Previews 2

Preview: Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Als recensent moet je door hype heen kunnen kijken. Zelden is dat zo nodig als bij Cyberpunk 2077. Om te zeggen dat het spel door velen wordt verwacht is een understatement. Persoonlijk heb ik me ver gehouden van de meeste trailers en gameplaysessies, waardoor ik met een frisse blik diens Gamescom-demo kon bekijken.

In het spel speel je als V. Ik zou graag wat meer dit personage vertellen, maar dat is lastig. Het is namelijk zo dat ongeveer alle levensomstandigheden van het hoofdpersonage aan te passen zullen zijn. Dingen als geslacht, levensachtergrond en uiterlijk zijn namelijk allemaal over te laten aan de wensen van de speler. Voorbeelden van de levensachtergrond zijn dat V opgegroeid is op straat of dat hij of zij een zakelijke achtergrond heeft. Zoals het een degelijke RPG betaamt kan je V’s uiterlijk en kledingstijl ook tot in den treuren aanpassen.

Cyberpunk 2077 speelt zich af in het futuristische Night City, een stad in de Verenigde Staten. Een woordvoerder van ontwikkelaar CD Projekt Red gaf aan dat, wat we te zien kregen, slechts een deel van de map was. De quest die we te zien kregen leidde ons langs de vervallen stadspleintjes en gebouwen die inmiddels door bendes zijn overgenomen. De overheid zou veel geld in deze plaats gepompt hebben, in de hoop dat het een toeristische attractie zou worden. Dat is uiteindelijk niet gelukt, iets waar de lokale bevolking niet blij mee is.

De quest ging over V die een mysterieuze vrouw genaamd Brigitte wilde spreken. Geen gemakkelijke taak, aangezien zij leider is van de Voodoo Boys-clan. Via via kom je in contact met Placide, die jou eventueel aan Brigitte zou kunnen introduceren. Maar natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. Placide wil namelijk dat je eerst een klusje voor hem opknapt, namelijk het opruimen van een rivaliserende bende. De zogeheten Animals hebben namelijk een winkelcentrum bezet, iets waar de Voodoo Boys het niet mee eens zijn. Aan V dus de taak om dit probleem op te lossen.

Cyberpunk 2077

Een interessant detail dat opkwam is de zogeheten realtime translation. In het Haïti van de toekomst wordt nog steeds Frans gesproken, een taal die V niet spreekt. Hoewel veel personages dus nog Frans praten, wordt de ondertiteling in het scherm direct vertaald naar het Engels. Dit kan omdat V ge-augmenteerd is en de vertalingen direct op zijn/ haar netvlies (lees; ons scherm) ziet.

Johnny Silverhand maakte tijdens de cutscenes vaak zijn opwachting. Dit is het personage dat door Keanu Reeves gespeeld wordt. Johnny is namelijk een soort digitale geest die V constant te zien krijgt. Denk hierbij aan hoe Batman de Joker steeds zag in Arkham City. Waarom dit zo was werd tijdens de demo niet duidelijk. Vaak komt hij in beeld om zijn zegje te doen over de huidige situatie. Zodra Placide duidelijk heeft gemaakt wat V moet doen, moet ons hoofdpersonage bij het winkelcentrum komen. Daar komt de open wereld weer bij kijken, die volgens CD Projekt Red meteen volledig toegankelijk is. De ontwikkelaar beloofde ook dat de open wereld zonder laadschermen te verkennen is. Er zaten echter wel twee laadschermen in de demo, maar volgens de ontwikkelaar was dat alleen om tijd te besparen voor de demonstratie.

Na een korte motorrit door de stad werd het winkelcentrum bereikt. CD Projekt Red heeft in veel van haar games de speler de mogelijkheid gegeven om keuzes te maken. Zo was het tijdens de demo ook aan de speler hoe men de situatie met het winkelcentrum wilde aanpakken. Je kan met een enorm vuurwapen naar binnen rennen, of het stealthy aanpakken. Tijdens de demo werden twee speelstijlen getoond om duidelijk te maken welke opties er zijn. Hoe jij namelijk je skilltrees uitwerkt heeft effect op jouw beste manier van aanpak. CD Projekt Red geeft aan dat Cyberpunk 2077 class fluidity heeft, dus dat je vrij bent om de vaardigheden van je personage precies zo uit te bouwen als jij wilt.

