Betacontrole

Bètacontrole: Wildstar

De aanstormende MMO waarvan al zachtjes wordt gefluisterd dat hij de World of Warcraft-killer is. De game die ze bij NCSOFT en Carbine flink aan het pushen zijn. Vol met humor, snoeiharde actie, diepgaande spelsystemen en leuke opdrachten. Dit, mijn vrienden, is Wildstar!

Het technische verhaal

Wildstar wordt ontwikkeld door Carbine Studios en gepubliceerd door NCSOFT. Beide bedrijven hebben hun sporen verdiend in de gamewereld. Onder andere Guild Wars staat op hun CV. Het is een MMORPG die een cartoony look heeft, een beetje zoals World of Warcraft ook heeft. Dat is op zich niet raar, gezien de originele makers van World of Warcraft opgestapt zijn bij Blizzard om vervolgens Wildstar te maken. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat Wildstar de World of Warcraft is, zoals de eerste makers het graag gezien hadden.

[jwplayer config=”gn” file=”https://www.youtube.com/watch?v=x-NXdWk9sm8″]

Reclame en comedy

De reclame voor de game wordt op het moment veelvuldig aangeboden via verschillende media. Zo zijn er filmpjes op YouTube, developer diaries, gameplay video’s en mogen een bult mensen de bèta-versie testen. De grote verkooptruc hierbij is humor. In alle filmpjes wordt de game volop gepresenteerd met een gezonde dosis humor. Dit is precies goed uitgedacht en sprak mij zeer aan. Het was wel weer teleurstellend om te merken dat de humor er in de game snel af is. Het is duidelijk een gimmick om je naar de game toe te lokken, waarna je er weinig meer van terug ziet.

Het verhaal zelf

Wat ik altijd heel belangrijk vind in MMO’s, is het verhaal. Hoe zorgt een game ervoor dat ik betrokken raak bij de personages en het spel verder door wil spelen om er achter te komen hoe de wereld in elkaar zit? Wat dat betreft zitten ze goed bij Wildstar. Het basisverhaal is samen te vatten als volgt: De planeet Nexus is ontdekt, alwaar vroeger een volk ronddwarrelde genaamd de Eldan. Dat volk is er om een of andere reden niet meer, maar die planeet zit volgepropt met allemaal goodies. Spul als technologie die we nog niet kennen, maar dat is niet alles! Het blijkt ook een goede planeet om op te wonen. Dan heb je twee facties die om de planeet strijden: The Dominion, een stelletje super agressieve arrogante badasses die eigenlijk alles gewoon willen hebben en er de baas over willen zijn. En dan hebben we de Exiles, een losgeslagen groep volkeren wat eigenlijk door die Dominion nergens geen thuis meer heeft en best op Nexus wil gaan wonen.

wildstar 3

Gameplay

De game zelf speelt zoals een klassieke MMO. Er zijn dan ook heel veel vergelijkingen met World of Warcraft te maken. Er zijn rassen, classes en daar weer onderverdeling in, zodat je zelf je speelstijl kan bepalen. Vervolgens heb je ook iets nieuws: Roles. Een rol is eigenlijk een extra setje opdrachten/verhaal op een manier geschreven hoe jij graag een MMO speelt. Wil je graag monsters bashen? Dan word je een Soldier. Vind je het leuk om verhalen, flora en fauna van de planeet te ontdekken? Word dan Scientist. Vind je het leuk om een wereld te ontdekken à la Indiana Jones? Dan word je Explorer. Enzovoort.

Wildstar maakt een hoop ophef over de besturing en mobiliteit van de personages. Zo kunnen ze dashen, dubbel springen en dergelijke. Ze doen ook heel trots over hun ‘free aim’ systeem. Op zich zijn dit leuke nieuwe systemen waarbij zij zich onderscheiden van andere MMO’s, maar uiteindelijk is dat niet iets waardoor je zegt: Oh my god, waarom hadden we dat niet eerder! Je went er snel aan en vindt het al snel normaal, gezien je deze systemen tegenkomt in de vele andere spellen die je hebt gespeeld.

Over het algemeen is er genoeg te doen in de wereld. Het level-systeem, craften en lore-systeem zijn ontzettend uitgebreid. Je zal je nooit vervelen in Wildstar. Ik heb uren en uren kunnen spelen en heb niet eens 2% van alles bij elkaar kunnen sprokkelen. Wat ook een eervolle vermelding mag krijgen zijn de nieuwe systemen: De Adventures (een dungeon-run die elke keer een compleet ander verhaal en manier van aanpak heeft) en het feit dat je een eigen huis kan maken!

wildstar

Voorlopige conclusie

Wildstar belooft een volwassen MMORPG te worden waar veel liefhebbers van het genre een thuis kunnen vinden. Dat zel gelijk de grootste uitdaging worden, gezien de kracht van het succes van een MMO bij de mensen die het spelen ligt: De game is net zo goed als het groepen spelers kan afsnoepen van hun andere MMO, binnenhalen, behouden en uitbreiden van de spelers. Een MMO is net als een kroeg. Net zo goed als de mensen met wie je er bent. De rest is aankleding. Als Carbine en NCSOFT de game niet gelijk als een baksteen laten vallen na de eerste verkopen en het eerste jaar, dan zou deze game een serieuze grootheid kunnen worden binnen onze geliefde games.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.