Previews

Preview: Boundary

Het blijft toch altijd een mooi fenomeen als een indie ontwikkelaar vol passie over een project praat waar hij met een klein team al jaren aan werkt. Zo werd ik tijdens de Gamescom erg enthousiast van Boundary

Boundary is namelijk een online first person shooter dat zich in de ruimte afspeelt. Elke speler kan kiezen uit een totaal van zes verschillende classes en elke classe heeft zijn voor en nadelen. Het speelt eigenlijk precies zoals alle andere first person shooters, maar door het ontbreken van zwaartekracht, heeft de gameplay wel een heel ander manier van spelen.
De levels spelen zich eigenlijk alleen maar af rondom ruimtestations en door dat er geen zwaartekracht is, zal je op een andere manier gaan spelen. Het klinkt eigenlijk heel simpel en dat is het ook, maar de uitvoering is zo goed gedaan dat ze me bijna uit de booth moesten schoppen, omdat de volgende mensen met de game aan de slag wilden.
Je moet hierbij denken aan het feit dat je kunt boosten in de ruimte, maar ook kunt dalen of juist stijgen en daardoor (mede dankzij de gadgets) allerlei tactische dingen uit kunt voeren om je vijanden het zo moeilijk te maken.

Classes

De game heeft de naam Boundary niet alleen gekregen doordat je tijdens de verschillende matches de grenzen van het level zult verkennen, maar ook doordat de grenzen in de verschillende classes verdund worden door de customization opties.
Je kunt namelijk je wapen helemaal aanpassen naar je eigen smaak. Zo kun je in de medic klasse je midrange wapen voorzien van andere barrels en scoops, waardoor je hem ook voor de langere afstand kunt gebruiken. Of juist een sniper zo verkleinen dat deze juist in close combat situaties het beste uit de verve komt. Het mooie van deze customization is dat je deze gelijk kunt testen en dus nog sneller kunt beslissen welk onderdeel op welk wapen het beste voor jouw werkt!
Ook qua gadgets en vaardigheden kun je per classe alles naar jouw ideaal instellen. Denk bij vaardigheden aan een manier om je personage in de lucht te laten ‘remmen’ (stilstaan in de ruimte) of juist een grijphaak waardoor je sneller langs bepaalde obstakels kunt komen.
Het zijn misschien niet de meest innovatieve ideeën, maar wel degene die toch weer wat toevoegen, waardoor zo’n game voor een langere tijd leuk blijft om te spelen. Bovendien kun je op deze manier toch een classe helemaal maken zoals jij het liefste wilt en niet meer genoegen hoeven te nemen met bepaalde gadgets of vaardigheden die je alleen gebruikt omdat het niet anders is.
Naast het customizen van je wapens kun je ook je personage naar eigen idee voorzien van een ruimtepak en allerlei gekkigheden. Het is leuk voor degene die met een roze ruimtepak met eenhoorn door de levels heen willen vliegen.

 

Ongekende Chinese beleefdheid

Tijdens het spelen van de game bedacht ik me steeds meer vragen en het viel me op hoe beleefd deze ontwikkelaar was met beantwoorden, maar vooral hoe hij reageerde op de complimenten die ik hem gaf. Zo vroeg ik aan hem of er eventueel ruimte is voor een singleplayer en daarop liet hij weten dat dit wel iets is waar ze over nadenken, maar nu eerst de release belangrijk is en dat er daarna zeker na gekeken wordt.
Over de verschillende modi in de game kon hij mij in ieder geval vertellen dat er een deathmatch in zit, net als een team deathmatch en een Domination modus.
Boundary heeft me aangenaam verrast en ik kan eigenlijk niet wachten om daar in het eerste kwartaal van 2020 mee aan de slag te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.