 

Zodra V het winkelcentrum in ging, deed Cyberpunk 2077 me heel erg denken aan de recente Deus Ex-games. Net als in die spellen biedt haast iedere situatie meerdere opties om je doelen te voltooien. Je kan camera´s hacken, waardoor je ongezien door een gebouw kan sluipen, of je kan met bruut geweld deuren opentrekken. Het level in de demo was groot en gevarieerd genoeg dat het iedere speelstijl een thuis kon bieden. Combineer dit met (non-)lethal takedowns en je hebt veel tools om je doelen te mee bereiken.

De combat zag er vermakelijk uit. Uiteraard is er een breed scala aan vuurwapens, maar werd er bijvoorbeeld ook een soort laserdraad getoond. Deze kon als een zweepversie van een lightsaber vijanden in stukken hakken. Ook kon die gebruikt worden om augmentaties in bepaalde vijanden te hacken, waardoor ze bewusteloos raakte of zichzelf door hun hoofd schieten. It can hack AND slash, aldus de ontwikkelaar.

Een bossfight betekende het einde van die gameplaysegment. Deze betrof de leider van de Animals die je met een grote hamer te lijf gaat. Hoewel de boss geveld werd met een direct combat speelstijl, belooft CD Projekt Red dat je het spel kan voltooien met alle speelstijlen. Sterker nog, je zou Cyberpunk 2077 schijnbaar kunnen uitspelen zonder iemand te doden.

 

Je zou zeggen dat het einde van de bossfight het einde van de quest betekende, maar niks is minder waar. Je komt in het gebouw namelijk een overheidsagent tegen die beweert dat Placide je verraden heeft. Het is dan aan jou om een keuze te maken; vertrouw je de agent of Placide? Het lijkt erop dat dit soort belangrijke keuzemomenten vaker plaats gaan vinden. V koos ervoor om Placide te vertrouwen, wat zorgde voor een nieuwe cutscene waarbij Johnny Silverhand weer even langskwam.

Toch had CD Projekt Red nog een kleine afsluiter in petto. In Cyberpunk 2077 is er namelijk een neural network; het internet vormgegeven als een aparte wereld. V´s uiteindelijke doel bleek namelijk te zijn om Alt Cunningham te vinden; een persoon die zich vijftig jaar geleden zijn of haar bewustzijn heeft laten digitaliseren. Hij/ zij of het zou daarmee de sleutel tot het eeuwige leven hebben. Meteen daarna wordt duidelijk dat dat het doel is waar V achteraan zit. Kort voordat de demo eindigde brachten we een kort bezoek aan dit neural network, dat eruit zag als een glitchende versie van de echte wereld.

Denk ik dat Cyberpunk 2077 een goede game wordt? Zeker. Zoals eerder gezegd doet het me qua gameplay erg denken aan de recentere Deus Ex-games. Dit is wat mij betreft een goed teken. De zaken waar CD Projekt Red om bekend staan (verhaalvertelling en het creëren van een interessante wereld) zijn natuurlijk lastig te beoordelen op basis van een demo van een klein uurtje. Vooralsnog zou ik zeggen dat je zeker naar Cyberpunk 2077 mag uitkijken, al moet je jezelf niet laten gek maken door alle hype.

Zo zijn we ook nog wat kleine bugs en flink wat poetswerk tegengekomen. Als we iets van The Witcher 3 geleerd hebben, is dat CD Projekt Red niet schuwt van Day one-patches en toch iets is wat in onze achterhoofden meespeelt. Ook zagen we af en toe dat de AI van de tegenstander ook niet sterk was. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar zeggen!

2 Comments

  • Avatar
    Reply
    Transhvman
    23, 08, 2019 12:45 pm

    Even ter verbetering! De game speelt zich niet af in futuristisch Haïti, maar in de fictionele stad genaamd Night City, gelegen in (free state of) Californië. Het gebied wat jij in de demo gezien hebt is een gedeelte van de stad genaamd Pacifica. Dit gebied is door gangs overgenomen met roots die liggen in Haïti/Dominicaans Republiek.

  • Avatar
    Reply
    Johny Silverhand
    23, 08, 2019 8:13 am

    Ik kan niet wachten tot ik de trailer kan zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.