Hands-on Previews

Hands-on: Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Blind Forest is een van die indie darlings van de afgelopen jaren. De negens en tienen vlogen toentertijd in het rond voor het project van Moon Studios. Het uitbrengen van een vervolg was dus een gemakkelijke denkstap, wat resulteerde in Ori and the Will of the Wisps.

Wat meteen opvalt is dat dit spel qua presentatie dik in orde is. De (voor mijn gevoel) handgetekende graphics zien er beter uit dan ooit tevoren. De 2.5D omgevingen weten diepte naar voren te brengen en het is voor de speler ook meteen duidelijk hoe zij door de wereld kunnen navigeren. Dit doen ze overigens nog steeds als Ori, het meest opvallende wezentje uit dit mythische bos. Hem uit het oog verliezen zal waarschijnlijk moeilijk zijn, aangezien hij constant licht geeft.

Ori and the Will of the Wisps is ook een opvallend mooi geanimeerde game. Ik kan niet precies bepalen hoe, maar iedere beweging heeft een bepaalde elegantie. Vooral Ori zelf beweegt met een sierlijkheid die je niet vaak tegenkomt. De talloze prachtige lichteffecten om hem heen zullen daar waarschijnlijk ook aan bijdragen. Hoe dan ook, het navigeren door die wereld voelt heerlijk aan. Je hebt een jump, dubbeljump en dash. Binnen de kortste keren voelt zo bewegen heel natuurlijk. Op hoge snelheid kan je dan springen, klauteren, klimmen en vallen.

Zandtorpedo

Het doel van deze demo was om twee sleutels te verzamelen en daarmee een deur te openen. Dit werd makkelijker gemaakt door het kopen van een kaart. Deze kaart gaf dan ook meteen een overzicht van heel het level. Je hoeft dus niet, zoals bij bijvoorbeeld Hollow Knight, bepaalde delen gaandeweg in te vullen.

Ori and the Will of the Wisps is een metroidvania. Dit komt naar voren zodra je een nieuwe power vrijspeelt: de mogelijkheid om als een torpedo door zand te bewegen. Niet alleen opent dit nieuwe gebieden, het maakt al bekende routes een stukje korter. Dit is altijd het teken van een goede metroidvania, waar ik deze game tot nu toe ook onder schaar.

‘We love you’

Maar op zeer soepele wijze platformen is niet het enige wat Ori kan doen. Er is namelijk ook combat. In deze demo werd dat gedaan met een zwaard en pijl en boog. De later vrijgespeelde zandtorpedo kon daarna ook als aanval gebruikt worden. De combat is ook overladen met de prachtige stijl en animatie, maar ik vraag me af of deze niet te makkelijk is. Ontmoetingen met vijanden boden weinig uitdaging, waardoor ik ze niet snel als een dreiging ging zien. De enige momenten waarop ik dood ging was wanneer ik eindeloos vast kwam te zitten in spikes op de bodem van bepaalde levels.

Ori and the Will of the Wisps heeft mij overtuigd van diens kwaliteit. De gelikte presentatie en de vloeiende gameplay zijn twee groene vinkjes voor een hopelijk sterke game. De tekst aan het einde van de demo vond ik ook hartverwarmend. Ontwikkelaar Moon Studios schreef namelijk: ‘Thank you for playing our demo. We love you’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.