Hands-on

Gamescom 2019 indie medley – deel 2

Er is nooit zoiets als teveel indiegames. Deze spellen zijn de broedplaats voor nieuwe ideeën en concepten waar gamers tot in het einde der tijden van kunnen genieten. Daarom hierbij een tweede artikel over interessante indiegames die wij op de Gamescom in Keulen gespeeld hebben.

Cyber Shadow (Mechanical Head Games)

Deze 2D-pixelgame trok eerst mijn interesse vanwege het talent dat erachter staat. Het spel wordt ontwikkeld door het eenmansteam genaamd Mechanical Head. Echter wordt het geproduceerd door Yaght Club Games, makers van het sublieme Shovel Knight. Het is dan ook niet vreemd om te zien waarom Yaght Club interesse had in Cyber Shadow. De game doet sterk denken aan de hack ’n slash spellen die je vroeger op de NES zou tegenkomen.

De platformgame volgt een ninja die om nog onduidelijke redenen zich door een aantal gevaarlijke levels beweegt. Dit doe je door diverse vijanden een kopje kleiner te maken en instant-death pits te ontwijken. Net als Shovel Knight is Cyber Shadow easy to learn, hard to master. Je speelt nieuwe powers vrij en knaagt hier en daar op een flinke bossfight. Mijn interesse in deze titel is in ieder geval gewekt.

Flotsam (Pajama Llama Games)

Een tijdje geleden kwam ik via Steam al in aanraking met Flotsam. Het is een village management game met een aparte draai. Je beheert namelijk een eiland gemaakt van afval, drijvend in de oceaan. In de demo die ik speelde had je eilandje drie inwoners en moest je die tevreden zien te houden. Dit deed je door te letten op hun honger, dorst en slaap. Tegen kan je tegengaan door vers water voor hen te vinden, vis voor ze te vangen en bedden voor ze te bouwen. Bouwmateriaal hiervoor moeten zij zelf uit de oceaan vissen. Een subtiel verhaalthema van Flotsam lijkt namelijk te zijn dat we de oceanen moeten opruimen om een betere omgeving te creëren.

Zoals je kan voorstellen zorgt het verzorgen van je mensen voor heel veel bouwprojecten. Als je zout water in zoet water wilt overzetten, moet je daarvoor een reservoir bouwen. Daar heb je hout voor nodig, wat je in de zee kan opvissen. Dat hout moet je echter wel drogen, waardoor je een groot droogrek aan je eiland vast moet bouwen. Zoals je kunt merken val je van het ene in het andere project terwijl je je eilandgemeenschap wilt vergroten. Mijn tijd vloog dan ook om tijdens het spelen; ik was snel verslaafd.

Raji: An Ancient Epic (Nodding Heads Games)

Al een paar jaar loopt er een trend door indiegames. Er zijn veel spellen waarbij kinderen (of kinderlijke figuren) zich moeten navigeren door een grote enge wereld. Denk hierbij aan Limbo, Inside, Braid, Sea of Solitude en Song of the Deep. Raji lijkt die formule enigszins om te draaien. Je speelt namelijk als een moeder die achter haar kind aan moet. De achtergronddetails verwijzen dan ook heel erg naar het thema moederschap. Denk hierbij aan het zien van rondborstige vruchtbaarheidsbeelden en subtiele verwijzingen naar baarmoeders. Hierbij moet Raji dwalen door een wereld gebaseerd op oude Indiase architectuur. Het is een stijl die zover ik weet niet veel voorkomt in videogames.

Zowel qua uiterlijk als combat heeft Raji veel weg van Prince of Persia. Je kan springen, wallrunnen en slashen om door de levels te komen. De combat is uitdagend en gevarieerd. Net als bij Prince of Persia kan je het platformen combineren met combat om sterker voor de dag te komen. Het terugkeren naar Prince of Persia combat en background storytelling door middel van Indiase architectuur maken dit een game om in de gaten te houden.

Spiritfarer (Thunder Lotus Games)

Als ik deze game in één woord zou moeten omschrijven; dan was het lieflijk. In Spiritfarer speel je als het meisje Stella. Bijgestaan door haar kat is het aan haar de taak om dieren (die hier menselijke karakteristieken hebben) bij te staan op hun weg in het hiernamaals. Zij is namelijk een Ferron-achtig figuur die de dieren de overvaart naar het hiernamaals moet geven. Klinkt waarschijnlijk apart en dat is het ook. De gameplay bestaat vooral uit het uitbouwen van je boot en simpele quests uitvoeren voor deze dieren.

Combineer dit vervolgens met Harvest Moon-achtige gameplay waarbij je kan vissen en voor gewassen kan zorgen. Beiden zijn overigens opvallend verslavend. Het einde van de demo beloofde een aantal adembenemende verhaalelementen, iets waar ik eigenlijk zo min mogelijk over kwijt wil. Het is natuurlijk onmogelijk om de volgende indie darling te voorspellen, maar ik zou mijn geld misschien wel op Spiritfarer zetten.

Gamedec (Anshar Studios)

Het Cyberpunk-stijltje is binnen veel gamegenres gebruikt. Gamedec, het nieuwe spel van ontwikkelaars Anshar Studios, kiest ervoor om een detectivegame te maken in deze stijl. Jij speelt als de zogeheten Gamedec, wat de term is voor een detective in deze wereld. De gameplay bestaat uit het ondervragen van mensen, verzamelen van aanwijzingen en deducties maken. Denk hierbij aan de Sherlock Holmes-games van Frogwares. Aan het begin van de game kan je kiezen wat de achtergrond is van jouw personage. In de demo die ik te zien kreeg kwam de detective bijvoorbeeld uit een rijk gedeelte van de stad. Dit maakte het voor hem makkelijker om bepaalde chique clubs in te komen. Deze keuzes qua achtergrond zorgen voor extra optionele dialogen.

Op dit moment gedurende de presentatie leek Gamedec me een erg generieke isometrische RPG. Totdat er één element werd geïntroduceerd; de videogame binnen een videogame. In de wereld van Gamedec bestaan er namelijk virtual reality pods waar je in kan gaan liggen. Doe je dat, dan kom je in een nieuwe realiteit terecht, wat de videogames zijn van deze wereld. In de demo moest de Gamedec voor een bepaalde zaak één van die games betreden. De avatars daarbinnen zijn namelijk allemaal van echte mensen, wat hen ondervragen een stuk makkelijker maakte. De Gamedec kwam een soort Harvest Moon-achtige setting binnen, waarin iedereen zich bezighield met akkers verbouwen.

Volgens een van de ontwikkelaars waren er talloze ideeën voor games die je binnen Gamedec kon betreden. Er werd gesproken over bijvoorbeeld racelevels waarin dinosauriërs een hoofdrol speelden. Toen ik deze mechaniek zag wist ik dat hier veel potentie in zat voor unieke verhalen en settings. Of het allemaal waargemaakt gaat worden moeten we nog bezien, maar mijn interesse was gewekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.