Previews 1

Preview: Humankind

Een van de kersverse aankondigingen op de Gamescom was Humankind; een RTS uitgegeven door Sega. Uit diens opvallende onthullingstrailer konden we opmaken dat het element anachronisme er iets mee te maken had. Dit was op te maken uit de Neanderthalerachtige figuur die te vinden was in een ruimteschip.

Natuurlijk was ik daarom benieuwd hoe dit zich in een historische RTS zou uiten. Na het bekijken van een demo kan ik zeggen dat Humankind het iets anders aanpakt dan de meeste RTS-games. Om dat uit te leggen moet ik een diepe duik maken in wat RTS-games maakt wat ze zijn.

Toch blijft een deel van Humankind erg herkenbaar binnen diens genre. Je speelt namelijk op een landkaart waar jij eenheden over kan bewegen en steden in op kan bouwen. Een campagne is verdeeld in zeven onderdelen. Het gaat hier om een tutorial en zes zogeheten ages. Humankind beweegt zich namelijk door de hele menselijke geschiedenis tijdens een campagne. Zo begin je het tutorial in het stenen tijdperk, waarin je een kleine nomadische stam over de map moet bewegen. Je doel is dan ook heel simpel op dat moment; overleven door voedsel te verzamelen.

Niet realistisch, wel leuk

Als je je over de kaart beweegt en ontdekkingen maakt, kan je vervolgens onderzoekspunten verzamelen. Deze punten zijn de sleutel tot het evolueren van de mensheid. Heb je namelijk genoeg punten verzameld, dan mag je de bronzen tijd betreden. Het is op dat moment dan de keuze welke culturele kant je opgaat, wat heel letterlijk gaat. Zo kan je in de bronzen tijd bijvoorbeeld kiezen of je de cultuur van de Egyptenaren, Romeinen of anderen aanneemt. Jouw stam zal zich dan vervolgens meteen evolueren in die cultuur. Echter blijven jouw eerder gemaakte soldaten en steden nog hetzelfde qua grootte en opbouw. Ontwikkelaar Amplitude heeft dan ook geprobeerd om dat allemaal zo historisch accuraat mogelijk te presenteren.

Is die plotselinge overgang qua tijdperken realistisch? Absoluut niet, maar het is wel interessant. Dit betekent namelijk dat binnen jouw stad je zowel de Grote Piramide als je hutjes uit het stenen tijdperk kan hebben. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien raar, maar een ontwikkelaar gaf aan dat dat eigenlijk niet zo is. In heel veel grote steden kan je namelijk de gigantische middeleeuwse kathedraal vinden naast de moderne wolkenkrabber van een paar jaar oud. Dit kan ook gaan om verschillende culturen door de era’s heen. Zo zou je in dezelfde stad een Carthagese haven als een Aziatische tempel kunnen bouwen.

Even laten wennen

Zo heb je dus een aantal era’s die uit zullen komen bij onze moderne tijd. Amplitude zegt dat dat ook een mooie methode is om de speler te laten wennen aan alle gameplay-elementen. In veel RTS-games zie je namelijk dat je snel overspoeld wordt met tientallen knoppen en taken. In Humankind wordt die stapje voor stapje aangevuld met bijvoorbeeld tech trees en diplomatie.

In die tussentijd kan jij besluiten om bepaalde gevechtseenheden wel of niet te evolueren. Dit betekent dat je op een gegeven moment een leger kan hebben bestaande uit Romeinse voetsoldaten en artillerie uit de Napoleonoorlog. Wederom is het niet realistisch, maar wel leuk.

Leaving the biggest mark on history

Een andere manier waarop Humankind zich onderscheidt van het RTS-genre is hoe je de overwinning kan behalen. In de meeste RTS-games win je bijvoorbeeld als je al je vijanden verslagen hebt of een map veroverd hebt. In Humankind kan je winnen door de meeste roem te verzamelen; binnen de game bekend als fame-points. Volgens een van de ontwikkelaars was het doel; leaving the biggest mark on history. Stel dat je bijvoorbeeld heel veel prachtige gebouwen hebt gemaakt of wonderen der natuur hebt ontdekt. Denk bij die wonderen bijvoorbeeld aan een vulkaan. Dan verdien jij fame-points. Die kan je overigens ook verzamelen als je je oude cultuur juist behoudt, iets dat je factie ook interessanter maakt.

Ik vroeg een ontwikkelaar of je ook negatieve fame-points kan verzamelen. Dit bleek wel het geval te zijn. Als je á la Genghis Khan alles wilt plunderen en vernielen, dan verzamel je deze negatieve punten. Dit zijn echter nog steeds punten, waardoor je er de campagne mee kan winnen. Zo zou je slechts maar één stad op de kaart kunnen hebben, maar met genoeg fame-points is de overwinning voor jou.

Tactisch voordeel

Ik had het eerder over gevechten en die zijn er zeker. In tegenstelling tot sommige RTS-games zal je in Humankind niet naar een gevechtssimulatie gaan. Je ziet gewoon precies welke eenheden jij en je vijand op de kaart hebben staan. Over het gevecht zelf kan ik niks zeggen, aangezien daar geen gameplay van werd getoond.

Wel gaf Amplitude aan dat het terrein waarop het gevecht plaatsvindt een cruciale rol speelt. Hoogteverschillen worden bijvoorbeeld goed aangegeven, wat effect kan hebben op je troepen. Boven op een heuvel staan kan jou bijvoorbeeld een tactisch voordeel opleveren. Bossen, rivieren en andere natuurlijke knelpunten kunnen ook een groot verschil uitmaken. Waar je vecht is dus net zo belangrijk als hoe je vecht.

Houd hem in het oog

Humankind heeft absoluut een goede smaak achtergelaten. Op het eerste gezicht lijkt het een RTS die het net even iets anders wilt doen dan alle andere. Ben je dus RTS-fan en snak je naar wat variatie? Misschien is het dan verstandig om Humankind in het oog te houden. Het spel wordt in 2020 verwacht voor de PC en Mac.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.