Betacontrole

Bètacontrole: Spellforce III (multiplayer)

spellforce III

Het is geen geheim dat het RTS-genre al een tijd geleden is gestorven. Gelukkig zijn de kleinere ontwikkelaars nog altijd bezig om de strategiespellen weer opnieuw leven in te blazen. Ik mocht deelnemen aan de multiplayerbèta van Spellforce III. Ik zag een ruwe diamant: in potentie een prachtig spel, maar het heeft nog veel polijst nodig.

spellforce III

De originele Spellforce, Order of Dawn, kwam uit in 2003. Het ging om een unieke mix van RTS- en RPG-elementen, waar het spel ook door werd geprezen. Het spel miste echter de juiste polijst, waarbij de vreselijke voice-acting er met kop en schouders bovenuit stak. In 2006 kwam het vervolg, Spellforce II: Shadow Wars uit. Een hoop problemen waren in dit spel opgelost, maar het spel was niet zo innoverend als het eerste deel. Het spel scoorde wel hoger en de mening bestaat dat dit de beste hybride is tussen het RPG- en RTS-genre.

RTS en RPG in harmonie

Dan komen we nu uit bij Spellforce III. Helaas heb ik nog niet de singleplayer kunnen spelen, waar het verhaal naar voren komt. Ik mocht de multiplayer testen, waarbij ik een uitgebreide indruk kreeg van wat we kunnen verwachten. Het eerste wat mij helaas opviel is dat er niet veel mensen het spel aan het spelen waren: ik moest meer dan een half uur wachten voordat er eindelijk mensen online waren. Ik zal het spel hier echter niet op bekritiseren, aangezien het hier gaat om een gesloten bètaversie, dus het publiek is gelimiteerd. Ik heb daarom maar tweemaal met andere mensen kunnen spelen en de rest tegen de A.I.. Je hebt de keuze uit drie rassen: de humans, de orcs en de elves. Het zijn redelijk standaardrassen, direct uit de Lord of the Rings-wereld gehaald. We weten niet of er in de toekomst meer rassen worden toegevoegd, maar persoonlijk hoop (en denk) ik van wel.

Spellforce III

Het spel ziet er prachtig uit: de omgevingen zijn kleurrijk, waarbij je alles kan verwachten in een fantasywereld: grote bossen, grote kastelen, ruïnes en kraterachtige landschappen. Je kan zien dat het team zijn uiterste best heeft gedaan om het spel zo sfeervol mogelijk te maken. Je begint het spel als een typische RTS: je hebt een hoofdbasis die je kan upgraden en je kan soldaten maken. Je bouwt een houthakkershut om hout te verzamelen, een jachthut voor het eten en een steenhouwer om steen te verzamelen.

Naarmate je progressie boekt, krijg je meerdere soorten grondstoffen en  goederen die je nodig hebt om bepaalde units en gebouwen te maken. Ook zijn er gebouwen om bepaalde basisgoederen om te vormen  naar andere goederen, zoals de ijzersmelterij die ruwe ijzer nodig heeft. Het is jouw doel om het hoofdkwartier van de tegenstander uit te schakelen. Op de kaart kan je op meerdere plekken outposts neerzetten(deze plekken worden met een vlag aangegeven), die je kan gebruiken om daar omheen nieuwe gebouwen neer te zetten. Dit is nodig aangezien niet elk gebied alle grondstoffen en goederen heeft. Grondstoffen kunnen ook opraken, zodat je wordt geforceerd om in een andere basis dit te verzamelen. Tot zover fungeert Spellforce III als een normale RTS.

Waar dit spel in uitblinkt, is de combinatie met de RPG-elementen. In de speelwerelden van Spellforce III kan je namelijk meerdere shrines vinden. Je kan bij deze shrine heroes oproepen, die ieder hun eigen krachten hebben. Deze heroes kunnen levelen, waarmee ze nieuwe skills en abilities kunnen aanleren. Je kan punten in ze stoppen zodat ze sterker worden à la Dungeons and Dragons. Je hebt onder andere Strength, Dexterity, Constitution, Willpower en Magic. De skills verschillen per hero. Zo heb je heroes die kunnen genezen, goed in close combat zijn, sterk in DPS zijn of juist in 1vs1 gevechten. Je kan meerdere heroes oproepen, dus je bent niet afhankelijk van één soort speelstijl. Je kan jouw units koppelen met deze heroes die dan een ‘squad’ vormen. Met één klik kan je dan de hele groep selecteren, zodat je niet steeds alle units moet selecteren om een hele groep te laten bewegen.

