews

Preview: Total War Saga: Troy

Eindelijk. Na een maand zwijgen mag ik uit de school klappen over Total War Saga: Troy. Op de afgelopen Gamescom in Keulen werd Sega’s nieuwe strategiegame stilletjes aan de pers getoond. Nu wil ik jullie er graag alles over vertellen.

De Saga-sectie van de Total War-games beslaan altijd een relatief korte tijdsperiode. Zoals de titel doet vermoeden gaat het hier om de Trojaanse oorlog. Het is misschien wel een van de bekendste conflicten uit de geschiedenis. Overigens is dit het oudste tijdperk waar ooit een Total War-game in heeft plaatsgevonden. Ontwikkelaar The Creative Assembly vertelde dat Homerus, de klassieke schrijver die het verhaal van de oorlog opschreef, zal fungeren als verteller binnen het spel. Voor degene die het niet weten; de Trojaanse oorlog was een conflict tussen Griekenland en Troje. Volgens het verhaal zou de Trojaanse prins Paris de Griekse koningin Helena hebben meegenomen, wat de oorlog ontketende.

Zoals het Total War beaamt zal je dus de legers van verschillende facties kunnen besturen. Dit kan zowel in de bekende gevechtssimulatie als op een landkaart. Deze landkaart bestrijkt overigens het grootste gebied ooit in een Total War-game, aldus de ontwikkelaar. Het gaat hier om Griekenland, Turkije en een grote groep omliggende landen.

Mythisch of realistisch?

The Creative Assembly stond toen voor een keuze, vertelden ze. De Trojaanse oorlog zit natuurlijk vol met mythes en legendes over goden en monsters. Wilden ze de mythische kant van het verhaal tonen, vergelijkbaar met hun Warhammer-games, of wilden ze meer de realistische kant op? Uiteindelijk hebben ze besloten om voor de realistische kant te gaan. Hun doel werd dan vooral om de realiteit achter de mythe te laten zien.

Een voorbeeld hiervan is de Minotaurus. In de Griekse mythologie is dit een groot monster; een hybride tussen een mens en een stier. In Total War Saga: Troy toont de ontwikkelaar hetgeen wat waarschijnlijk deze legende geïnspireerd heeft. De Minotaurus in deze game is namelijk een grote man die zich uitdost met een stierenschedel om zijn vijanden te intimideren. Deze Minotaurus zal een van de heroes in de game zijn; extra sterke eenheden.

Niet eens muntgeld

Maar hij zal niet de enige zijn. The Creative Assembly neemt ook veel helden met zich mee uit het verhaal van Troje. Zo zal Achilles speelbaar zijn, bijgestaan door zijn lijfwachten de Mirmydonen. Daarnaast is er Hector; prins en hoofdverdediger van Troje. Deze helden zijn sterk tegen groepen soldaten, maar kunnen het ook met elkaar aan de stok krijgen.

Dat zijn elementen in de gevechtssimulaties, maar er zijn ook wat veranderingen in de kaartgameplay. Zo heb je in dit deel meerdere resources in plaats van alleen maar geld. De reden hiervoor is dat muntgeld nog niet eens gebruikt werd in die tijd. Het gaat hier om vijf verschillende, te beginnen met eten en hout. Dit zijn de meest basale eenheden die per stuk het minst waard zijn. Dan krijg je brons en steen. Als laatste heb je goud, die logischerwijs het meest waard is.

Weinig cavalerie

De Griekse Goden speelden natuurlijk ook een hele grote rol inde Oudheid. Hoewel de Goden niet fysiek zullen verschijnen in het spel, hebben ze alsnog invloed op de gameplay. Zeven van de bekendste Goden; waaronder Zeus, Ares en Poseidon, kunnen namelijk aanbeden worden. Als je bijvoorbeeld offers brengt aan Ares, de god van de oorlog, zal het moraal van je soldaten omhoog gaan tijdens gevechten. Het is dus absoluut verstandig om het aanbidden van hen dus in het oog te houden.

Er werd ook een korte demo getoond van de gevechtssimulatie. Dit gevecht vond plaats op een veld buiten Troje. Deze gameplay is nog het meest herkenbaar uit eerdere games. Een saillant detail is overigens dat er erg weinig cavalerie in dit spel zal zitten. Schijnbaar waren paarden in die periode amper beschikbaar voor gevechten.

Enthousiast

Over paarden gesproken, de vraag is natuurlijk of het Paard van Troje zijn opwachting zal maken. The Creative Assembly was hier enigszins terughoudend over. Volgens een van de ontwikkelaars zouden er drie versies van dit paard te vinden zijn in het spel. Een daarvan is een iets andere invulling dan je zou denken. Volgens historici zou het Paard van Troje wel eens een metafoor kunnen zijn voor een aardbeving. Het namelijk best zo kunnen zijn dat zo’n natuurlijke ramp Troje ten val gebracht heeft.

Dit betekent dat er natuurlijke rampen in de game kunnen plaatsvinden, waarvan aardbevingen een voorbeeld waren. Spelers moeten dus altijd in het achterhoofd houden dat zo’n ramp op elk moment zou kunnen plaatsvinden. Hierop voorbereid zijn is natuurlijk verstandig. De andere twee versies van het Paard van Troje zijn nog niet onthuld.

Ik geloof dat de Total War-games op hun best zijn tijdens periodes van de Oudheid. De Trojaanse oorlog lijkt me dan ook de perfecte setting hiervoor. Daarom ben ik erg enthousiast geworden van Total War Saga: Troy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.