Previews

Preview: Dying Light 2

Dying Light 2

Sinds de aankondiging van Dying Light 2 op de E3 voelt het spel aan als een ander diertje dan diens voorganger. Toen ontwikkelaar Techland Gamingnation een presentatie gaf over de nieuwe game, leken die gevoelens bevestigd te worden. Dying Light 2 werd door hen namelijk omschreven als een narrative sandbox, iets waar heel de kern van het spel op gebaseerd lijkt te zijn. Gelukkig kan ik dan ook melden dat het om een positieve verandering gaat.

De setting van het spel werd omschreven als de moderne middeleeuwen.De aanwezigheid van zombies is de standaard geworden en ieder mens (en eigenlijk ook zombie) vecht om te overleven. Jouw personage (waarvan ik vermoed dat het niet wederom Kyle Crane is) is daar ook een van. Nog steeds kan je met parkour door de stad navigeren en menig mens en zombie indien nodig een kopje kleiner maken.

Waar slaat de term narrative sandbox dan op? Nou, spelers kunnen keuzes maken die invloed hebben op de speelomgeving. Het gaat hier dan niet per se om veranderingen in het verhaal, maar echt om het uiterlijk en inhoud van de stad waarin je leeft. Bepaalde omgevingen in de open wereld kunnen bijvoorbeeld overgenomen worden door bepaalde facties. De Peacekeepers werden vaak genoemd, een fascistisch ogende groep die dol is op hun militaire hardware. Een voorbeeld uit de demo, van een omgeving over wiens lot jij mocht bepalen, was een watertoren. De speler moest die zien te beklimmen om onderzoek te doen.

Ongewassen mannen

Overigens zijn die speciale torens eigenlijk puzzels op zich. Je hebt in de game namelijk een staminameter. Acties als springen, klimmen, rennen en vechten laten die leeglopen. Bij het beklimmen van een hoog gebouw moet je dus goed nadenken welke zetten je maakt. Als je een aantal verkeerde sprongen maakt of te lang blijft hangen, kan je staminameter leeglopen. Een dodelijke val zal dan het gevolg zijn.

Hoe dan ook, uiteindelijk werd de top van de watertoren bereikt. Twee ongewassen mannen spreken je aan en vertellen dat ze lak hebben aan de Peacekeepers. Dan komt er een keuze de hoek om kijken. Je kan bijvoorbeeld de mannen te lijf gaan en de toren veroveren voor de Peacekeepers. Dit was dan ook de eerste keuze die in de demo gemaakt werd. De gory combat kwam naar voren waarbij hoofden en ledematen in het rond vlogen. Op spectaculaire wijze werd er ook een vijand van de toren afgetrapt.

Goed voor de bevolking en goed voor jezelf

Vervolgens verscheen er een zwart scherm met de prompt several weeks later. We kregen toen de watertoren opnieuw te zien en hoe die veranderd was door de Peacekeepers. Er stonden tanks en de militairen hadden de omgeving haast tot een basis omgebouwd. Als vriend van die factie mocht jij dan ook vrij rondlopen daar. Ze hadden de omgeving zelfs vriendelijker voor je gemaakt door bijvoorbeeld touwen op te hangen waarmee je makkelijker kon klimmen.

Aangezien het een watertoren was, had jouw keuze ook invloed op de stad als geheel. De Peacekeepers hadden nu controle over de watertoevoer en besloten water gratis aan iedereen uit te delen. Goed voor de bevolking en dus ook voor jezelf. Verspreid door de basis waren er dan ook fonteinen waar je uit kon drinken, wat je health terug kon halen.

Zombies?

Maar, zoals Techland aangaf, iedere keuze heeft een voordeel en een nadeel. De Peacekeepers zijn namelijk geen lieverdjes. Ze onderdrukken iedereen die het niet met hen eens is op gewelddadige wijze. Een tafereel werd getoond waarbij drie mensen aan de galg werden opgehangen, alleen maar om te tonen dat er niet met hen te spotten viel. Zo hangt er dus een constante consequentie aan jouw keuzes. Geen van hen lijken ons dan ook overduidelijk goed of overdreven slecht.

Oh ja, was jij ook al vergeten dat Dying Light 2 een zombiegame was? De veelgebruikte monsters lijken een kleinere rol te hebben gekregen in dit tweede deel. In de demo kwamen we nog langs een nest, waarbij overdag zombies zich verstoppen voor het zonlicht. Rond dat tijdstip lijken er sowieso minder zombies aanwezig te zijn, waarbij er ’s nachts weer hordes verschijnen.

Deel van de winst

Onze keuze om de Peacekeepers te installeren had dan ook invloed op de hoeveelheid zombies. De militairen houden ze goed buiten de deur, waardoor jij met minder moeite door die omgeving kan klimmen en klauteren. Maar natuurlijk zit er ook weer een nadeel aan verbonden. De zombies worden immers wel uit dat ene gebied verdreven, maar dat betekent dat ze juist naar andere nabij gelegen gebieden gaan. Die gebieden worden dus alleen maar gevaarlijker.

Maar wat was er nou gebeurd als we op de watertoren een andere keuze hadden gemaakt? Wat nou als de speler een dealtje had gesloten met de ongewassen mannen in plaats van ze te lijf te gaan? Dat werd ook getoond. Dan bleek dat de watertoevoer gebruikt werd om water te verkopen in plaats van weg te geven. Dat betekende enerzijds weer dat sommige bewoners geen water konden veroorloven en dus stierven. Jij als speler streek echter een deel van de winst op. Dit resulteerde in meer geld. Wederom, iedere keuze heeft voordelen en nadelen.

Drugs voor jou en mij

Zo zijn er talloze andere voorbeelden. Allemaal zullen ze een bepaalde invloed hebben op de omgeving waarin jij speelt. Er zijn bijvoorbeeld facties die bruggen kunnen repareren. Aan de ene kant opent dit nieuwe delen van de map, met nieuwe loot en quests als gevolg. Daarentegen kunnen nieuwe en gevaarlijkere vijanden dan ook jouw kant opkomen.

Een laatste voorbeeld was een factie die een bepaalde plant verbouwde. Van die plant konden drugs gemaakt worden die het menselijk lichaam versterken. Aan de ene kant is dit geweldig natuurlijk. Jij kan die drug gebruiken om je stamina te vergroten en sterker te worden. Maar vergeet niet dat je vijanden dit ook zullen gebruiken, waardoor de combat weer lastiger kan zijn.

Dying Light 2

Enthousiasme vertienvoudigd

Het enige nadeel aan onze presentatie was dat het hands-off was. Een parkour-game als Dying Light 2 staat of valt natuurlijk met de soepelheid van diens controls. Misschien konden we vanwege het vroege ontwikkelstadium nog niet zelf hands-on gaan. Daarnaast heb ik twijfels over de staminabalk. Mijn angst is dat die de flow van het parkouren zal onderdrukken. Want ook flow is hier natuurlijk een belangrijke factor.

Buiten die twee kleine punten lijkt Dying Light 2 een hele gave game te worden. Heel graag wil ik nu klimmen en klauteren door die omgevingen, zombies bevechten en keuzes maken. Ongetwijfeld zal de herspeelbaarheid van het spel met die keuzes erg hoog zijn. Mijn enthousiasme voor Dying Light 2 is in ieder geval vertienvoudigd. En dat zegt nogal wat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.