Hands-on

Hands-on: Code Vein

Code Vein Bandai Namco

Het valt niet te ontkennen dat de Dark Souls-games (of Soulsborne) een eigen genre gevormd hebben. Met een eigen genre komen dan ook games die binnen dat genre vallen. Er zijn een aantal spellen daarbij verschenen die Dark Souls dan schaamteloos nadeden. De zoektocht is nu vooral naar games die een eigen draai geven aan de Dark Souls-formule. Hoewel Code Vein duidelijk geïnspireerd is door de games van From Software, denk ik toch dat ze hun eigen draai gevonden hebben.

Wat is die draai dan precies? Twee woorden; AI partner. Nu kan ik me voorstellen dat je twijfels krijgt hiervan. Dat zou wat mij betreft ook wel terecht zijn. AI partners zijn vaak figuren die eigenlijk maar weinig toevoegen in de gameplay, in ieder geval bij actiegames. Ze rennen een beetje hersenloos rond en hebben grote moeite om je te reviven. In het ergste geval moet jij hen reviven, waardoor jouw plezier vaak in het geding komt.

De demo van Code Vein die ik speelde gaf een ander idee. Het ging hier om een level met aan het einde een stevige bossfight. De gelijkenissen met Dark Souls zijn meteen duidelijk, buiten de anime-stijl om natuurlijk. Je hebt een lock-on op vijanden, moet vaak dodgen en beheert ondertussen een stamina-meter. Het vinden van hints en verkennen van de omgeving zijn ook grote gameplay-onderdelen. Ook moet je uitrusten, fast travelen en upgraden bij Code Vein’s versie van een bonfire. Dit was puur op zichzelf al goed uitgewerkt en vermakelijk. Meteen kwam ik weer in die tactische flow van Dark Souls terecht.

Capabele AI

Toch weet Code Vein zich naar mijn mening te onderscheiding van diens inspiratiebron. De AI partner die je meeneemt is namelijk heel capabel. Dit komt vooral omdat hun AI goed geprogrammeerd is en ze veel damage kunnen uitoefenen. Hopelijk zijn er goede verhalen geschreven over de achtergronden van deze personages en hun relatie met jou. Maar dat is op dit moment slechts speculatie. Ontwikkelaar Bandai Namco was daarnaast zo slim om vijanden op die tweede vechter aan te passen. Vijanden komen vaak in paren, waardoor hen in je eentje bevechten zwaar zou zijn.

Vaak maakte ik na veel moeite korte metten met één vijand, om te ontdekken dat mijn AI partner de andere al te grazen had genomen. Het is een welkome verrassing die ik nog niet eerder heb meegemaakt, ongeacht welk genre. De keuze welke AI partner je meeneemt is ook een belangrijke. De ene doet veel damage terwijl de andere vooral goed is in reviven. Dat is daarmee ook de reden om jouw partner enigszins te beschermen. Als zij in leven zijn, heb je eigenlijk automatisch een revive. De uitdagende gameplay wordt daarmee een stukje meer behapbaar.

IJs en vuur

Als echte Dark Soulsian game moet je natuurlijk jezelf goed vast kunnen bijten in bossfights. In Code Vein zijn ze zelfs zo herkenbaar dat bossfights zich achter muren van mist bevinden. In mijn geval ging het om een dame gewapend met ijs-aanvallen. Ook hier werden mijn Dark Souls-instincten meteen weer aangewakkerd. Ik analyseerde de boss’ aanvalspatronen, nam rustig de tijd en hakte hier en daar wat leven weg. Het feit dat de boss zich soms richtte op mijn AI partner gaf mij vaak de mogelijkheid om haar in de rug aan te vallen.

Ik was kort trots op mezelf omdat ik de levensbalk van de boss na een paar pogingen naar nul wist te halen. Tot mijn schrik bleek de boss echter meerdere stages te hebben, waardoor ik werd geconfronteerd met vuuraanvallen. Mijn tijd met de demo kwam daarna snel ten einde.

Code Vein heeft een goede indruk achtergelaten. Voor mijn gevoel is dit de game die zich heeft laten inspireren door Dark Souls, maar als eerste de formule anders weet te maken. Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe op 27 september de volledige versie eruit komt te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.