Betacontrole 3

Bètacontrole: Roche Fusion

[one_half][box_info]Platform: PC
Ontwikkelaar: Amulware
Releasedatum: TBA[/box_info][/one_half]

Wat baal ik er soms van dat ik niet 15 jaar eerder geboren ben in Amerika. Als liefhebber van retro- en arcadespellen, baal ik ervan dat ik nooit de volle arcadehallen heb mogen meemaken waarin spellen als Space Invaders en Pacman werden gespeeld. Dat retrogames nog altijd in trek zijn, valt te zien aan de hoeveelheid heruitgaves van Atari-klassiekers, de Virtual Consoles en de remakes van games uit de ‘goede oude tijd’. Zo nu en dan komen er dan spellen langs, die niet zozeer een remake of een heruitgave zijn, maar een herontdekking van de originele concepten. Het wiel voor de tweede keer uitvinden, maar dan beter. Grote ontwikkelaars branden hun handen hier niet aan (originaliteit verkleint je kans op winst, zullen ze denken), maar kleine indie-ontwikkelaars kunnen dit soort spellen maken.

Such neon. Much wow.
Such neon. Much wow.
Projectielen en neonkleuren

Zo is het Nederlandse Amulware begonnen aan Roche Fusion, waarvan we al eerder lieten weten dat er een bèta van te downloaden is. Hoe kan ik het spel het beste beschrijven? Denk aan Space Invaders aan de steroïden, gecombineerd met prachtige graphics waarbij de neonkleuren van je scherm afspatten. Het spel loopt bloedsnel, terwijl de projectielen van alle kanten op je af komen. De neonkleuren flitsen over je scherm, of het nu dikke laserstralen zijn of grote raketten. De muziek in het spel is opzwepend en glashelder, wat de ervaring des te beter maakt. Op dit moment ontbreken er nog geluidseffecten, maar er wordt ook expliciet gemeld dat het spel nog niet af is.

Makkelijk te begrijpen, moeilijk te meesteren

De titel zegt alles: je hebt het spel zo onder de knie, maar je zult er uren en uren in moeten steken voordat je een hoge score kan halen. Je kan je schip snel alle kanten op bewegen, je normale kanon gebruiken en een speciaal wapen afvuren. De vijanden komen in golven, met tussendoor de tijd om te kiezen tussen één van drie upgrades. Meestal gaat het dan om het kiezen tussen een extra schild of een extra (speciaal) wapen.

Zo kan je jouw normale wapen upgraden zodat het sneller schiet, of meer verspreid over het veld. Als speciale wapens kan je bijvoorbeeld een zwart gat afvuren, waarin alle vijanden (inclusief jezelf, dus pas goed op!) worden opgezogen. Jouw schip kan niet al te veel klappen opvangen, alhoewel je schild over tijd weer regenereert. Ga je drie keer dood, dan is het game over. Het doel van het spel is om een zo hoog mogelijke score te behalen, welke dan op een online ranglijst terecht komt. Zelf kwam ik uiteindelijk op de 80e plaats terecht, waar ik stiekem toch een beetje trots op was.

Mijn voorlopige conclusie

Als je van arcadespellen houdt, download dan direct de bèta en test het spel zelf. Het spel is strak, mooi en leuk om te spelen. Verwacht echter geen spel met een mooi verhaal, gevarieerde levels en enige progressie behalve het halen van een zo hoog mogelijke score. Ik hoop in het volledige spel meer variatie tegen te komen, zoals meerdere wapens en spelmodi. Daarbij hoop ik ook dat de geluidseffecten simpel, maar effectief worden. Ten slotte hoop ik ook dat ze de prijs niet al te hoog maken: een spel als dit zou voor €10,- goed verkopen.

Ik wens de mensen van Amulware het beste toe in het ontwikkelen van Roche Fusion. Tot de volledige versie er is, zal ik proberen hogerop te komen in de ranglijst!

De kleuren spatten van je scherm af!
De kleuren spatten van je scherm af!

3 Comments

  • Avatar
    Reply
    Heiny Reimes
    24, 02, 2014 8:44 am

    Erg bedankt voor deze preview!

    Veel van je gehoopte verwachtingen zaten al in de pijplijn ;). Dus verwacht nog “veel” meer upgrades, geluids effecten(waar wij echter net als de visuele effecten niet voor simpel willen gaan ;)), hier en daar wat “overwachte” variatie in de levels. Maar ook animatie, meer special effects, tegenstanders die transformeren en andere dingen die de beleving moeten versterken.

    Meerdere spelmodi zijn we nog niet zeker van. We denken aan een relatief simpele opzet, maar wel waarin je beleving iedere keer anders is. Je weet nooit welke tegenstanders je in welke volgorde gaat krijgen en er zullen veel dingen in komen die mensen zullen verassen. Ook na meer dan 50 uur spelen, is de kans enorm dat je nog niet alles gezien hebt.

    Op dit moment zitten we te denken aan een prijsstelling van rond de 7-8€… 10€ zou echt de bovengrens zijn en als het spel enigzinsloopt zullen er “gratis” DLC verschijnen. Wijzelf houden niet van DLC waarvoor je betaalt en zullen dit daarom ook niet aan de spelers vragen.

    • Avatar
      Reply
      Remco Hoogervorst
      24, 02, 2014 10:56 pm

      Klinkt goed, Heiny! Zijn er ook plannen om de game naar mobiele platformen te brengen?

      • Avatar
        Reply
        Heiny Reimes
        25, 02, 2014 7:00 am

        Puur afhankelijk van het succes. Dus of dat er genoeg interesse blijkt te zijn om hiermee verder te gaan :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.