Betacontrole

Bètacontrole: Titanfall (PC)

De afgelopen jaren zijn dé jaren geweest van het FPS-genre. Denk alleen al aan spellen als Call of Duty en Battlefield die een ongelooflijk groot deel van de markt bezitten. Je zou zeggen dat tegenwoordig de FPS-markt verzadigd zou zijn, met weer de zoveelste Call of Duty, die laatst is uitgebracht. Maar zoals onze Joey al beschreef in een eerder artikel, zou Titanfall de frisse wind moeten worden. Als je dit artikel wilt lezen, klik dan hier.

De eerste indruk

Je zou dus met recht kunnen zeggen dat Titanfall een aardige hype heeft opgebouwd. Als jij in een verzadigde markt wilt uitblinken met een spel, moet je van goede huize komen. Dus wat doe je dan? Je mixt de schietelementen met ‘parkour’, zoals in Mirror’s Edge, en gooit daar nog eens wat badass Mechs bij. Klinkt gaaf, of niet? Lees maar verder of dat echt zo is.

De eerste indruk die ik had was dat het spel er prachtig uitzag; strak en vol. De framerate is erg hoog, waardoor het spel uitermate soepel loopt. Vergeet dit niet: dit zegt iemand die het spel op low graphics speelt, dus waarschijnlijk zal ik kwijlen bij het spel op maximum graphics! Het geluid klinkt daarbij goed, met DTS- en 5.1-ondersteuning. De muziek is zeer atmosferisch en brengt je in de juiste sfeer. Maar, zoals de Engelsen altijd zo mooi zeggen, ‘Never judge a book by it’s cover’. Brengt het spel meer dan een mooi plaatje en mooie geluiden, of is het een prachtig artifact dat niet aangeraakt dient te worden?

De nieuwe elementen

Je begint het spel met een training. Je klimt in een simulatiekamer waarin de training begint. Je krijgt de basis te horen, zoals lopen en schieten. In de training merk je al dat het spel afwijkt van de normale shooters: je kan namelijk over muren rennen, dubbele sprongen maken en je optrekken aan randen. Dit element is te vergelijken met het spel Mirrors Edge, waarin je al rennend en klauterend je weg moet bevinden door de stad. De besturing is simpel en soepel, zoals je verwacht van een goed schietspel. Daarbij word je ook geïntroduceerd aan een nieuw wapen, de Smart Pistol Mk5. Het bijzondere aan het wapen is, dat het van dichtbij automatisch de vijanden locked. Dit houdt in dat je meerdere vijanden tegelijkertijd kan beschieten met één klik op de muis. Dit wapen klinkt erg krachtig…. en dat is het ook. In de video’s hieronder zal je zien hoe krachtig het wapen daadwerkelijk is.

Het laatste bijzondere element van Titanfall is natuurlijk de Titan zelf. De Titan is een huizenhoge mech, die de speler op het slagveld kan oproepen. Na vier minuten te hebben gespeeld, krijg je een melding dat jij je Titan kan inzetten. Eenmaal in de Titan (nadat hij met een indrukwekkende klap uit de hemel komt vallen), kan je gebruikmaken van je Gatling Gun (of raketwerper), kan je een salvo raketten afvuren en een Gravity Shield oproepen, die alle projectielen terugschiet naar de eigenaar. Oh ja, niet te vergeten: je kan ook rake klappen uitdelen en tegenstanders verpletten met je kolossale gewicht. De Titan is machtig, maar ook een groot doelwit: je moet dus wel voorzichtig zijn en de juiste keuzes maken. Andere Titans kunnen korte metten met je maken, net als de piloten die niet in hun mech zitten. Het voelt bijzonder gaaf om erin te zitten en je moet tactisch nadenken, aangezien iedereen erop uit is om jouw robot tot schroot te schieten. Tenslotte is het leuk om te melden dat de Titan ook uit zichzelf werkt: je kan de gigant orders geven om je te volgen of om je te beschermen. Dit is erg handig, aangezien je Titan dan geen hulpeloos stuk ijzer is, wanneer jij er niet in zit.

[box_info]In de bèta kun je alleen met de Atlas Titan aan de slag. Zodra de game in de winkel ligt, zullen daar nog de Stryder en de Ogre aan toegevoegd worden. Het verschil tussen de Titans zit hem vooral in de wendbaarheid ervan. Zo is de Stryder wat sneller, maar kwetsbaarder en de Atlas juist wat trager, maar heeft daarentegen weer allesvernietigende wapens![/box_info]

Mijn indruk tot nu toe

Wauw! Dat is mijn indruk. De prachtige graphics en het geweldige geluid geven je echt het gevoel dat je middenin een futuristisch slagveld zit. Je hoort overal schoten, robots, raketinslagen, radioberichten en geschreeuw. Het spel speelt ontzettend soepel en de originele elementen maken het spel compleet en geven Titanfall de nodige diversiteit. De levels zijn klein en 6 vs. 6, wat de gevechten hectisch en snel maakt. Het is een tijd geleden dat een FPS mij zo onder de indruk heeft weten te krijgen. Dit spel is voor iedereen die van shooters en/of van mech-spellen houdt. Als dit spel zich op een positieve manier blijft ontwikkelen, zou Titanfall zomaar bij de beste FPS-games kunnen gaan horen van 2014. We zullen het zien!

[box_info]Hieronder zijn drie video’s te zien met gameplay van Titanfall. Respawn Entertainment heeft gezegd dat ze mensen aanmoedigen video’s en indrukken achterlaten van de bèta.[/box_info]

Training

[jwplayer config=”gn” file=”http://www.youtube.com/watch?v=5y1SXQJZS5A”]

Hardpoint Domination

[jwplayer config=”gn” file=”http://www.youtube.com/watch?v=6YezJyslfcc”]

Last Titan Stand

[jwplayer config=”gn” file=”http://www.youtube.com/watch?v=3-rrZg483XE”]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.