Previews

Preview: Anthem

Anthem

Na de desastreuse performance van de VIP-demo, kon de rest van de wereld een week later ook de demo van Anthem proberen. Moeten we enthousiast worden van de nieuwste loot shooter? Absoluut!

Ik moet eerlijk zeggen: mijn eerste indruk van Anthem was niet geweldig. Dit kwam niet door connectie- of performanceproblemen, maar meer vanwege de manier waarop de demo begint. Je start in de Hub-wereld genaamd Fort Tarsis. Hier kan je met mensen praten, spullen kopen, jouw Javelin aanpassen en de missies selecteren. Het begint traag en met weinig uitleg, wat mij verwarde. Er was wel een muur van tekst te zien waarin de controls worden uitgelegd, maar wie leest dat? In mijn eerste missie werd ik daarom compleet aan bonken geschoten en kon ik de missie, na heel wat zoekwerk in de menu’s, getergd verlaten. Ik besloot om een andere missie te selecteren toen ik de menu’s door had en warempel; ik kon aan het spel beginnen.

Anthem speelt fenomenaal, laten we dat voorop stellen! Het rondvliegen met jouw Javelin, het Iron-man achtige pak, is een genot en de wereld om jou heen is prachtig om te zien. Ook in de gevechten kan je rondvliegen en rondzweven, beide wat je kan gebruiken als een tactisch voordeel. Het is lastig om in woorden uit te leggen, maar het feit dat je een derde dimensie erbij krijgt ten opzichte van een ‘boots to the ground’ shooter, is een frisse wind die we allemaal moeten waarderen. Als je eenmaal aan de controls gewend bent, zweef je rond jouw vijanden heen, vlieg je weg uit benaderde situaties – of juist over de grond om kogels op te pakken – en gebruik je de zowel de verticaliteit als de horizontaliteit om de monsters uit te schakelen. Je kan niet oneindig vliegen of zweven; jouw pak raakt uiteindelijk oververhit en als dit gebeurd, val je naar beneden en moet je wachten op een cooldown periode. Door over water heen te vliegen koel je jouw pak af, zodat je op een slimme manier langer in de lucht kan blijven. Sommige Javelins kunnen langer in de lucht blijven dan anderen, maar daar later meer over.

EA en Bioware steken niet onder stoelen of banken dat Anthem een loot shooter is, waarbij de nadruk op de multiplayer ligt. Denk hierbij aan een spel als Destiny, waarin een deel van de rush in de gave spullen zit, die je krijgt door missies uit te spelen of gevaarlijke vijanden te verslaan. Maar in tegenstelling tot Destiny, draait Anthem meer om de  abilities dan om de wapens. Machinegeweren, pistolen, raketwerpers, shotguns; ze zijn allemaal goed uitgebalanceerd en voelen goed aan. De abilities stelen echter de show; van het lanceren van meerdere hittenzoekende raketten tot het afvuren van een kleine atoombom, het is een spektakel om te zien. Dit betekent niet dat het schieten een secundaire rol heeft, maar dat het spektakel en ook de nadruk ligt op de unieke vaardigheden van de Javelins zelf.

Wat zijn dan precies de Javelins? Dit zijn als de vier verschillende klasses in Anthem. Je hebt de Colossus, de Interceptor, de Ranger en de Storm. Ik heb zelf kunnen spelen met de Ranger en de Storm, dus daar zal ik meer over vertellen. De Ranger is een manusje-van-alles, met gevarieerde vaardigheden. Deze Javelin is goed om verschillende vijanden tegelijkertijd uit te schakelen, ondersteuning te bieden aan andere spelers en kan redelijk wat mishandeling verdragen. Het is de Javelin waar iedereen mee begint, zodat ze een voorproefje krijgen van wat er allemaal mogelijk is. Mijn hart ligt (op het moment) echter bij de Storm, die als het ware de mage is van de vier. De Storm kan bijna oneindig lang zweven en werkt met verschillende elementen. Je kan vijanden bevriezen, in de brand zetten of onder stroom zetten. Dit kan verschillende combo’s opleveren; de Storm zorgt namelijk voor een prime, terwijl een Javelin als de Colossus voor een detonator kan zorgen. Zo’n combo doet enorm veel schade en kan ogenschijnlijk onsterfelijke vijanden binnen een aantal goed geplaatste combo’s laten exploderen. Het is ontzettend belangrijk dat, zeker op hogere niveau’s, er goed samengewerkt wordt. Als je in Anthem niet goed oplet of als een gek een groep vijanden in stormt, wordt je al na een paar seconde vakkundig gesloopt. Het spel loont samenwerking en handelen naar de kunde van jouw klasse en straft het typische Leroy Jenkins-gedrag wat we van vele games kennen, zelfs op de normale moeilijkheidsgraad.

In de demo konden we genieten van drie dingen: een aantal missies die ook alleen gespeeld konden worden, de freeplaymodus waarin je vrijelijk kan rondvliegen in de wereld en de Strongholds (raids). Je ziet dat Bioware veel tijd en moeite heeft gestoken in het verhaal; er zijn interessante cutscenes, goede stemacteuren en een redelijk boeiend verhaal. Ik zou het spel echter niet halen vanwege het intrigerende verhaal of de interessante singleplayer content. De nadruk ligt duidelijk op multiplayer en dat is te zien bij de Strongholds. Deze kan je niet alleen spelen en zorgen voor de meest gave ervaringen. Op de tweede dag dat ik de demo speelde, heb ik samen met een groep de Stronghold kunnen uitspelen die beschikbaar was. Hier hebben we samen anderhalf uur over gedaan. We moesten echt leren van onze fouten, hoe we het beste konden reageren op verschillende vijanden en hoe we vooral als een team moesten samenwerken. Als het uiteindelijk allemaal succesvol samen komt is het een geweldig gevoel.

Dit was mijn ervaring met Anthem. Ik ben zeer enthousiast! Ik ben nog niet eens begonnen aan de talloze manieren waarop jij jouw Javelin kan aanpassen en kan upgraden, al zullen op cosmetisch gebied de microtransactions een grote rol spelen. Ik wil daarbij ook nog een aantal zorgpunten benoemen. Zo ben ik wel benieuwd of de endgame boeiend genoeg zal zijn om spelers te behouden en of het spel interessant genoeg zal zijn om in je eentje te spelen. Verder ben ik niet kapot van de Hub-wereld, waarin je erg traag loopt en er weinig te beleven valt. Ik ben wel blij om te lezen op Twitter dat Bioware de feedback van fans serieus neemt en laat zien dat ze de problemen van het spel willen opppakken. Ik kan niet wachten op 22 februari, wanneer Anthem zal uitkomen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.