Hands-on

Hands-on: Chernobylite

Het is een van de grootste kernrampen in de geschiedenis: de explosie van een kernreactor in de kerncentrale van Tsjernobyl. De ramp, die ongekende gevolgen had voor omwonenden, is jarenlang onderwerp geweest van documentaires, films, series en games. The Farm 51, het team achter Get Even, brengt ons volgend jaar een nieuwe game over de kernramp: Chernobylite. Dwayne ging hands-on met Chernobylite op Gamescom 2019.

Chernobylite begint op 26 april 1986, de dag waarop reactor 4 van de V.I. Lenin kerncentrale tijdens een proef explodeerde. Je kruipt in de huid van een jonge Russiche wetenschapper wiens vrouw na de explosie spoorloos verdween. Dertig jaar later heeft het trauma van een verloren liefde zich ontwikkeld tot een nare obsessie en besluit je, samen met een groep huurlingen, terug te keren naar de plek des onheils om het mysterie van je verdwenen schatje op te lossen. De luchtvervuiling in de Chernobyl Exclusion Zone is nog steeds uitzonderlijk groot, mede door een bijzonder nucleair goedje genaamd chernobylite, maar dat is niet het enige gevaar in het gebied. Talloze militairen bewaken het gebied om onbekende redenen, die jij en je team huurlingen uiteraard zullen gaan blootleggen.

S.T.A.L.K.E.R.-light

Het is bijna onmogelijk om Chernobylite niet in hetzelfde straatje te plaats als de S.T.A.L.K.E.R.-serie; je zwerft door uitgestorven gebieden rondom Prypjat, moet spaarzaam omgaan met je munitie en je spendeert veel tijd aan sluipen, craften en upgraden. Het survival horror-element moet volgens Farm 51 de boventoon vormen, maar tijdens de hands-on-sessie kwam dit nog niet helemaal naar voren. Je bent een wetenschapper, dus je bent niet heel handig met vuurwapens, wat er weer voor zorgt dat je veelal stealthy te werk moet gaan en het wapengekletter vooral moet overlaten aan je ingehuurde killers.

Dit betekent gelukkig niet dat je heel de game lang een soort weerloze sukkel bent, want Chernobylite bevat uiteraard wel gewoon gunplay. Na de proloog krijg je een revolver in je hand geduwd, maar je moet echt leren om efficiënt met vuurwapens om te gaan. Hierdoor gaat het herladen van je wapen aanvankelijk tergend langzaam, waardoor je vuurgevechten echt als een laatste redmiddel gebruikt. Gelukkig leer je, naarmate het verhaal vordert, steeds beter met je wapen om te gaan en worden vuurgevechten wat makkelijker volgens The Farm 51. Tijdens de sessie kwam wel naar voren dat de gunplay nog een beetje aandacht nodig heeft, met name het richten ‘down the sights’ gaat nog een beetje houterig en door de lelijke scherptediepte wordt je een beetje uit de ervaring gehaald.

De enige momenten waarop de spanning echt opgevoerd wordt tijdens de sessie is als je in aanraking komt met het goedje chernobylite, dat voor een soort bovennatuurlijke twist zorgt; het goedje maakt het namelijk mogelijk om tijd en ruimte te manipuleren en hierdoor krijg je een individu achter je aan die de Stalker genoemd wordt. Deze engerd dringt jouw realiteit binnen om jou en je maten een kopje kleiner te maken. Je kan hem vergelijken met de Tyrants uit de Resident Evil-serie; hij is onaantastbaar, duikt op de meest ongewenste momenten op en je hebt geen idee wie hem gestuurd heeft om juist jou en je maten op te jagen.

De Stalker-momenten vormen dan ook de hoogtepunten van de hands-on-sessie. Naast het sluipen, nekken omdraaien en wegrennen is er ook nog ruimte voor crafting en exploration en dialogen waarin keuzes maken centraal staat. Chernobylite biedt je geen open wereld, maar wel grote levels waarin je naar hartenlust kunt verkennen en grondstoffen en materialen kan verzamelen. Dit onderdeel van Chernobylite is erg belangrijk, want zonder grondstoffen en materialen om schuilplaatsen te upgraden kan je je bondgenoten niet voeden en tevreden houden, wat weer invloed heeft op hun prestaties in ‘the field’.

Dood is dood

De permadeath-mechanic van Chernobylite zorgt ervoor dat je jezelf én je huurlingen koste wat kost in leven wil houden, want dood is ook echt dood. Sterf je zelf, dan krijg je nog één kans om jezelf te reviven, na twee keer is het game over en begint de game opnieuw. Inderdaad. Helemaal opnieuw. dit klinkt super onvergeeflijk, maar gelukkig zorgt de memory-mechanic ervoor dat je personage zich precies herinnert wat er is gebeurt voordat hij stierf. Bepaalde personages die je in je playthrough tegenkwam en je verraadden kan je dus compleet negeren, of je kan besluiten om ze meteen te (laten) vermoorden zodat ze je niet weer een loer kunnen draaien. Deze mechanic geeft Chernobylite nét wat meer originaliteit en zorgt ervoor dat je niet dat vervelende grindy gevoel krijgt wanneer je voor de zoveelste keer van vooraf aan moet beginnen.

Prachtige, natuurgetrouwe gruwel

Grafisch ziet Chernobylite er best lekker uit: de textures zijn netjes afgewerkt en de omgevingen zijn bijzonder sfeervol en zien er gruwelijk realistisch uit. Hier en daar kan de game grafisch echter nog wat gepolijst worden (de game bevindt zich nu nog in pre-alpha status) en ook de vuur-effecten hebben nog wat liefde nodig. De framerate bleef tijdens de sessie vrij stabiel met uitzondering van momenten waarop (opnieuw) vuur in beeld kwam. De mensen van The Farm 51 hebben de verboden zone in Tsjernobyl ook echt zelf bezocht om 3D-scans te maken van de omgeving en hebben deze vervolgens prachtig omgezet in oogstrelende visuals die de game echt tot leven brengen.

Ook op audiotechnisch gebied raakt Chernobylite precies de goede snaar. De voice cast bestaat volledig uit Russische stemacteurs, wat de immersie alleen maar ten goede komt en ervoor zorgt dat je niet steeds uit de ervaring wordt getrokken door tenenkrommende Engelse dialogen met een verschrikkelijk Sovjet-accent. De beklemmende sfeer wordt tevens kracht bijgezet door een bijna hypnotiserende soundtrack, die vooral uit onheilspellende geluidseffecten bestaat. Op de wat emotionelere momenten komen instrumentale accenten om de hoek kijken, maar deze liggen er gelukkig niet al te dik bovenop. Ze zijn lekker subtiel. De geluidseffecten, inclusief het tikken van je dosimeter, zijn ook van goede kwaliteit en voegen alleen maar meer toe aan de gruwelijke werkelijkheid van de verwoesting die de kernexplosie teweeg bracht.

Nog even wachten…

Chernobylite heeft zeker potentie om een heel interessante titel te gaan worden, mits de ruwe randjes in de komende maanden nog even goed bijgeslepen worden. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde grafische aspecten zoals framerate, textures en shaders, maar ook aan gameplay-elementen als gunplay. Gelukkig hebben ze nog eventjes de tijd, want Chernobylite gaat eind 2019 in Early Access op Steam en volgend jaar moet je aan de slag kunnen met de nieuwe creatie van The Farm 51. Als de game daadwerkelijk aanslaat, sluit de ontwikkelaar een console-release niet uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.