Hands-on Previews

Hands-on preview: LEGO The Hobbit

Een paar weken geleden hadden ondergetekende, Esmee en Boyd het genoegen om op trip te gaan naar Warner Bros. en een producertour mee te maken van LEGO The Hobbit. Daar hebben wij ook producer James Norton het vuur aan de schenen gelegd, zoals je in dit interview kunt lezen. We gaan het in deze preview hebben over de presentatie en de hands-on sessie.

Bag End

Zoals het een game met Hobbits betaamt, beginnen we in het weinig pittoreske Bag End met onze reis. De game volgt het verhaal van de eerste twee films, An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug. Dan heb je alvast een idee wat je kunt verwachten.

Het verhaal van Bilbo gaat van start met de tovenaar Gandalf die bij hem op bezoek komt en hem eigenlijk een duwtje in de rug geeft om op avontuur te gaan. Daartoe komen er een aantal dwergen binnen bij de Hobbit, die hen tegen wil en dank voorziet van drinken en later ook eten. Dat gaat gepaard met het nodige sloop- en bouwwerk, zoals we dat kennen van de LEGO-franchise.

[box_info]Voor de mensen die de review van The LEGO Movie Videogame hebben gemist, waar sommige features uit worden gebruikt, kun je die hier lezen.[/box_info]

Giraffe met worteltjes

In de presentatie van dit level viel weinig nieuws te zien, wat we nog niet eerder in een LEGO-game hebben gedaan. Één ding viel wel op, het lootsysteem van LEGO The Hobbit. Met objecten die je in het level verzamelt, zul je ‘mini-builds’ in elkaar kunnen zetten. Denk aan twee houtblokken, wat takjes en een aansteker voor een haardvuur om soep op te warmen. Net als in The LEGO Movie Videogame, kun je alle mini-builds ook met echte LEGO bouwen. In de hub-wereld blijven deze bouwsels staan en je hoeft ze dus niet steeds opnieuw in elkaar te zetten.

Uiteraard zorgde de legendarische humor van de LEGO-mannekes wel weer voor een lachende zaal. Zeker toen er twee dwergen met een giraffe, gedresseerd met worteltjes, aan kwamen lopen voor het feestmaal van de dwerg-veelvraten. De combinatie van de originele stemmen uit de films en de ‘debiele’ acties die de personages daarbij uitvoeren, zorgt meer dan eens voor een lach op je gezicht. Dat blijft de onweerstaanbare magie van de LEGO-games.

Nieuws onder de zon

LEGO The Hobbit klinkt tot nu toe misschien als een herhalingsoefening van The Lord of the Rings, maar het heeft ook een paar nieuwe elementen te bieden. De nadruk ligt op de dwergen en de manier waarop zij samenwerken en dat kwam beter naar voren in Goblin Town, het tweede deel van de presentatie. Het nieuwe ‘buddy up’-systeem zal prominent aanwezig zijn in de game. Twee dwergen kunnen (of moeten) samenwerken om een gezamenlijke aanval te doen, een kwetsbare baas schade toe te brengen of een puzzel op te lossen. Om de Goblin King schade toe te brengen bleef één dwerg staan, sprong een andere dwerg op diens schouders en sprong eraf met zijn bijl in de aanslag om een flinke slag uit te delen aan de monsterlijke tussenbaas.

In het gevecht met de Goblin King liet men ook zien dat elk van de personages – dat worden er meer dan 80 – een power-up ability krijgt. Zo kon Thorin – door rondje lang ingedrukt te houden en los te laten – een draai-aanval doen met zijn zwaard. Bombadil kon met zijn ‘charge attack’ door groepen vijanden heen rollen en dat was een erg grappig gezicht. Goblin-bowlen is geboren! Na het gevecht werd het avonturieren voorgezet en kwamen er weer genoeg puzzels aan te pas om de twee groepen dwergen bezig te houden. Een goed voorbeeld van de samenwerking tussen de dwergen, was het vormen van een ‘dwarven ladder’, oftewel drie dwergen die op elkaars schouders gingen staan om de anderen doorgang te verschaffen naar een volgend gebied.

Het verdere puzzelen wat werd getoond was erg simpel en herkenbaar, gelijk aan de combat dus. Met één knop zul je weer alle vijanden op je scherm kunnen verslaan en dat is natuurlijk om de kids te plezieren. Waar TT Games wel een aanpassing aan heeft gedaan, om de gamers met meer ervaring minder lastig te vallen, is het vervangen van de pop-ups die jou als speler hints geven, door ‘hint stones’. Je kunt naar zo’n steen toe lopen voor een hint als je ergens niet uitkomt. Als je iets al 50 keer hebt uitgevoerd, lijkt het me intussen wel duidelijk wat je moet doen om voor de zoveelste keer dezelfde soort LEGO kapot te maken.

Voorlopige conclusie

Over de hub-wereld werd ook nog het één en ander gezegd tijdens de presentatie. Deze zou groter worden dan die van LEGO The Lord of the Rings en ook daar zou buddy-up een rol gaan krijgen. De ontwikkelaars van TT Games zouden hun best doen om zo veel mogelijk verschillende samenwerkingen in de game te stoppen. Christopher Lee – de stem van Saruman – zal tijdens het avontuur in de hub-wereld en in de laadschermen (die helaas voor elk level nog te zien zijn) de speler voorzien van hints en begeleidende tekst, en dat mag niet vervelend heten.

Om nu al te spreken van een doorslaand succes, is nog te vroeg. Er werd te weinig nieuws getoond, naast ‘buddy up’ om me te laten springen van enthousiasme. Mijn hoop is gevestigd op de avonturen die in de enorme hub-wereld te beleven zijn, waar we helaas nog niets van hebben kunnen zien. Ik heb wel zin om op de rug van de Great Eagles te gaan zitten om door die wereld heen te reizen, queestes te voltooien, Mithril Bricks te verzamelen om wapens van te maken, loot te vinden voor mini-builds en natuurlijk alle andere collectibles en characters vrij te spelen. De LEGO-games blijven een feest voor verzamelaars en dat zal in ieder geval in dit deel ook weer goed gaan komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.