Betacontrole

Bètacontrole: Citadel: Forged With Fire

Citadel

Citadel: Forged With Fire ziet er in eerste instantie erg goed uit: je hebt magie, bijzondere monsters en de mogelijkheid tot vliegen. Helaas weet Citadel zich niet te onderscheiden van de tientallen andere survival/craftingspellen die zich binnen Steam Early Access bevinden.

CitadelEen aap met een gouden ring

Ik was in eerste instantie ook onder de indruk van Citadel: Forged With Fire. De trailers gaven mij de indruk dat dit spel zich zou bevinden in een magische wereld, wellicht een beetje zoals in Harry Potter. De mogelijkheid tot vliegen en de magie hadden dit spel een unicum kunnen maken binnen dit doodgeslagen genre. Helaas, net zoals alle andere nieuwkomers in het ‘kom online, wordt direct doodgemaakt door andere spelers terwijl je nog niet eens de kans hebt gehad om boe of bah te zeggen terwijl de lag zo verschrikkelijk is dat ik nauwelijks weet wat er aan de hand is’-genre (zet dat maar neer op het hoesje!), is Citadel een aap met een gouden ring.

 

Mijn artikel over dit spel heeft lang op zich laten wachten, aangezien ik het spel eerst een eerlijke kans wilde geven. De eerste week kon ik niet eens online spelen door talloze crashes en connectieproblemen. Uiteindelijk kon ik online komen, maar de framerate was zo belabberd dat ik dit maar opgaf. Dit ligt overigens niet aan mijn PC, aangezien deze met gemak de nieuwste games op de hoogste stand kan spelen. Ik probeerde daarom maar singleplayer, dat zonder problemen opstartte.

Uitgebreide craft-en skilltree

In het begin had ik best wel plezier: de magisch klinkende muziek, de verschillende wapens die je kan craften, de spreuken en vaardigheden die je kan ontgrendelen zien er allemaal erg interessant uit. Citadel is in dit aspect erg uitgebreid. Als wapens kan je in het begin voor een staf kiezen (Area of Effect-spreuken), een toverstok (snelle aanvallen op korte afstand) en een bijl. Ik ging zelf voor de staf, want een toverstok vond ik er niet erg indrukwekkend uit zien. Na wat bloemetjes en plantjes te hebben geplukt om mijn kleding te maken, ging ik op pad. Waar ik heen moest? Geen idee, er is geen missie of doel. Er is gewoon een grote wereld waarin je moet zien te overleven. Hiervoor kan je verschillende dingen ontwerpen: denk hierbij aan muren, vloeren, teleporters, fakkels, alles wat je maar nodig hebt om veilig in de natuur te kunnen overleven. Je kan ook verschillende potions craften om je mana of health bij te vullen, wat altijd handig is. Tot nu toe klinkt het allemaal erg interessant.

Hersendode A.I.

Helaas is dat ook het enige interessante aan dit spel. Het begint al met de sfeer van het spel: hoewel het de muziek zich uiterst inspant om jou ervan te overtuigen dat deze wereld magisch en spannend is, ziet Citadel eruit als elk ander survivalspel. Ik had vaak het idee dat ik mezelf in de oertijd begaf. De screenshots geven een zeer vertekend beeld: het spel ziet er bij lange na niet zo goed eruit. Ook zie je spelers samenwerken, wat absoluut niet het geval is als je eenmaal speelt. Daarbij zien de monsters er ook niet indrukwekkend uit: ik mis de kleuren, unieke designs, speciale geluiden, overtuigende animaties en typerend gedrag. Het helpt ook niet dat de A.I. monsters ongelooflijk dom zijn. Ze zien je pas op 10 meter afstand en rennen dan als een ongeleid projectiel achter je aan. Als je rondjes blijft rennen kan je elk monster verslaan, hoe sterk ze ook zijn. Ik versloeg monsters die 20 levels hoger dan ik waren door de dommigheid van hen te exploiteren. Nadat je ongeveer 2 uur rond hebt gelopen en monsters met een verstandelijke beperking blijft omleggen, stel je je deze vraag: wat is het doel? Je hoeft niet te eten of te drinken, dus het maken van een huis of een schuilplaats is nergens voor nodig. Je komt zo nu en dan een toren tegen die als spawnpoint fungeert, maar that’s it. Ik moest mezelf echt ervan overtuigen om dit spel door te spelen, zodat ik dit artikel kon schrijven.

Online? Same shit, different game

Ik ging dus maar weer de multiplayer proberen. De framerate kwam net boven de 40 (acceptabel), maar het spel stotterde als een gek. Nadat ik weer mezelf door de tutorial had gesleept, kwam ik in de wereld terecht. Verrassing: ik werd binnen 5 minuten gevonden door een andere speler en direct vermoord. Hoppa, terug naar plek 1. Ik word persoonlijk erg moe van dit soort spellen, zeker omdat niet wil samenwerken met je. Je krijgt als beginnende speler nauwelijks de kans om iets op te bouwen, tenzij je het met een groep vrienden gaat spelen.

Als je spellen als Rust, ARK en The Stomping Land leuk vindt, zal je Citadel: Forged With Fire ook willen aanschaffen. Ik vind €22,99 voor een spel met erbarmelijk weinig inhoud, een hersendode A.I., constante connectie- en framerateissues en nauwelijks unieke elementen, pure diefstal. Citadel: Forged With Fire heeft erg veel updates nodig om mij ervan te overtuigen dat dit een degelijk spel is. Fingers crossed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.