Previews

Preview: Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

CD Projekt Red blies dit jaar de game Cyberpunk 2077 nieuw leven in en deze week blies de ontwikkelaar ons omver met de presentatie van deze game!

Futuristisch Noord Californië

Cyberpunk 2077 speelt zich af in een futuristische stad in Noord Californië, genaamd Night City. In 2077 hebben bedrijven de complete vrijheid van de mensen overgenomen en is de criminaliteit erg hoog.
Je gaat aan de slag als V, een personage die je zelf kunt customizen en zelfs een eigen achtergrondverhaal kan geven. Het customizen is ook erg uitgebreid en kun je niet alleen de standaard dingen aan het uiterlijk veranderen, maar ook voorzien van tattoos en veel meer. Wat we te zien kregen was al uitgebreid, maar volgens de ontwikkelaar die de presentatie gaf, was dit nog lang niet alles.
Veel fans verwachtten eigenlijk dat Cyberpunk 2077, net als The Witcher 3, een third person RPG zou worden, maar de Poolse ontwikkelaar heeft er toch voor gekozen om de game vanuit het first person perspectief te laten spelen. Zij zijn er van overtuigd dat spelers dan nog dichterbij de actie zijn en meer immersie met de game zullen krijgen.
Er is dan ook maar een mogelijkheid om de camera te veranderen naar het third person perspectief en dat is tijdens het besturen van de voertuigen. Daarvan zijn er overigens twee soorten speelbaar, namelijk auto’s en motoren.
De stad kent in totaal 6 verschillende districten die boordevol NPC’s zitten met allerlei soorten rassen en iedereen heeft zo zijn eigen verhaal en eigen bezigheden. Night City is volgens de ontwikkelaar dan ook de grootste open wereld die zij ooit hebben gemaakt. Van wat wij gezien hebben, is het een stad die gewoon smeekt om geheel bekeken te worden!

Te mooi om waar te zijn

Voordat deze preview de euforische stemming gaat bereiken waar deze mee is begonnen, wil ik toch even stellen dat de game er wel erg waanzinnig mooi uitziet. In het verleden zagen we bij The Witcher 3 ook al mooiere beelden bij de presentatie dan dat we bij de uiteindelijke release zagen. Wellicht dat die game, net als Cyberpunk, op een high end PC draaide, maar het is toch wel even nodig om dit even aan te geven.
De wereld van Cyberpunk ziet er namelijk gruwelijk uit. De belichting, de details in de vele hoge gebouwen tot de huid van de personages zien er zo echt uit dat de paar bugs die nog in de game zaten verklapte welk medium het ook alweer is.

Cyberpunk 2077

Knallen, duiken of toch sneaken

In de demo, die zich overigens aan het begin van het verhaal afspeelde, ging V op missie met haar vriend Jackie. Ze moesten op zoek gaan naar een vermist meisje en kwamen in een gebouw terecht waar zij zich vermoedelijk bevond. Echter was dat meisje gekidnapt en waren er dus ook vijanden aanwezig.
De eerste vijand kon door V van achter aangevallen worden. Een stealthy aanval was dan ook deze vijand met zijn hoofd onder water te duwen en vervolgens de trekker onder water over te halen. Zo, de eerste indruk was meteen ook gelijk goed gezet.
Niet veel later kwam de eerste gangleider voorbij, die met een groot wapen het vuur opende. Er leek geen doorkomen aan, maar gelukkig was er een raam naast de muur, die overigens langzaamaan aan flarden ging, waardoor deze vijand alsnog via de flanken onder vuur genomen kon worden.
Toen het meisje eenmaal gevonden was, en haar leven gered werd door het slim inspringen van de ontwikkelaar die de demo speelde, werd zij door een ambulance opgehaald. Echter het moment dat de deur openging en we voor het eerst naar buiten keken, was echt een fenomenale ervaring. Er is nog geen enkele game geweest die de standaard qua graphics zo hoog heeft gelegd!

