Previews

Preview: Dying Light 2

Ik kan het waarderen als een ontwikkelaar een andere kant op durft te gaan. Dying Light was een open world zombie parkour game uit 2015. Hoewel het vervolg, Dying Light 2, nog steeds parkour en zombies bevat, wordt er een heel belangrijk extra element aan het recept toegevoegd; de narrative Sandbox.

Vorig jaar kwamen we erachter dat Dying Light 2 de speler voor een groot aantal keuzes zal stellen. Nu is dit niet per se een nieuw concept binnen videogames. Wat wel nieuw is, is het feit dat de open wereld waarin je speelt zal veranderen aan de hand van die keuzes. Sterker nog, ontwikkelaar Techland zegt dat zo’n 70% van de gameplay zal afhangen daarvan.

Op de Gamescom-demo is te zien dat de post-apocalyptische stad waarin je speelt zonder water komt te zitten. Onze held, Aiden Caldwell, heeft daarom de taak gekregen om een pomphuis te activeren. Hopelijk zal dat de stad weer water geven. We zijn natuurlijk al bekend met het narrative sandbox-concept waar Dying Light 2 mee speelt. Daarom wil ik in dit artikel vooral belichten welke nieuwe elementen we ontdekt hebben bij deze tweede demo.

Modern Dark Age

Ik vond het ten eerste interessant hoe Techland het ontwerp van hun stad beschreef. Modern Dark Age was hoe ze het noemde. Dit wordt echter niet alleen thematisch bedoelt, in de zin dat de wereld na de zombie-uitbraak figuurlijk teruggaat naar de middeleeuwen. Hiermee wordt namelijk ook het ontwerp van de stad besproken. Veel gebouwen lijken op kastelen, aangezien ze versterkt zijn tegen de zombies. Eén gebouw in de demo had zelfs een loopbrug. Daarnaast zie je ook dat de bevolking zich bewapend heeft met geïmproviseerde schilden en steekwapens, aangezien vuurwapens zeldzaam zijn.

Het parkour is weer terug uit het eerste deel, hier zijn een aantal toevoegingen in te vinden. De meest interessante is er eentje die ik de zombie valbreker noem. Van een grote hoogte naar beneden springen levert je natuurlijk fall damage op. Maar als je een zombie vastgrijpt en naar beneden duikt, zal deze ondode je val breken. Hij zal in een explosie van bloed uit elkaar spatten, terwijl jij geen schrammetje hebt.

Schieten, dan meppen

Daarnaast introduceert Dying Light 2 een grappling hook en paraglider. Deze zorgen ervoor dat jij je nog gemakkelijker kan voortbewegen door de stad. Voor mijn gevoel zijn de gebouwen relatief hoger dan in het eerste deel, waardoor die twee eerdere elementen goed van pas zouden moeten komen.

Er werden ook een aantal nieuwe wapens getoond. Eentje daarvan was een UV-flare die zombies tijdelijk verlamt. De meest prominente was echter de Scorpion. Dit is een provisorisch uitziend vuurwapen dat korte felle schoten kan geven. Het opvallende eraan is echter dat als het wapen leeg is, je deze kan omdraaien en als slagwapen kan gebruiken. Waarom doen meer games dit niet?! Was de vraag die ik mezelf misschien iets te luid stelde tijdens de presentatie.

Waterzombies?

Aan het einde van de missie die getoond werd kreeg Aiden het voor elkaar om het pomphuis te activeren. Uiteraard was er hiervoor een keuzemoment om het wel of niet te doen. Met het activeren bleek echter dat ook het water uit een van de zeven delen van de stad werd weggepompt. Dit zorgde ervoor dat dit stadsgedeelte niet meer onder water stond en dus vrij kwam te staan. Aan de ene kant was dit goed nieuws, aangezien je dus een nieuw te verkennen deel van je sandbox had. Aan de andere kant was dit slechts nieuws omdat dit een nieuw ras aan zombies onthulde. Het was slechts een tease aan het einde van de demo, maar het leken waterzombies die stekels uit hun lijf schieten, vergelijkbaar met een kogelvis.

Ondanks dat deze tweede Gamescom-demo slechts wat extra details liet zien, staat het kernconcept nog steeds als een huis. Het maken van keuzes die het uiterlijk van je sandbox aanpassen lijkt mij een intrigerend concept. De demo was echter hands-off, waardoor ik niet kon oordelen hoe soepel het parkour en de combat voelden. Dat zullen we dus maar zelf moeten gaan ontdekken als het spel volgend jaar uitkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.