Hands-on

Hands-on: Assassin’s Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Nadat Ubisoft besloot om vorig jaar geen nieuwe Assassin’s Creed-game uit te brengen, komt de uitgever dit jaar met Assassin’s Creed Origins. In plaats van de chronologische volgorde van de serie te volgen, gaan we juist terug naar de roots van de brotherhood en tempelieren. Wij mochten de game even onder handen nemen tijdens de afgelopen Gamescom.

Assassin's Creed Origins screenshot 2

Ruwe indruk

In Assassin’s Creed Origins zullen we dus weer ouderwets met echte zwaarden en sabels het gevecht aan moeten gaan. Daarnaast moeten we ons weer middels paard of kameel vervoeren en dat was wel even wennen. Sowieso zijn de controls iets aangepast wat toch even voor verwarring zorgde, maar al vrij snel op te pakken valt. Zo is de knop voor het rennen, sprinten en klimmen veranderd, maar werkt dit toch een stuk intuïtiever.
Tijdens de tocht naar het eerste dorpje werd ook meteen zichtbaar hoe mooi deze game wordt, al was nog duidelijk te merken dat er her en der nog de laatste puntjes op de i gezet moesten worden. Zo oogde de game nog niet heel scherp en waren de details van het zand bijvoorbeeld erg mooi, maar van objecten als kratten en struiken weer een stuk minder scherp. Kortom er is nog wel wat werk aan de boeg voor Ubisoft. Gelukkig hebben ze dan nog ruim anderhalve maand daarvoor.

Eenmaal in het dorp aangekomen, konden we even kijken hoe alles precies werkt en weer even heerlijk free runnen en over daken heen klimmen, voordat we met de missie aan de slag gingen. Het klim en klauterwerk werkt nog precies hetzelfde, al lijkt het wel een stuk strakker te gaan dan voorheen. Normaal kwam het nog wel eens voor dat je naar beneden ging, terwijl je dat niet wilde. Dit lijkt, tot zover ik gezien heb, wel een stuk beter te werken.

Onschuld bewijzen

In de missie die ik te spelen kreeg, moest ik een slaaf helpen. Hij wordt namelijk beschuldigd van het stelen van goederen. Hij moet echter met bewijs komen, zodat hij zichzelf kan bevrijden. Uiteraard wil Bayek daar wel bij helpen en dus wordt het jouw taak om het bewijsmateriaal op te speuren.
Tijdens deze missie konden we gelijk aan de slag met de eerste nieuwe feature van de game en dat is de uil die Bayek bij zich heeft. Door hem op te roepen, kun je namelijk het missiegebied van bovenaf gaan bekijken. Daardoor kun je onder andere vijanden taggen, maar in dit geval ook op zoek gaan naar de kisten waar de vermeende gestolen goederen in zitten.

Assassin's Creed Origins

Al snel bleek dat er twee plekken waren waar de gestolen goederen konden zijn. De eerste was in het water en de andere bevond zich op het schip. Hiermee konden we gelijk het vernieuwde zwemsysteem zien en dat werkte goed. Je krijgt een meter te zien met hoelang je nog onder water kan blijven en met een knop ga je dieper en een andere knop weer naar boven.

Helaas zaten de goederen niet in het kistje onder water, dus werd het tijd om het schip te betreden. Echter ging dit niet zonder risico, aangezien er een aantal vijanden op het schip bevonden. De eerste poging resulteerde in een feit met een wat sterkere krijger met een groot wapen, die mij verraste met een aanval van achter. Het hele gevechtsysteem is sowieso wel anders dan we gewend zijn, want het is niet meer wachten op een aanval en dan counteren. Je kunt namelijk zelf bepalen of je de aanval aangaat of dat je eerst de vijand laat aanvallen. Je kan nu ook gewoon aanvallen makkelijker ontwijken door weg te duiken en dan een stoot uit te delen. Echter was ik ook hierover nog niet helemaal overtuigd, aangezien de game tijdens gevechten nog een beetje stroef liep en dropte de frame rate enorm.

De game voelt mede hierdoor wel erg pittig aan, maar laten we hopen dat het niet door deze bugs uit de hand loopt, maar dat dit nog weggewerkt wordt. Qua uitdaging voelt de game al een stuk pittiger aan en dat is al meer dan genoeg.

Assassin's Creed Origins

Nog niet helemaal overtuigd

Bij dit soort spellen merk ik toch dat tien minuten spelen erg kort is. Zo heb ik nog weinig meegekregen van de RPG-elementen uit de game. Behalve dat ik op een gegeven moment een level omhoog ging, maar wat het precies inhoud is mij niet duidelijk geworden. Het is natuurlijk al weer een hele prestatie van Ubisoft om weer zo’n grote wereld neer te zetten. Alleen hoop ik dat ze niet alleen de kwantiteit waarborgen, maar ook de stijgende lijn van Syndicate qua kwaliteit weet voort te zetten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.