Je kan met deze heroes ook de map gaan verkennen, waarbij je verschillende schatten kan vinden. Deze schatten kunnen bestaan uit goud, die je kan spenderen bij een handelaar voor nieuwe wapens, kleding of magische sieraden. Je kan natuurlijk deze spullen ook vinden in de schatkisten, als je een beetje geluk hebt. Je ontvangt ook goud als je met jouw hero de units van de tegenstander uitschakelt, dus je wordt beloond als je actief met hem bezig bent. Het gaat in dit spel niet alleen om het zo snel mogelijk bouwen van de juiste troepen, maar ook om het tactisch zoeken van de grondstoffen, deze plekken te bewaken en tegelijkertijd jouw heroes te upgraden door ze te levelen en schatten met ze te zoeken. Het zorgt voor een zeer dynamische gameplay wat ik maar weinig heb gezien in andere vergelijkbare spellen.

spellforce III

De ruwe diamant

Helaas is het niet helemaal koek en ei met Spellforce III, aangezien het spel kampt met de nodige problemen. Het allereerste probleem is de ‘unit management’. In dit spel train je al gauw een hoop soldaten om jouw basissen te verdedigen en om aan te vallen. Helaas zijn deze units moeilijk van elkaar te onderscheiden, al helemaal als je veel verschillende soorten hebt en bezig bent met een oorlog op meerdere flanken. Vaak hoop je maar voor het beste en klik je een aantal units aan om aan te vallen, om er daarna pas achter te komen dat je boogschutters op paarden aan het afsturen bent. Dit kan verholpen worden met icoontjes boven het hoofd, of symbooltjes in de HUD. Nu zie je alleen een portret, maar dit geeft naar mijn idee weinig informatie over de unit zelf. Kort samengevat: het wordt al gauw een rotzooitje als je een groot leger hebt.

Een ander probleem ligt bij de formaties: je kan namelijk een lijn vormen, zodat je nog wat strategische manoeuvres kan maken. Je troepen stellen zich dan keurig op, zodat je een goed overzicht krijgt. Helaas wordt deze formatie gebroken zo gauw jij besluit aan te vallen: jouw troepen zullen dwars door elkaar heen lopen en het wordt al snel een grote janboel. Dit is extra frustrerend door het probleem dat ik hierboven heb aangegeven. Tel daarbij op dat jouw troepen uit zichzelf units zullen aanvallen (ook onschuldige werkers), wat nare gevolgen kan hebben. Ik heb het iets te vaak gehad dat mijn dure paarden achter onbenullige troepen aan gingen, om vervolgens te worden vermoord door wachttorens en een gulzige hero. Het zou fijn zijn als troepen uit zichzelf dit niet deden, tenzij ze worden aangevallen.

Het laatste probleem dat ik heb met deze bèta, is de balans tussen de heroes. Je hebt gewoonweg erg weinig aan bijvoorbeeld de hero archer, die erg sterk blijkt te zijn in 1v1. Helaas wordt je constant in de pan gehakt door heroes die het gevecht van dichtbij komen opzoeken, of healing heroes die maar niet dood lijken te gaan. Magiërs en DPS-heroes lijken de boventoon te voeren en zijn veel beslissender dan de 1vs1-heroes. Het spel heeft dus, met behulp van de community, de nodige balancing nodig.

spellforce III

Potentiële topper

Al met al lijkt Spellforce III een potentiële topper. Het heeft de juiste elementen en het spel kan audiovisueel zeker mee in 2017. Het is te hopen dat de ontwikkelaar zich bezig gaat houden met de unit management en de balancing issues, om het spel net wat extra polijst te geven. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal en de singleplayer om een volledig oordeel te kunnen geven, maar tot die tijd houdt ik Spellforce III goed in de gaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.