Hands-on

Hands-on: Blair Witch

Als je horrorliefhebber bent heb je er ongetwijfeld slapeloze nachten van gehad: The Blair Witch Project. De grondlegger van het zogenoemde found footage horrorgenre werd in 1999 uitgebracht, en wekte de suggestie dat het teruggevonden amateurbeelden bevatte. Een groep studenten ging in 1994 op zoek naar de legende van de Blair Witch in de Black Hills Forest te Maryland. Ze verdwenen spoorloos. De film lanceerde een franchise bestaande uit twee vervolgen, boeken, comics en uiteraard video games.

Blair Witch komt uit de koker van Bloober Team, dat bekend staat om de Layers of Fear-serie en de tech thriller Observer. In Blair Witch kruip je in de huid van Ellis, een voormalig politieagent met een nogal vervelend verleden, die op zoek gaat naar een vermist jongetje in het beruchte Black Hills Forest in Maryland. Aanvankelijk lijkt de zoektocht redelijk normaal te verlopen, maar al snel verandert deze in een psychologische nachtmerrie die Ellis confronteert met zijn diepste angst en de Blair Witch, een mysterieuze entiteit die rondwaart in de bossen.

1-0 achter?

Bij voorbaat lijkt Blair Witch op 1-0 achter te staan. de angstaanjagende hype die het bronmateriaal in 1999 veroorzaakte kwam deels door de geniale marketingcampagne rondom de film, die dankbaar gebruik maakte van het nog piepjonge internet. Via usenet werden verhalen over de Blair Witch verspreid, wat de geloofwaardigheid van de zogenaamde gevonden beelden alleen maar versterkte. Vandaag de dag kent zowat iedereen het found footage genre en is het gevoel van ‘het grote onbekende’ niet meer aanwezig. Toch weet Bloober Team een enorm sfeervolle en pakkende horrorervaring neer te zetten door dankbaar gebruik te maken van een paar bekende horrorelementen: duisternis, spastisch bewegende schepsels, spanningsopbouw, het gevoel dat je geestelijke gezondheid je langzaam in de steek laat én natuurlijk een hoop donder en bliksem.

Apport!

Tijdens de hands-on-sessie van zo’n zestig minuten maken we kennis met Ellis’ trouwe viervoeter Bullet. Deze herdershond is je baken in de duisternis en hij waarschuwt je als er interessante objecten in de buurt zijn of als er gevaar op de loer ligt. Middels een controlewiel kan je Bullet opdrachten geven als zoeken, blijven en volgen. Je wil Bullet zoveel mogelijk dichtbij je houden, want in de Black Hills Forest draai je helemaal door als je langere tijd alleen rondloopt. Bullet luistert goed en tijdens de sessie kwam geen enkele keer voor dat hij voor irritante situaties zorgt. Het is bovendien niet gek dat Bloober Team heeft gekozen voor deze vriendelijke lobbes, want hij is ook nog eens essentieel in de combat van Blair Witch.

Dit hebben we eerder gezien…

De combat van Blair Witch speelt buurtje leen gespeeld bij Alan Wake, want net als in die game dien je jezelf te verdedigen met licht. Voelt Bullet dat er gevaar in de buurt is, dan begint hij als een malle te blaffen in de richting van het onheil. Je moet vervolgens zo snel mogelijk je zaklamp in die richting schijnen, waarna het kwaad tijdelijk afgewend wordt. Dat kwaad manifesteert zich overigens als creepy, spastich bewegende bosschepsels die steeds dichterbij komen. Krijgen ze je te pakken, dan is het game over en begin je weer bij het dichtstbijzijnde checkpoint. De combat voelt niet per se aan als echt vechten, maar meer als een soort verdedigingsmechanisme die je dwingt om goed te luisteren en te kijken.

Camera, actie!

Blair Witch zou zich niet mogen verbinden aan de beroemde franchise als er geen camcorder-mechanic in de game zou zitten. Gelukkig is deze mechanic geen regelrechte rip-off van Outlast, maar gebruik je hem tijdens de hands-on sessie vooral om puzzels mee op te lossen. Een voorbeeld is een raadsel dat zich afspeelt in een schuurtje, waar je een deur door moet die in eerste instantie op slot zit. Als je ergens buiten een VHS-tape vindt met beelden van een man die het schuurtje in rent, wordt langzaam duidelijk wat de bedoeling is. De camcorder geeft je namelijk de mogelijkheid om de realiteit aan te passen. Als je de camera op de afgesloten deur richt en de video pauzeert op het moment dat de man die deur opent, zal je zien dat de deur in de echte wereld ook open is. Deze puzzel speelde een beetje met de grenzen van geloofwaardigheid, maar kom op, het is Blair Witch. Ik stoorde me er niet echt aan.

In de hoek!

De climax van de sessie speelt zich af in het welbekende huisje waar ook de eerste film eindigt. Het dondert en het bliksemt buiten, wat de sfeer alleen maar ten goede komt. In het afgelopen uur is Ellis regelmatig foto’s tegengekomen van willekeurige mensen die in de hoek van een kamer staan. Als je de Blair Witch-lore een beetje kent, weet je dat die foto’s alleen maar heel slecht nieuws kunnen betekenen en dus zorgt deze hele laatste sequentie ervoor dat je constant aan het anticiperen bent op jumpscares, maar gelukkig gaat Blair Witch hier net al te ver in; slechts een keer ben ik in het huisje opgesprongen door een onverwachte creepy verschijning die vergezeld ging met een akelig geluidseffect. Hopelijk is dit een voorbode voor de uiteindelijke game, want ik genoot persoonlijk veel meer van het constante gevoel van spanning en anticipatie.

Een blokje om in het bos

Blair Witch zou ons vanaf 30 augustus zomaar eens de stuipen op het lijf kunnen gaan jagen, maar dan moet het wel de juiste keuzes maken in de manier waarop dit gaat gebeuren. Zelf zeggen de ontwikkelaars volledig de nadruk te leggen op psychologische horror en spanningsopbouw en hopelijk vertaalt deze uitleg zich ook echt in een meeslepende thriller met een vervelend bovennatuurlijk randje. Of Blair Witch 30 euro, een blokje om in het bos én zes uurtjes van je waardevolle tijd waard is zie je vanaf volgende week, als de eerste review zullen verschijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.