Hands-on

Hands-on: Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers kreeg tijdens de E3 niet de positieve geluiden die we gehoopt hadden. Toch waren we blij dat we de kans kregen om de game even onder de loep te nemen. Het verbaasde ons zelf nog!

De game kent een eigen verhaal en dat is natuurlijk helemaal prima! In Marvel’s Avengers komen de helden samen om A-Day te vieren. Echter slaat de feeststemming al snel om als er een aantal bommen afgaan op de Golden Gate brug. De helden zijn er gelukkig niet ver vandaan en het avontuur kan beginnen. In het kwartiertje dat we aan de slag mochten, konden we even kennis maken met vijf de helden (Iron Man, Black Widow, Thor, Cap en Hulk). Elk personage heeft zijn of haar eigen vechtstijl. Dit betekent inderdaad dat Thor Mjölnir gebruikt, dat Iron Man al vliegend om zich heen kan knallen, dat Cap met zijn schild smijt, Hulk erop los smasht en dat Natasha Romanoff meer van de vuurwapens en melee-aanvallen is.

Het speelt eigenlijk erg lekker weg en werkt eigenlijk precies zoals je denkt dat het zou moeten werken. Zo is het gooien van Thor’s bekende hamer bijna net zo zalig als dat Kratos dat met zijn bijl doet in God of War. Je mikt met L2 en met diezelfde input haal je hem later ook terug.
Hulk is qua gevechten wel echt de bad ass. Je kunt namelijk vijanden oppakken en vol tegen het asfalt aan rammen of naar andere vijanden gooien. Het klinkt niet verrassend, maar het is wel erg vermakelijk en zo bevredigend!

Naast alle standaard aanvallen hebben de personages ook allemaal een speciale aanval die je kunt om de zoveel tijd kunt gebruiken. Dit weet ik eigenlijk niet helemaal zeker, maar kan me eigenlijk niet herinneren dat hier een speciaal balkje voor was of het is me helemaal ontgaan door alle actie dat voorgeschoteld werd. Deze speciale aanvallen geeft nog het fun-gehalte van de game wel een extra boost. Zo kan Iron Man zijn Unibeam gebruiken en kan Captain America met een gooi met zijn schild meerdere vijanden tegelijkertijd knock-out krijgen.

Elk personage heeft dus zijn eigen stijl en deze is later in de game ook nog te upgraden middels een skill tree. Daaronder vallen dus ook nieuwe aanvallen, maar ook upgrades voor bestaande. Naast het upgraden van je personages kun je ze ook in andere outfits geven. Op de kostuums die tijdens de E3 getoond werd, was vreemd genoeg veel kritiek, maar dat lijkt voornamelijk te komen door de vergelijkingen met het MCU en dat is onterecht. De ontwikkelaar heeft namelijk hun inspiratie gehaald ‘uit de 70 jaar geschiedenis’ van Marvel. Dus verwacht een hoop verschillende kostuums voor alle personages, waaronder natuurlijk het prototype van Iron Man, maar ook een witte versie en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Waar Marvel’s Avengers nog niet helemaal klaar lijkt, is het polijsten van de game. De game ziet er over het algemeen goed uit, maar is nog een beetje kartelig wanneer er veel op het scherm gebeurd. Bij grote explosies dropt de framerate nogal heftig, net als bij gevechten met meerdere vijanden en het switchen tussen gameplay en cutscenes.

Gameplay zit goed in elkaar

De gameplay bestaat niet alleen uit domweg op je vijand in rammen, maar heeft ook een bepaalde tactiek nodig. Zo moet je ook wel eens aanvallen/ schoten ontwijken voor je een vijand terug kunt meppen.

Daarnaast zullen er allerlei verschillende soorten vijanden zijn die op verschillende manieren verslagen kunnen worden. Zo is er een vijand die een schild draag. Deze schilden zijn door middel van een speciale aanval te breken, maar je kunt natuurlijk ook proberen om een vijand heen te duiken en ze van achter aan te vallen. Of met Thor gooi je zijn hamer langs hen heen om hem op het goede moment terug te roepen en de vijand alsnog te raken.

Dit in combinatie met de eerder genoemde mogelijkheden per personage zorgt ervoor dat ik toch nieuwsgierig blijf naar wat deze game te bieden heeft en vooral benieuwd bent hoelang deze gameplay ook leuk blijft. De demo sloot af met een gevecht tussen Black Widow en de Taskmaster en als dat een voorproefje is voor wat er gaat komen, is dat zeker een goed teken!

Het enige wat me niet echt beviel tijdens het kwartiertje dat ik speelde, zijn de quick time events. Op sommige momenten waarop het erg spannend wordt, zul je snel op een knop moeten drukken voor het fout gaat. Het is niet mijn favoriete systeem, maar zoals het in de demo ging valt ermee te leven! Hoe de uiteindelijke versie van Marvel’s Avengers eruit gaat zien weten we vanaf 16 mei, want dan ligt de game in de winkels voor PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.