Betacontrole

Bètacontrole: The Division

The DIvision

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zo ver. We mochten dan eindelijk aan de slag met Ubisoft’s langverwachte MMO The Division. Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik niet vaak geïnteresseerd ben in MMO’s, voornamelijk doordat deze games zo tijdrovend zijn en ik gewoonweg vaak niet de tijd er voor vrij kan maken die zulke games verdienen. Maar na het spelen van de bèta ben ik toch bang dat ik in maart toch een aantal weken onder ga duiken om deze game grijs te gaan spelen. Waarom ik dat denk, lees je in deze bètacontrole.

Tom Clancy's the Division 2

Coverbased shooter met RPG-elementen

Een van de redenen dat The Division meer in mijn straatje ligt, komt grotendeels door de manier waarom de game speelt en ik meer van deze setting kan genieten dan een game als Destiny. Hoewel laatstgenoemde natuurlijk in veel dingen niet te vergelijken is met the Division, kun je de twee toch wel het best naast elkaar neerleggen. Als je liever een first person shooter hebt, kies je natuurlijk veel eerder voor Destiny, maar als je toch liever houdt van een realistische setting en echte wapens is de kans groter dat je voor the Division gaat.

Daar is ook een van de redenen waarom ik tot het op de laatste minuten na de bèta The Division ben blijven spelen. De game brengt je namelijk naar New York waar een virus dat zich verspreidde door een geïnfecteerd biljet zich door de gehele stad heeft verspreid en voor een complete chaos heeft gezorgd. Jij wordt als agent er heen gestuurd om achter de oorzaak van het virus te komen en natuurlijk te kijken of het getij kan terugkeren.

Een van de belangrijkste dingen die wel vermeld moeten worden in deze special is toch wel het feit dat de game meer een coverbased shooter is dan een RPG. Het is niet zo dat de RPG-elementen er niet voldoende aanwezig zijn, maar het belangrijkste aspect van de game is het zoeken van dekking om vervolgens naar de volgende te gaan en alle vijanden die je in de weg lopen neer te knallen.

Het is dus ook niet een game die je speelt als je graag een run-and-gun game speelt, want dan zul je wel vaak genadeloos worden afgestraft. Daarbij komt ook nog eens dat je de game vaak met een kleine crew speelt en niemand het leuk gaat vinden als jij steeds dood gaat omdat je wel even alles in je eentje denkt te kunnen klaren.

De rpg-elementen zijn overigens meer dan voldoende aanwezig, aangezien je skills kunt vrijspelen, je wapens en gear met je gevonden loot kunt aanpassen en verbeteren en je daarnaast nog eens je eigen gadgets kunt craften (al was deze mogelijkheid nog niet te spelen in deze bèta).

The Division betacontrole 1

Onheilspellende setting

Zodra je het New York van The Division instapt, zul je meteen merken hoe levenloos de straten van het ooit zo bruisende stad zijn geworden. “De stad die nooit slaapt”, lijkt wel in een nagenoeg complete winterslaap te zijn gekomen. Er lopen wel her en der nog wat burgers rond, die om hulp vragen of die worden aangevallen door de voor jouw soms wat onbekende vijand. Het geeft wel het gevoel dat je geen enkel moment je focus moet verliezen, want voor je het weet, beland je in een vuurgevecht.

Er wordt overigens weer volop op het internet gesuggereerd dat er sprake is van een downgrade (iets waar Ubisoft sinds Watch_Dogs niet meer onderuit lijkt te komen), maar aangezien we met de PlayStation 4-versie aan de slag zijn geweest, is het niet echt goed te oordelen. Althans er van uit gaande dat de beelden bij de onthulling van de pc-versie waren.

Desalniettemin ziet de game er grafisch er goed uit en helemaal doordat MMO’s er vaak toch wat op achteruit gaan doordat zij een veel grotere hoeveel content bevatten. De straten en gebouwen zien er identiek uit en ik zou de game alleen al kunnen spelen om de hele stad te mogen verkennen.

The Division betacontrole 2

Niet al te snugger

Ondanks dat ik erg positief ben over de setting en dit een van de weinige MMORPG’s gaat worden die ik van het begin tot het einde en nog waarschijnlijk van gebied tot gebied helemaal uit ga kammen) zijn er ook nog wel een paar dingen die me nog wat tegenhouden om helemaal enthousiast van deze game te worden. Zo zul je in de game dus veel dekking zoeken en schieten en alhoewel dit een goede manier is voor een third person shooter, vind ik wel dat de AI dan wel op een goede manier daarop moet weten te gaan.

De vijand zal het je in vele gevallen toch erg moeilijk maken, maar ook heb ik een aantal gevallen meegemaakt waarop ik behoorlijk teleurgesteld werd van het verzet dat zij te bieden hadden. Zo was er een geval waarin de vijand achter een dekking zat, maar dan net niet ver genoeg, zodat hij met een paar simpele schoten door zijn hoofd kon worden vermoord. Ook zat er een achter een dekking heel nerveus heen en weer te schuiven, maar zonder daar ook daadwerkelijk achter vandaan te komen. Zo zijn er nog een aantal gevallen, waardoor ik niet echt het idee had dat de AI je al te serieus nam.

Ook is het raar dat er vijanden zijn die je met melee-wapens komen bestormen, terwijl je ze al een tijdje onder vuur hebt genomen. Wat dan wel weer opviel, is dat als je ze in hun been raakt ze ook daadwerkelijk al struinend naar een dekking proberen te komen.

Maar gedurende de bèta werd dit gevoelsmatig al een stuk beter, al was het alleen maar doordat de vijanden ook steeds grovere wapens in ging zetten, waardoor ik toch vaak uit mijn dekking werd gedreven. Daarnaast is het ook nog moeilijk om de game op een hogere moeilijkheidsgraad te zetten en dat is in dit geval een dubbele beloning. Niet alleen doordat het extra uitdaging geeft, maar ook omdat je meer xp scoort als je de missies behaalt.

Duistere zones

Gelukkig is er voor de afwisseling ook nog een het PvP-gedeelte in de Dark Zones. Hierin kom je in een besmet gebied, waarin je het met groepjes tegen de vijand op kunt nemen en hun loot kunt scoren. Het is een stuk uitdagender dan buiten de Dark Zone, maar als je hier dood gaat, neem je ook de risico dat je loot kwijtraakt. Ik moet zeggen dat ik al het een en ander had gelezen over de Dark Zones en dat er vele niet echt onder de indruk waren, maar ik vond het wel een leuke afwisseling van het verhaal. Ik ben er ook niet heel erg lang in bezig geweest, aangezien ik vanmiddag om 12:00 eruit werd gekicked, maar ik denk dat ik wel vaker de donkere zones in ga, al is het maar om af en toe wat meer uitdaging te zoeken.

The Division betacontrole 3

Een om in de gaten te houden

Persoonlijk kijk ik erg uit naar the Division. De setting, het sfeertje en de gameplay zijn voor mij reden genoeg om de stad New York helemaal uit te kammen. Hopelijk passen ze het niveau van de AI nog iets aan of voegen ze een Veteran toe om zo ook buiten de Dark Zone een echte uitdaging te kunnen bieden. Ik kan in ieder geval niet wachten tot 8 maart!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.