Customizen en upgraden

In de alternatieve toekomst kunnen mensen worden voorzien van cyberware. Hierdoor veranderen mensen langzaam in machines, maar dit biedt ook weer mogelijkheden. Zo kun je jouw personage upgraden met allerlei handige snufjes. In de demo kregen we te zien hoe haar oog werd voorzien van een functie waardoor V in kon zoomen en zelfs informatie uit voorwerpen, maar ook uit andere personages kon halen. Zo kon ze bijvoorbeeld zien welk level dit personage heeft of het een dreiging vormt en wat de zwakke punten van het personage zijn.
Zo zijn er tal van upgrades die vrij te spelen zijn door missies te voltooien en het zag er verder in de demo naar uit dat er nog tal van gave vaardigheden aan toegevoegd kunnen worden.
Daarnaast zijn er nog tal van dingen die je kunt customizen. Zo kun je al je wapens naar eigen smaak aanpassen en zul je daar alleen al uren zoet mee kunnen zijn. Je kunt deze wapens ook in de winkel kopen, maar deze zijn ook gewoon bij vijanden weg te halen.

Knalfestijn

Tijdens de tweede missie werd goed getoond waarom deze game een narratieve open wereld RPG is. In de missie moest V namens een federale agent een chip bij een handelaar afleveren. Deze agent wilde echter niet zeggen wat er zich nou precies op deze chip stond. V kan wel een nieuwe gadget halen en op die chip staat in ieder geval wel het geld om het aan te schaffen.
De stemming slaat bij het maken van de deal al snel om, maar toch weet V de handelaar zover te krijgen om een deal te maken. Echter kan V ook de waarheid zeggen en de handelaar waarschuwen voor het onbekende wat op de chip staat. In een dialoog maak jij dus de keuze wat je doet. Maak je de deal gewoon af of waarschuw je de handelaar of ben je niet zo blij met de manier waarop de deal gaat en probeer je nog even af te dingen. Uiteindelijk besloot de ontwikkelaar om gewoon de deal door te laten gaan en werd de chip in het systeem van de gang geïnstalleerd. Dit ondanks het dreigende uiterlijk van het team, dat door alle upgrades meer op machines leken dan op mensen.
Nadat de chip in het systeem werd gedaan, ging meteen het alarm af en bleek er dus een virus op de chip te staan. Meteen breekt de pleuris uit en probeer je al knallend en al dekking zoekend weg te komen. Al snel werd een van de vele wapens gevonden (in de eerste missie zagen we alleen een simpel pistool). De shotgun die V in handen kreeg was een stuk imponerender en kon deze zelfs een cover aan puin schieten.
Al snel volgde er meer imponerende wapens. Van machinegeweren die met een boog de vijanden achter een dekking alsnog wisten te raken, tot pistolen waarbij de kogels via de muur tegen de vijand aan knallen tot een zwaard dat een elektronisch magnetisch veld had, waardoor kogels opgevangen konden worden.
Gedurende de missie zagen we niet alleen een hoop wapens, maar ook hoe vijanden op gruwelijke wijze werden afgemaakt. Zo werd een vijand zijn benen afgehakt en, dankzij een vaardigheid waardoor V razend snel kan bewegen, vervolgens in puin geknald. De ontwikkelaar liet ons dus niet voor niets weten dat de game een echte volwassen ervaring zal bieden. En dat is dus niet alleen om dat er ook flink wat vertier te beleven is.

 

Cyberpunk 2077

Nog zo lang wachten!

Cyberpunk 2077 kent eigenlijk maar één echte nadeel en dat is dat we helaas nog zo lang moeten wachten. De ontwikkelaar wil nog steeds geen releasedatum geven, maar focust zich liever op het perfectioneren van deze game. Helaas was er na de presentatie ook geen tijd meer om vragen te stellen, want er was nog zo veel dat we hadden willen weten.
Cyberpunk 2077 belooft in ieder geval een waanzinnig vette ervaring te worden en CD Projekt Red lijkt gewoon even te laten zien dat ze niet alleen goed zijn in het maken van third person RPG’s, maar ook prima first person games op een grandioze wijze kunnen maken. Na het zien van deze demo lijkt de Poolse ontwikkelaar in ieder geval de hype waar te maken en kunnen we niet wachten om met de game aan de slag te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.