Betacontrole

Bètacontrole: Forged Battalion

Forged Battalion

Ontwikkelaar Petroglyph heeft halverwege deze maand het Real Time Strategy(RTS)-spel Forged Battalion uitgegeven op Steam Early Access, het platform van Steam waar spellen vroegtijdig gespeeld kunnen worden. Kan Forged Battalion weer nieuw leven blazen in het RTS-genre?

Forged Battalion

Liefdesbrief naar het RTS-genre

Ik moet toegeven dat ik vroeger verzot was op RTS-spellen, voornamelijk de Command & Conquer/Red Alert-serie. Ik was er absoluut niet goed in, maar ik had altijd plezier met het grote scala aan units en de verschillende manieren waarop jij jouw tegenstander om zeep kon helpen. Helaas is dit genre inmiddels in comateuze staat, overgenomen door het MOBA-genre dat tegenwoordig de nieuwe hype is.

Ontwikkelaar Petroglyph en uitgever Team 17 Digital Ltd  zijn ongetwijfeld liefhebbers van het genre en willen weer leven erin blazen met Forged Battalion, aangezien het een overduidelijk liefdesbrief is naar Red Alert. Dit is niet alleen te zien aan de cartoony graphics, dezelfde manier van basissen bouwen, de superweapons, de harvesters die goederen verzamelen en omzetten in valuta, maar ook aan het hoge rush-gehalte van het spel. Het draait allemaal om zo snel mogelijk jouw basis te bouwen, de juiste units te maken en zo snel mogelijk de basis van de tegenstander aan te vallen, terwijl je ook moet letten op de verdediging van jouw eigen basis.

Forged Battalion

Jouw eigen leger bouwen

Hetgeen waar Forged Battalion zich in onderscheid is de technology tree. Waarin de troepen in Red Alert vooraf bepaald en statisch waren, is dit in Forged Battalion een ander verhaal. Je hebt namelijk de mogelijkheid om, tussen de missies door, jouw troepen aan te passen met behulp van vrij gespeelde blauwafdrukken. Op die manier kan jij jouw troepen sterkere wapens geven en meer bepantsering geven, maar ook unieke eigenschappen zoals stealth en regeneratie. Op die manier kan jij jouw eigen leger bouwen, zodat je kan spelen op jouw eigen manier. Zo had ik een groter kanon gezet op mijn zware tanks, zodat ik naast mijn normale tanks ook artillerie tot mijn beschikking had. Het maakt dit spel een stuk dynamischer dan voorgaande RTS-spellen.

Wat hieraan wel gekoppeld zit, zijn uitgebreidere stats. Immers, de balans tussen de verschillende units zijn niet zo gemakkelijk te bepalen. Door de talloze combinaties die mogelijk zijn en de verschillende keuzes in de technology tree, is de balans een stuk complexer. Dit zorgt ervoor dat je meer moet nadenken over welke units jij gebruikt, aangezien je rekening moet houden met verschillende sterktes en zwaktes van de wapens en bepantsering die jij gebruikt. Om een indruk te geven van de stats, is hier een screenshot van de spelhandleiding:

Forged Battalion

Per persoon moet bepaald worden of dit jouw ding is. In de praktijk maak ik mee dat deze complexiteit compleet haaks staat op het hoge rush-gehalte dat het spel met zich meedraagt. De tegenstander bouwt snel zijn basis en leger op, waardoor je geen tijd hebt om rustig na te denken over een bepaalde strategie. Jouw basis wordt binnen luttele minuten bestormt door verschillende soorten tanks, drones en soldaten en jij moet daar op reageren. Dit resulteert meestal in het willekeurig spammen van jouw sterkste units, wat het strategische element van al deze statistieken teniet doet. Het is een mooi idee, dat waarschijnlijk nog veel beter zal worden geïmplementeerd wanneer de ontwikkelaar alle feedback met zich meeneemt en het spel verder zal ontwikkelen.

Slap verhaal

Als we kijken naar de inhoud van het spel, moet ik eerlijk bekennen dat het nog niet veel soeps is. Momenteel zijn er nog maar vijf singleplayermissies, die je op verschillende niveaus kan uitspelen. Per missie ben je ongeveer een half uur tot een uur mee bezig, wat betekent dat je al gauw door het verhaal van spel heen bent.

Over het verhaal valt weinig te vertellen; het is een standaard ‘verzet je tegen de kwaadaardige, dominante macht’ verhaal, met vrijwel geen inhoud of enige verassingen. Je bindt je met geen enkel personage en het zal je weinig schelen wat er verder gaat gebeuren. Het mist een goed verhaal en degelijke verhaalvertelling. Red Alert had ook geen sterk verhaal, maar dat spel moest het hebben van het hoge cheese-gehalte; je zag dat Westwood plezier had met het verhaal en het totaal absurd maakte. Petroglyph probeert een serieus verhaal te vertellen, maar doet dit op een zeer gebrekkige en luie manier middels saaie blokken tekst en slechte voice acting. 

Er is verder ook multiplayer aanwezig, zowel ranked als unranked. Voor ranked heb je minstens tien tech nodes nodig, maar unranked kan door iedereen gespeeld worden. Je kan zowel online multiplayer spelen als de skirmish mode, waarin je tegen A.I. tegenstanders kan vechten. Het verlengt wel de levensduur van het spel, want met de missies alleen zou het nooit de 19,99 euro waard zijn. Het is een degelijke multiplayer modus, maar op het moment van spelen vond ik maar weinig mensen online om het te testen. Ik kan hier dus helaas geen mening over geven.

Forged Battalion

Aanrader voor RTS-fans!

Al met al ga ik de ontwikkeling van Forged Battalion goed in de gaten houden. Het spel heeft veel potentie, maar mist nog de nodige missies en de juiste implementatie van de statistieken die het met zich meebrengt. Hopelijk gaat het spel ook een grafische update krijgen, want dit is absoluut niet het sterkste punt van dit spel. Iedereen dit gek is op Red Alert of soortgelijke RTS-spellen, moeten dit spel direct aanschaffen en ontwikkelaar Petroglyph een steuntje in de rug geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.